Gå til innhold

Hjelp til oppsett av hjemmenettverk


Armas

Anbefalte innlegg

Beklager om jeg kupper tråden din reiarts, men jeg har inntrykk av at du er mer eller mindre i mål? 

Jeg har nokså likt behov og tenkte det var greit å ikke starte en ny tråd med nesten samme tema. 

 

Si fra om jeg heller skal starte en egen. :)

 

Jeg er i omtrent samme situasjon som deg. 3 etasjer, med ett nettverksuttak (2 porter) i hver etasje, samt bod i kjeller hvor alle portene møtes. Altså totalt 6 porter fordelt på 3 steder. 

 

 

Jeg har ett par spørsmål ekstra 

 

Jeg lurer på hvorfor du kjøpte Unifi USG, istedenfor å bruke den gamle Asusen som router? Bør jeg også det? (Jeg har telenor sin zyxel p8702n)

 

Jeg skal ha flere enheter (tv, tvspill, sonos bridge etc. ) ved hvert nettverksuttak som helst bør kables. Jeg tenkte å løse det ved å ha en liten billig switch og ett aksesspunkt (Ubiquiti UniFi AP AC) på hvert sted. Aksesspunktet kobles i den ene porten , og switchen i den andre. 

 

I boden, der alle portene møtes, setter jeg en Unbiquiti Switch 8 porter 60w. 

 

Vil dette fungere bra? (Kan jeg koble en switch inn i en annen for å få flere porter?)

 

Ettersom switchen fra Unbuiquity er managed, betyr det at portene og aksesspunktet som går til hybelen kan være ett eget nett? 

 

På forhånd takk for hjelp

Endret av Armas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at denne ble skilt ut til en ny tråd. 

 

USG sørger for en mer sømløs kobling mellom Ubiquiti-utstyr. Men jeg anbefaler at du ser på svaret jeg gav i tråden til reiarts. Som jeg dog skriver, så finnes det mange måter å løse det på. 

 

Svar fra den andre tråden:

 

Hei Armas. 

 

Tror opplegget du skisserer trenger et ganske annet oppsett enn hva reiarts har. Det finnes flere måter å løse dette på, og under følger noen forslag.

 

Alternativ 1:

 

1x Telenor P8702N (satt i bro-modus)

1x USG

1x Unifi AP AC Pro

1x US-8-60w (PoE-switch)

3x US-8

 

I 2. etg ville jeg brukt en nettverksport til switch US-8. Da har du 8 porter til utstyr (Apple TV, SmartTV, Canal Digital dekoder, Sonos Bridge og mer). 

 

I 1. etg ville jeg brukt en nettverksport til switch US-8-60w (PoE.switch). Her kan du så trekke en kabel til en AP AC Pro. Jeg ville valgt Pro-modellen fordi den har noe bedre rekkevidde og takler høyere hastighet enn Lite- og LR-modellene.

 

I kjelleren ville jeg gått for en Switch US-8. Her kan du koble til TV, dekoder og annet eventuelt utstyr du ønsker. 

 

I boden ville jeg gått for en USG og switch US-8. Sett Telenor routeren i bromodus og trekk en kabel til USG's WAN-port. Koble deretter switchen til USG LAN1. De andre portene til switchen kan du bruke til å koble de 3 andre switchene. og pc, Philips Hue. 

 

Når det gjelder hybelen, så får du selv vurdere om du ønsker å gi leier tilgang til kabel. Slik jeg ser det, så har du to alternativer; 1) Kjøpe en ekstra switch som du kobler direkte fra LAN2 (og setter opp VLAN) på USG eller 2) sette opp VLAN på porter på f. eks switchen som er tilknyttet kjelleren. Begge deler vil fungere fint. 

 

Jeg tror dette oppsettet blir estetisk sett penest fordi du kun trenger å trekke en kabel per etage/switch og gir det utvidelsesmuligher i fremtiden. 

 

Alternativ 2 (ligner i stor grad på alternativ 1, men noen mindre forskjeller). 

1x Telenor P8702N (satt i bro-modus)

1x USG

1x Unifi AP AC Pro (eller 2x AP AC Lite som kan settes i 2. etg og kjeller)

1x US-8-150w (PoE-switch som kan drive de andre switchene)

3x US-8

 

I 2. etg ville jeg brukt en nettverksport til port1 på switch US-8. Da har du 7 porter til utstyr (Apple TV, SmartTV, Canal Digital dekoder, Sonos Bridge og mer). 

