Gå til innhold

Siste sjekk før bestilling - 20K stasjonær


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøp raskere minne, så er iallefall ikkje det flaskehalsen med 2080 kortet. Kjøpe under 4000mhz til 8700k er å lure seg selv :) Isåfall, så kjøp 3200mhz cl14, som er lette å overklokke til 4000mhz +. Husk at 8700k lett kan kjøre 4400mhz på minnet med rett hovedkort.

 

Skal du spare penger på noe, så kjøp heller en vanlig sata ssd. Dette taper du mindre ytelse i VS  å være kjip med minnet. 860 evo 500GB sata ssd koster ca 1000kr. Eller kjøp 1TB ssd, som koster ca 2000kr. Husk at nyere spill ofte er oppe i 100GB, og da er det jammen med ikkje plass til mange spill med 500GB

Endret av Nizzen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kjøp raskere minne, så er iallefall ikkje det flaskehalsen med 2080 kortet. Kjøpe under 4000mhz til 8700k er å lure seg selv :) Isåfall, så kjøp 3200mhz cl14, som er lette å overklokke til 4000mhz +. Husk at 8700k lett kan kjøre 4400mhz på minnet med rett hovedkort.

 

Bare nyskjerrig; hvordan er det å lure seg selv? Snakker vi opplevd ytelse eller noe som kun kan måles? Grunnen til at jeg spør, er at det er så mange meninger om RAM. Man snakker om diminishing returns fra -si- 3200mhz, noen sier at cl16 er helt krise etc..

Lenke til kommentar

Bare nyskjerrig; hvordan er det å lure seg selv? Snakker vi opplevd ytelse eller noe som kun kan måles? Grunnen til at jeg spør, er at det er så mange meninger om RAM. Man snakker om diminishing returns fra -si- 3200mhz, noen sier at cl16 er helt krise etc..

 

Det er ikkje mange meninger om ram. Det finnes bare fakta :)

 

I mange spill nå som cpu er en flaskehals eller krever mye cpukraft, så har minnehastighet på 1150 plattformen en god del å si. Denne plattformen har bare 2 minnekanaler, og med 1080ti og nå snakk om 2080 (som er raskere enn 1080ti), vil minnebåndbredden bli en flaskehals. Om man mister f.eks 10% minimumfps, fordi man ville spare 4-500kr, så er jo det litt dårlig investering. 

 

Jeg har testet VELDIG mye minnehastighet på forskjellige plattformer, og med 1080ti og 1080ti i SLI, så er dette gjengs. Spesielt på Ryzen og 1150. Testet med Ryzen 1800x og 8700k.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hjelper raskere ram? Her kan du finne svaret!

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1623164

 

 

Selvfølgelig hjelper raskere RAM, men kost/nytte må alltid tas med i regnestykket. Å betale en tusenlapp ekstra for en teoretisk ytelsesøkning, blir litt kanskje litt waste for noen? Det _store_ gapet er uansett opp til 3200-ish, alt over det blir muligens litt mer av *kremt* akademisk interesse?

 

Men du som kan dette; hvis man blir 'tvunget' til å velge mellom si 3200mhz cl14 og 3600mhz cl16? Hva bør man da gå for?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen hjertelig for raske svar!

Nizzen, da dropper jeg m.2 disken, har du anbefalinger til en 1TB SSD, evt 500GB i denne omgangen ( for å spare litt på pengene )?
Gjerne kom med noen rambrikker som du mener er verdt prisen. Setter pris på om det er RGB på dem ;)

Angående skjermkort så har jeg valgt å gå for 2080, ikke fordi jeg trenger det, men fordi jeg har ventet og vært uten en stasjonær PC i et par måneder nå i håp om at neste generasjons grafikkort kommer til å gjøre det bra. Ifølge benchmarks som jeg har sett har blitt utgitt samt Nizzen har postet, så går det helt greit for meg å "investere" i et dyrere grafikkort nå, og ha det i 3-4 år.

Angående spilling, så har jeg ikke en 4K skjerm akkurat nå. Solgte nettopp min Dell U3417W for å kjøpe to skjermer, en som er "surfe-skjerm", og den andre som er mer spilleskjerm ( men legger vekt på design ). Dette har medført til at jeg kun kjøpte en 27'' Dell skjerm ( som blir min primære skjerm fram til jeg finner noe bra til gaming senere ).

Takker!

