Gå til innhold

Den amerikanske hæren investerer nye milliarder i Kongsberg-teknologi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og Norge har jo også våpenleveranser til Saudi Arabia.

Norge eksporterer våpen. USA eksporterer, og gjenbruker, "moderate opprørere".

Men hva gjør man ikke når pengene styrer.

 

"Det betyr i klartekst at jihadistene som USA har brukt og bruker i Afghanistan, Libya, Jemen og nå i Syria skal skånes. For de kan være gode å ha ved seinere anledninger. Jeg synes ikke dette er overraskende, men jeg vet at store deler av vår norske opinion ikke tror på slikt. Det er utenkelig at vår nærmeste allierte kan fremvise en slik kynisme."

 

https://www.derimot.no/filming-av-gassangrep-litt-flere-detaljer-white-helmets-i-hovedrollen/

Lenke til kommentar

Jippiai, la oss alle hoppe av glede. Og la oss ikke bringe noe negativitet inn i tråden, for tu.no liker ikke at man blir politisk i trådene deres. Man skal glede seg over at økonomien og teknologien blomstrer og ikke late som at dette foregår i samme verden som disse våpnene brukes til ulovlig krig og blodsutgytelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jippiai, la oss alle hoppe av glede. Og la oss ikke bringe noe negativitet inn i tråden, for tu.no liker ikke at man blir politisk i trådene deres. Man skal glede seg over at økonomien og teknologien blomstrer og ikke late som at dette foregår i samme verden som disse våpnene brukes til ulovlig krig og blodsutgytelse.

 

Slik er hemningslaus kapitalisme, dessverre. Ein lukkar auga og fraskriv seg alt av ansvar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jippiai, la oss alle hoppe av glede. Og la oss ikke bringe noe negativitet inn i tråden, for tu.no liker ikke at man blir politisk i trådene deres. Man skal glede seg over at økonomien og teknologien blomstrer og ikke late som at dette foregår i samme verden som disse våpnene brukes til ulovlig krig og blodsutgytelse.

 

Hei, Aiven

 

Etikk og politikk er selvfølgelig viktige perspektiver rundt eksport av våpen og forsvarsmateriell. Vi i TU følger med på dette, og er på ballen når noe kritisk avdekkes. Men vi kan ikke ta en full debatt om alle tenkelige konsekvenser i hver enkelt nyhetsartikkel. I dette tilfelle er nyheten en fersk kontrakt.

 

Mvh

Svein-Erik Hole

Redaktør i Teknisk Ukeblad Media

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, Aiven

 

Etikk og politikk er selvfølgelig viktige perspektiver rundt eksport av våpen og forsvarsmateriell. Vi i TU følger med på dette, og er på ballen når noe kritisk avdekkes. Men vi kan ikke ta en full debatt om alle tenkelige konsekvenser i hver enkelt nyhetsartikkel. I dette tilfelle er nyheten en fersk kontrakt.

 

Mvh

Svein-Erik Hole

Redaktør i Teknisk Ukeblad Media

 

Det har jeg full forståelse for og jeg kritiserer ikke at artikkelen ikke er politisk. Det jeg kritiserer er at forrige gang jeg var politisk i en av tu.nos kommentarfelt, så var innleggene mine uønsket og ble slettet fra tråden (en sak angående Lundin olje, som er et grusomt selskap).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jippiai, la oss alle hoppe av glede. Og la oss ikke bringe noe negativitet inn i tråden, for tu.no liker ikke at man blir politisk i trådene deres. Man skal glede seg over at økonomien og teknologien blomstrer og ikke late som at dette foregår i samme verden som disse våpnene brukes til ulovlig krig og blodsutgytelse.

 

Syns det er flott med et seriøst medie som holder politikk utenom.  Vi har nok av medier med politisk slagside (typisk langt til venstre) der du kan få det du leter etter. 

Lenke til kommentar

Syns det er flott med et seriøst medie som holder politikk utenom.  Vi har nok av medier med politisk slagside (typisk langt til venstre) der du kan få det du leter etter. 

 

Som jeg allerede har presisert, så var dette en backlash fra forrige gang jeg tok opp et politisk tema i en tråd fra tu.no og ble slettet. Jeg mener det burde være greit å være politisk i kommentarfeltet, selv om artikkelen ikke er politisk.

Lenke til kommentar

Syns det er flott med et seriøst medie som holder politikk utenom.  Vi har nok av medier med politisk slagside (typisk langt til venstre) der du kan få det du leter etter. 

 

Nei. Ein kvar teknologisk nyvinning må sjåast i sosial, økonomisk og politisk kontekst. Våpen er eit resultat av sosiale forhold (ein ønskjer å verna om seg og sine), så kvifor skal ein held denne konteksten utanfor når han er så sentral?

Lenke til kommentar

 

Syns det er flott med et seriøst medie som holder politikk utenom.  Vi har nok av medier med politisk slagside (typisk langt til venstre) der du kan få det du leter etter. 

 

Nei. Ein kvar teknologisk nyvinning må sjåast i sosial, økonomisk og politisk kontekst. Våpen er eit resultat av sosiale forhold (ein ønskjer å verna om seg og sine), så kvifor skal ein held denne konteksten utanfor når han er så sentral?

Helt enig, Vannlinjen. For TU er konsekvenser av teknologivalg vesentlig, vi ser ikke blindt på teknologien i seg selv. Et av de positive aspektene ved forsvarsteknologi, er at den ofte kan videreutnyttes til sivil bruk, og i dette tilfellet utgjør mye av teknologien kjernen i det Kongsberg jobber videre med når de satser på fjernstyrte kontrolltårn for flytrafikk. Så har vi selvfølgelig en rekke sider ved forsvarsindustrien som fortjener et kritisk søkelys. Dette er ikke glemt, selv om ikke alle perspektiver kan presses inn i én og samme artikkel.

 

Mvh

Svein-Erik Hole

Lenke til kommentar

Norsk våpenproduksjon er viktig.

Til bruk i forsvar. - I første rekke norsk forsvar.

 

 

 

Jan Petersens Libya-rapport, som skal diskuteres i Stortinget, legger opp til at ingen skal stilles til ansvar, ingen har skyld for noe som helst, ingen må ta konsekvensene av sin fatale beslutning. Og ingen trenger å si unnskyld.

Sånn kan vi ikke ha det.

Hvor mange av disse ble ofre for norske bomber? Det vet vi ikke. Men det er grunn til å tro at en del av de 588 bombene som ble sluppet var produsert her til lands, av vår egen blomstrende våpenindustri. Missiler, raketter og stridshoder må brukes. De kan ikke stues bort på et lager i all evighet.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/zLJVvb/Nar-Norge-bomber-mennesker-i-et-land-langt-unna-som-aldri-har-gjort-oss-noe_-far-det-ingen-konsekvenser--Catharina-Jacobsen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...