 

I 1. etg ville jeg brukt en nettverksport og koblet til port 1 på switch US-8. Her kan du så trekke en kabel fra port 8 til en AP AC Pro. Jeg ville valgt Pro-modellen fordi den har noe bedre rekkevidde og takler høyere hastighet enn Lite- og LR-modellene.

 

I kjelleren ville jeg gått for en Switch US-8. Her kan du koble til TV, dekoder og annet eventuelt utstyr du ønsker (7 porter tilgjengelig)

 

 

 

Ja, jeg er litt usikker på hva som skjedde, men det er sikkert like greit at det ble en egen tråd. Lurer på om du rakk å svare på mitt opprinnelige innlegg, og ikke det redigerte, som står øverst her?

 

Uansett. Tusen takk for grundig svar. Jeg limer inn svaret ditt fra den andre tråden her, så blir det forhåpentligvis litt ryddigere. 

 

Først. Hvorfor foreslår du dette, fremfor min løsning (som nok er litt annerledes enn det opprinnelige innlegget som du svarte på.)

 

Jeg spør fordi jeg er bekymret for at det ikke gir god nok dekning med kun en Unify APAC pro i 1. etg. Huset har vannbåren varme, og den trådløse routeren jeg har idag fra telenor ikke er i nærheten av å gi godt nok signal fra 1. til 2 etg. 

 

Dersom jeg da går for 2 eller 3 aksesspunkter, så er det vel best å ha switchen med poe i boden sammen med bridgen  og USG?

Så kan jeg utvide med switcher ved hvert uttak etter behov?

 

Kabeltrekking håper jeg å unngå fullstendig, ved at aksesspunktene ligger ved tv/ nettverksuttak. 

Lenke til kommentar

Jeg er i omtrent samme situasjon som deg. 3 etasjer, med ett nettverksuttak (2 porter) i hver etasje, samt bod i kjeller hvor alle portene møtes. Altså totalt 6 porter fordelt på 3 steder.

 

 

Jeg lurer på hvorfor du kjøpte Unifi USG, istedenfor å bruke den gamle Asusen som router? Bør jeg også det? (Jeg har telenor sin zyxel p8702n)

Mange velger å kjøpe USG pga helheten i brukergrensesnittet og fordi det er en avansert router samtidig som den er enkel å bruke.

 

Jeg skal ha flere enheter (tv, tvspill, sonos bridge etc.) ved hvert nettverksuttak som helst bør kables. Jeg tenkte å løse det ved å ha en liten billig switch og ett aksesspunkt (Ubiquiti UniFi AP AC) på hvert sted. Aksesspunktet kobles i den ene porten, og switchen i den andre.

 

I boden, der alle portene møtes, setter jeg en Unbiquiti Switch 8 porter 60w.

 

Vil dette fungere bra? (Kan jeg koble en switch inn i en annen for å få flere porter?)

Ikke noe problem å bruke unmanaged switcher i hver etasje.  

Løsningen du foreslår med å bruke et nettverkspunkt til en billig switch og det andre punktet til et aksesspunkt vil fungere helt strålende.

 

Det vil være mulig å seriekoble switcher, men jeg ville helle anbefalt å kjøpt en switch med flere porter først som sist.  

 

Ettersom switchen fra Unbuiquity er managed, betyr det at portene og aksesspunktet som går til hybelen kan være ett eget nett?

Ja, da benytter du det som heter VLan. Det er en virtuell måte å skille nettverket på.

 

 

Ja, jeg er litt usikker på hva som skjedde, men det er sikkert like greit at det ble en egen tråd. Lurer på om du rakk å svare på mitt opprinnelige innlegg, og ikke det redigerte, som står øverst her?

Det stemmer at jeg rakk å svare på det originale innlegget ja.

 

Uansett. Tusen takk for grundig svar. Jeg limer inn svaret ditt fra den andre tråden her, så blir det forhåpentligvis litt ryddigere. 

 

Først. Hvorfor foreslår du dette, fremfor min løsning (som nok er litt annerledes enn det opprinnelige innlegget som du svarte på.)

