Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Går dårlig når den er varm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når motoren går bra kald men dårlig varm så er det i 99% av tilfellene forgasseren. Som regel for mye bensin. I noen få tilfeller kan det være coilen men da pleier de enten å stoppe fullstendig eller fuske voldsomt.

 

Kompresjonen forandrer seg ikke av seg selv og hadde det vært sylinderen hadde den gått dårlig hele tiden.

 

Høres ut som noen har justert forgasseren inn med kald motor.

Lenke til kommentar

Når motoren går bra kald men dårlig varm så er det i 99% av tilfellene forgasseren. Som regel for mye bensin. I noen få tilfeller kan det være coilen men da pleier de enten å stoppe fullstendig eller fuske voldsomt.

 

Kompresjonen forandrer seg ikke av seg selv og hadde det vært sylinderen hadde den gått dårlig hele tiden.

 

Høres ut som noen har justert forgasseren inn med kald motor.

Personlig tenkte jeg på ett tilfellet med en gressklipper jeg fikk inn på service.. Kunden hadde skråstilt den for å fylle på olje, den startet opp fint og gikk helt normalt helt til den ble varm.. Rente ut olje da vi skulle peile nivået. Hele stemplet ble jo nesten presset ned i olje på nedslaget, og skaper motkompresjon, noe av det jeg tenkte på.. Men som jeg ser jeg ikke forklarte så mye.. :)

 

Tappet for olje og gikk fint selv når den ble varm, årsaken var trolig oljen ble varm og friga gasser som skapte unaturlig trykk i selve blokken.. Men nå er det jo skrukork på gressklippere, og ikke på alle mopeder, så det er vel trolig ikke tilfellet her forstår jeg :)

 

Følte bare en liten trang til å forklare hvorfor jeg nevnte det jeg gjorde :)

Lenke til kommentar

SMC Barossa 50cc er 2-takter så det er ikke olje under stempel. Olja kommer med bensinen.

Aha, vel da er ikke det tilfellet iallefall, eller hva mener du nå egentlig?

 

Råden/veivakslingen som drar opp og ned veivstanga må jo ligge i olje?

 

Edit:

Altså jeg snakker om underkompresjon, altså det er motstand for stempelet å bli trykket nedover i sylinderen grunnet trykk i motorrommet/blokka hvor det er motorolje.. Ikke totaktsolje...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Nei. Totaktere har ikke olje i veivhuset. Veivlagre, rådelagre og alt får smøring inn via olja i bensinen.

 

Edit: Som minner meg om en annen ting som kan være galt. Veivhuskompresjon. Men igjen så burde den da ikke svive bra når den er kald, så jeg holder fremdeles en knapp på forgasseren.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...