Gå til innhold

Mulig oppgradering av CPU, HK og RAM til neste år (2019) - Budsjett 6000-8000,-


Anbefalte innlegg

Spesifikasjonene jeg har nå er: 
CPU:                   Intel Core i5 4460
Motherboard:           ASUS B85M-G (SOCKET 1150)
RAM:                   16 GB Dual-Channel DDR3
Graphics Card:         NVIDIA GeForce GTX 970 4096MB
PSU:                   Corsair TX 850W M 
Monitor:               Samsung S32F351 (1920x1080@60Hz)
OS:                    Windows 10 Pro 64-bit

OS SSD:                Crucial MX300 275GB
Spill HDD:             Western Digital WDC WD20EVDS-63T3B0 (2TB 7200 RPM)
Internett (Ned - Opp): 16 Mbit/s - 1.2 Mbit/s
 

Skjermkortet holder et par år til tenker jeg, da jeg ikke må ha alt på 'high' eller 'ultra', og spiller foreløpelig kun i 1080p uansett.

CPU'n begynner å dra på årene, og jeg merker at den sliter endel ved multitasking og cpu-sultne spill, inkludert: Ser på Twitch, YouTube, Netflix, Discord/Skype video-chat. I World of Warcraft går det forsåvidt ganske greit, der er det bare internettlinja som sliter litt ved 40 vs 40 pvp, hehe, er ikke noe jeg får gjort med det da. Men i spesielt Frosbite eller Unreal Engine 3/4 baserte spill, så sliter CPU'n hvis jeg gjør noen ting samtidig på PCn (nevnt over). Spill som Borderlands 2, Battlefield V Beta, Battlefront 2 (den nye), Star Wars the Old Republic, Dragon Age Inqusition, Mass Effect Andromeda sliter pcn med multitasking.

Men å gjengi/rendre 1080p videoklipp (ca 20-40 min lengde), går ganske greit å Photoshop CC, men det tar nesten like lang tid (eller lengre) som lengden på videoklippet er.

Og "baking" av lys, skygger og 'pathfinding' i Unity3D 2018.2.0f2 tar en stund for å si det sånn.

 

Dette års sparinga gikk til en 32 tommer 1080p skjerm, da jeg måtte bytte ut min 24 tommer skjerm pga degraderende syn. Så rekker ikke å bli ferdig å spare til oppgradering i år uansett, men jeg kan starte denne måneden, og bli ferdig på sparinga etter 6-8 måneder. ^_^

Disse oppgraderingspakkene hos Komplett har jeg sett på:
 
Oppgraderingspakke - Core i5-8600K (5 499,-)

Oppgraderingspakke - AMD Ryzen 1700X (6 099,-)

 

Jeg kommer til å starte å spare uansett, og eventuelt vente på ny generasjon av prosessorer & hk til neste år (forhåpentligvis). :)

 

Ser jeg har lagd nesten 2 liker tråder i både 2015, og 2016 ^_^. 2017 "sparinga" (skattepenga) gikk til Xbox One og Logitech G920.

 

Men forhåpentligvis så holder mobilen min noen år til, sånn at jeg kan oppgradere pc'n åkke som.

Endret av Sarcoex - Gnålern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

8600k(2500kr) er ett dårlig valg. Enten går man 2600/2600x(1700/2150kr) hvis man er på budsjett eller 8700k/8086k hvis du vil ha det beste for gaming NÅ. Nå begynner cores å komme inn på alvor og på moderne spill så bruker man flere enn 6 threads og hos noen spill så kan man velge antall threads brukt (BO4). Det kan godt hende 2700x gjør det bedre enn 8700k om noen år.

 

Når det kommer til framtiden så er det mer usikkert. Tror intel vil gjør det bedre på dagens spill men kommer til å koste mye mer enn AMD.

Endret av varra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...