 

Lenke til kommentar

Selvfølgelig hjelper raskere RAM, men kost/nytte må alltid tas med i regnestykket. Å betale en tusenlapp ekstra for en teoretisk ytelsesøkning, blir litt kanskje litt waste for noen? Det _store_ gapet er uansett opp til 3200-ish, alt over det blir muligens litt mer av *kremt* akademisk interesse?

 

Men du som kan dette; hvis man blir 'tvunget' til å velge mellom si 3200mhz cl14 og 3600mhz cl16? Hva bør man da gå for?

 

 

3200c14 ER b-die IC , så disse kan trygt anbefales om man vil overklokke. 3600 c16 g.skill er vel i de fleste tilfelller også B-die. Mener på at 3200c14 er litt bedre "bin" enn 3600 c16. 3600 c15 sammen med 4000c17 er noe av de best binna brikkene man får til levlig pris.

 

Har kjørt mine 3600 c15 brikker på 4400mhz c19 på 8700k lett :)

 

 

Som sagt med et krafig skjermkort, så kreves det MYE minnebåndbredde. Dette FÅR man med høyere frekvens på minnet :) Når 2080 virker å være 20-30% raskere enn 1080ti, så sier det seg selv at 2080 vil kreve ENDA mere minnebåndbredde, noe som 1150 plattformen har forholdsvis lite av.

 

Akkurat i dette tilfellet, så kan dette stemme med minnekjøp:

 

Buy cheap, buy twice.

 

Man vil jo ikkje ha noe som er flaskehals til et nytt deilig skjermkort...

 

På 1150 plattformen virker 4000 c17 "tweaket" være sweetspot med 1080ti (før noen har testet 2080/2080ti)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

3200c14 ER b-die IC , så disse kan trygt anbefales om man vil overklokke. 3600 c16 g.skill er vel i de fleste tilfelller også B-die. Mener på at 3200c14 er litt bedre "bin" enn 3600 c16. 3600 c15 sammen med 4000c17 er noe av de best binna brikkene man får til levlig pris.

 

Har kjørt mine 3600 c15 brikker på 4400mhz c19 på 8700k lett :)

Har aldri OC minnebrikker før ( eller andre ting for den slags skyld ), men det er vel bare til å endre på MHz samt volten, og se om det kjører stabilt.. eller? :D

 

Typ disse : https://www.komplett.no/product/1018337/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/gskill-trident-z-ddr4-rgb-16gb-3200mhz# er til å anbefale?

Lenke til kommentar

Har aldri OC minnebrikker før ( eller andre ting for den slags skyld ), men det er vel bare til å endre på MHz samt volten, og se om det kjører stabilt.. eller? :D

 

Typ disse : https://www.komplett.no/product/1018337/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/gskill-trident-z-ddr4-rgb-16gb-3200mhz# er til å anbefale?

 

Ja.

 

Her får du gode tips til overklokking av minne og stabilitetstesting av minne :

 

https://www.overclock.net/forum/5-intel-cpus/1569364-official-intel-ddr4-24-7-memory-stability-thread.html

Lenke til kommentar

Eventuelt fra Proshop:

 

https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-DDR4-4000-C19-DC-SW-16GB/2591018

 

https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-DDR4-4000-C19-DC-SR-16GB/2591019

 

Med disse, så slipper du å overklokke noe særlig... Bare å sette XMP i bios.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tips til forbedringer i henhold til listen under?

 

En 8700K som ikke er delidda, blir varm under load når man overklokker den. Du satte opp en Kraken X42. Var jeg deg ville jeg gått for storebror X72. Eller Corsair sin 150i Pro.

 

Ville også gått for en litt bedre PSU, som Corsair RM750X v2 PSU.

 

Når Nizzen nevner det med rask RAM, så må jo også hovedkortet henge med, og da er Hero kortet til Asus litt bedre enn Strix du har satt opp, iallefall om du ønsker 4000 Mhz på RAM. Til 3200 Mhz RAM, så er Strix kortet mer enn bra nok :)

Lenke til kommentar

4000mhz funker nå selv med itx hovedkorta :) 4000mhz er så lett for 8700k, som 2666mhz på Ryzen ;)

 

Du kan ikke garantere det Nizzen. Han kan få en 8700K som har en dårligere minnekontroller, som han da må finstille på SystemAgent volten. De 3600C15 brikkene til G.Skill er nok lettere å få til da for en som ikke kan det du og jeg kan :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...