Gå til innhold

Minne vil ikke kjøre på 4000mhz


Anbefalte innlegg

Jeg har et ASUS ROG SWIFT Z370-E hovedkort og Corsair Vengeance RBG PRO på 4000Mhz.

 

I BIOS er det en XMP profil for å kjøre minnet på 4000Mhz, men hver gang jeg aktiverer det så vil minnet kun kjøre på 2133Mhz. Hva enn jeg gjør så vil ikke minnet kjøre på noe høyere enn 2133Mhz, både minnebrikker og hovedkort er laget for å tåle 4000Mhz, så hva gjør jeg galt her!?

 

Nekter å kjøre minnebrikkene på halv hastighet, så hva gjør jeg?

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I bios så kan VCCIO og VCCCSA stå manuelt på 1.15-1.2v.

 

Sjekk da om det funker å boote opp med 4000mhz.

 

Du kan også prøve å sette dem i canal B og D, i stedenfor A og C

 

Spenning kan også settes manuelt til 1.4v på dram. Da får den iallefall nok spenning. 1.35 er standard.

 

 

Sjekk hovedkortmanuelen.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

I bios så kan VCCIO og VCCCSA stå manuelt på 1.15-1.2v.

 

Sjekk da om det funker å boote opp med 4000mhz.

 

Du kan også prøve å sette dem i canal B og D, i stedenfor A og C

 

Spenning kan også settes manuelt til 1.4v på dram. Da får den iallefall nok spenning. 1.35 er standard.

 

 

Sjekk hovedkortmanuelen.

 

Takk, skal prøve dette  :thumbup:

 

 

På mitt gamle Sabertooth P67 hadde jeg et lignende problem, Det viste seg at hovedkortet ikke stilte inn volt til rammen riktig. Minnet skulle ha 1.5v, men det fikk bare 1.2v av xmp profilen. da stilte hastigheten seg ned pga den ikke fikk nok volt.

 

La merke til det at jeg måtte deaktivere xmp, fordi den stilte ned voltage :) 

Lenke til kommentar

I bios så kan VCCIO og VCCCSA stå manuelt på 1.15-1.2v.

 

Sjekk da om det funker å boote opp med 4000mhz.

 

Du kan også prøve å sette dem i canal B og D, i stedenfor A og C

 

Spenning kan også settes manuelt til 1.4v på dram. Da får den iallefall nok spenning. 1.35 er standard.

 

 

Sjekk hovedkortmanuelen.

Har prøvd det nå, og får den fortsatt ikke over 3600. Prosessoren kjører på Idle 4ghz, må den opp i såfall? Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Prøv dette: Reset BIOS til default, aktiver riktig XMP profile(som i ditt tilfelle blir 4000mhz), sett ram voltage til 1.35 (som er riktig volt på denne rammen på denne frekvensen)

hvis dette ikke fungerer må du løsne litt på timingsa på rammen, hastighet på CPU har ingen betydning for hvilken hastighet du kan få på ram, overklokking på CPU kan faktisk gjøre det værre å få RAM opp i hastighet!

send meg gjerne en screenshot av BIOSEN din, så skal jeg prøve å hjelpe!

 

 

PS: 8086K sliter generelt med varme på 5ghz, uansett hvordan kjølepasta man bruker, disse må deliddes for å få "levelige" temperaturer

Endret av kla3torsk1
Lenke til kommentar

Prøv dette: Reset BIOS til default, aktiver riktig XMP profile(som i ditt tilfelle blir 4000mhz), sett ram voltage til 1.35 (som er riktig volt på denne rammen på denne frekvensen)

 

hvis dette ikke fungerer må du løsne litt på timingsa på rammen, hastighet på CPU har ingen betydning for hvilken hastighet du kan få på ram, overklokking på CPU kan faktisk gjøre det værre å få RAM opp i hastighet!

 

send meg gjerne en screenshot av BIOSEN din, så skal jeg prøve å hjelpe!

 

 

PS: 8086K sliter generelt med varme på 5ghz, uansett hvordan kjølepasta man bruker, disse må deliddes for å få "levelige" temperaturer

 

Har du testa å sette brikkene i b og d sporet?

 

Du bruker vel A og C nå?

 

Tror jeg fant problemet.

 

Har flere ganger fått BSOD med meldinger: bad pool header.

 

I tillegg er det flere ganger jeg opplever at spill ikke klarer å starte opp på PCen min.

 

Jeg mistenker at en eller begge av RAM brikkene har defekter, siden det er umulig å kjøre brikkene uten problemer med mindre jeg underklokker de.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke dumt :)

 

Men har jeg mye å tjene på å heller gå for i9 9900k?

 

8086k kjører låst med 5Ghz på alle kjerner, men mye å hente på 2 kjerner til? Eller vil den jeg har nå holde fint med 2080 ti?

 

Den vil holde fint i alle spill iallefall :) Er ganske sikker på at det er lite å hente på 9900k i spill VS 8086 selv i BF V. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...