Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leiekontrakt leietaker vedlikehold og utleier utskiftning


arcaders

Anbefalte innlegg

Er leietaker og det er den tredje dimmer-bryter på 4 år jeg har bodd der som må byttes.

Vet jeg har vedlikehold av brytere ( også ), men vet at jeg ikke har ødelagt bryteren eller pga manglende vedlikehold ( flere andre naboer sliter også med samme dårlige dimmer-brytere ) og jeg får ikke bare skiftet ut en del av brytere - bryteren må altså skiftes ut ---tror nok muligens delen ikke være regningssvarende uansett.

 

Altså, da er det utleier sitt ansvar for å få denne skiftet ut?

 

Fått beskjed par ganger at jeg må lese kontrakten ---og det har jeg gjort opptil flere ganger, kontrakten er helt standard etter det jeg kan se og der står det svart på hvitt om akkurat det med regningssvarende --er det noe jeg har oversett eller er det utleier som trenger å lese kontrakten selv. 

 

Må nevne at etter mye om og men erstatter han det som må byttes men får vite det at dette er en "gråsone" og at han gjør det fordi han er snill.

Gråsonen han mener er vel kanskje om jeg har dengt på bryterne eller ikke?

 

Takk for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tipper at du har 230V downlight og en dimmer uten sikring. Det er ikke helt uvanlig at når en glødepære går så kortslutter deler av gødetråden og i det øyeblikket den går så trekker den veldig mye strøm. Vanlige lyspærer har en sikring i form av en tynn "tråd" innstøpt i glassdelen av sokkelen, denne er normalt synlig i en klar pære. De små spotpærene har ikke plass til dette og er uten slik form for sikring.

På anlegg med 12V pærer er ikke dette så stort problem fordi de elektroniske trafoene er ofte kortslutningssikre eller har nok demping til at det ikke blir et problem. 

På anlegg med 230V pærer derimot er det rett på dimmeren, og om denne ikke har noen form for beskyttelse har den lett for å ta kvelden i slike tilfeller. Noen dimmere har en synlig glassikring rett bar vrihjulet som du kan trekke rett ut.

Lenke til kommentar

Jeg tipper at du har 230V downlight og en dimmer uten sikring. Det er ikke helt uvanlig at når en glødepære går så kortslutter deler av gødetråden og i det øyeblikket den går så trekker den veldig mye strøm. Vanlige lyspærer har en sikring i form av en tynn "tråd" innstøpt i glassdelen av sokkelen, denne er normalt synlig i en klar pære. De små spotpærene har ikke plass til dette og er uten slik form for sikring.

På anlegg med 12V pærer er ikke dette så stort problem fordi de elektroniske trafoene er ofte kortslutningssikre eller har nok demping til at det ikke blir et problem.

På anlegg med 230V pærer derimot er det rett på dimmeren, og om denne ikke har noen form for beskyttelse har den lett for å ta kvelden i slike tilfeller. Noen dimmere har en synlig glassikring rett bar vrihjulet som du kan trekke rett ut.

Ingen sikring bak. Elektriker så på denne bryteren flere år tilbake siden lysene blafret når man hadde svakere lys og siden hele bryteren måtte skifte og den "virket" så ville ikke huseier bytte den, men nå er den altså helt kaputt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...