Gå til innhold

Hvordan kjøre i dette krysset?


Speideren

Anbefalte innlegg

Jeg skal til venstre i dette krysset (som jeg må kjøre gjennom på oppkjøringa): 

https://www.google.no/maps/@59.1646946,9.6345845,3a,75y,270.29h,69.1t/data=!3m6!1e1!3m4!1sRa0qIZhsZcJ4QmMPHxhS5A!2e0!7i13312!8i6656?hl=en&authuser=0

 

Jeg tenker høyt:

De som kommer i mot har grønt lys samtidig som meg.

Jeg skjønner at jeg har vikeplikt for dem, hvis de skal til høyre eller rett frem.

Jeg bør også kjøre litt ut i krysset mens jeg venter på klar vei, vel?

Hvis motgående bil skal til venstre, kan vi kjøre på likt.

 

Er dette riktig tenkt? Hvor stor luke bør jeg beregne?

 

 

Og; hvis jeg skal rett frem, hvor i veibanen skal jeg da plassere meg? Til høyre regner jeg med?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Riktig. Du bør prøve å kjøre langt nok ut så de bak som skal rett frem kommer forbi deg.

Luken du bør beregne kan vi ikke svare på (du tenker på å kjøre når det er en bil på vei i mot?), men er du usikker venter du.

Det er pil til høyre, så du må ligge i venstre felt om du skal rett frem. Gitt at det normalt sett er 2 i bredden der.

Lenke til kommentar

Lyssignalene i krysset opphever faktisk skiltingen, se trafikkreglene § 3.1. Så lenge lyssignalene fungerer skal du altså kun forholde deg til de og i den grad det er nødvendig til normale kjøre- og vikepliktsregler. Det er kun hvis lyssignalene ikke fungerer (er helsvarte eller blinker gult) at skiltingen i krysset gjelder.
 

§ 3. Anvisninger

1. Anvisning gitt ved trafikklyssignal, offentlig trafikkskilt eller oppmerking på veg gjelder foran trafikkreglene.

Anvisning gitt ved trafikklyssignal gjelder foran anvisning om vikeplikt gitt ved offentlig trafikkskilt.

Særskilt trafikklyssignal for trafikk i felt for kollektivtrafikk, syklende eller gående, gjelder bare for trafikk i det aktuelle feltet, og gjelder foran annet trafikklyssignal.

kilde: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...