 

Jeg spør fordi jeg er bekymret for at det ikke gir god nok dekning med kun en Unify APAC pro i 1. etg. Huset har vannbåren varme, og den trådløse routeren jeg har idag fra telenor ikke er i nærheten av å gi godt nok signal fra 1. til 2 etg.

Se svaret over om at det finnes flere måter å løse infrastrukturen på. Forslaget ditt over vil fungere helt fint. At du har vannbåren varme i gulv er en forutsetning jeg ikke visste noe om, men hvis du ser på "utstyrslisten" jeg satte opp til alternativ 2, så nevnte jeg at det ikke er noe problem å bruke flere aksesspunkter. Det skal dog sies at aksesspunktene fra Ubiquiti er langt kraftigere enn Telenor sin router. Ubiquiti sier at rekkevidden på aksesspunktene skal være opp til omtrent 122 meter (selvfølgelig noe som er under helt optimale forhold og fri sikt). Den type rekkevidde vil aldri Telenor (eller andre multiroutere) kunne skilte med.

 

Dersom jeg da går for 2 eller 3 aksesspunkter, så er det vel best å ha switchen med poe i boden sammen med bridgen  og USG?

Så kan jeg utvide med switcher ved hvert uttak etter behov?

 

Kabeltrekking håper jeg å unngå fullstendig, ved at aksesspunktene ligger ved tv/ nettverksuttak.

Som nevnt tidlig i svaret mitt, så er du ikke nødt til å kjøpe USG'en. Men å ha PoE-switchen i boden ville jeg absolutt anbefalt ja. Det jeg opprinnelig mente med kabeltrekking var at du bruker nettverkspunktene som du allerede har og bare trekker kabel fra dem til switcher og utstyr.

 

Håper det var oppklarende.

Lenke til kommentar

Det var absolutt oppklarende. i morges var jeg sikker på at jeg trengte ett mesh-nettverk, og nå grubler jeg over hva som er beste løsning med switcher og aksesspunkter. Gøy å lære nye ting :)

 

Jeg er derimot ikke helt i mål med hva jeg skal kjøpe, men heller mot å gå for en AP AC pro. Dersom det ikke er nok, så kan jeg j alltids bygge ut med en AP lite senere. 

 

Noen nye spørsmål:

Må jeg bruke telenor sitt modem som bridge, eller kan jeg koble usg-en rett i fiber-boksen fra canal digital? Jeg vet ikke helt hva den boksen gjør, men den tar fiberkabelen inn og gir meg nett ut i en nettverkport og tv-signal ut i en coax. 

 

Dersom jeg velger en managed switch, er det noe i veien for å bruke den som en automatisk switch inntil jeg trenger den ekstra funksjonaliteten. Eller er det mer jobb å sette denne opp dersom jeg ikke trenger de ekstra mulighetene en managed switch gir?

 

Hvor mange watt trenger jeg fra poe-switchen? Ser at den med 150 er nokså mye dyrere en den med 60w. 

Etter hva jeg kan google meg frem til, så bruker AP pro bare 7w?

Endret av Armas
Lenke til kommentar

Det var absolutt oppklarende. i morges var jeg sikker på at jeg trengte ett mesh-nettverk, og nå grubler jeg over hva som er beste løsning med switcher og aksesspunkter. Gøy å lære nye ting :)

 

Jeg er derimot ikke helt i mål med hva jeg skal kjøpe, men heller mot å gå for en AP AC pro. Dersom det ikke er nok, så kan jeg j alltids bygge ut med en AP lite senere.

Så bra at posten min var oppklarende! Da har jeg gjort noe riktig. Mesh-nettverk er nest beste oppsett. Det beste er kablet.

 

Noen nye spørsmål:

Må jeg bruke telenor sitt modem som bridge, eller kan jeg koble usg-en rett i fiber-boksen fra canal digital? Jeg vet ikke helt hva den boksen gjør, men den tar fiberkabelen inn og gir meg nett ut i en nettverkport og tv-signal ut i en coax.

Ja, du må sette Telenor-routeren i bridge mode. Den inneholder modem som må benyttes i Telenor-nettverket. Den andre boksen du skriver om, er en fiberkonverter. Den konverterer bare fiber-signalet (lys) til ethernet (elektrisk signal).

 

Dersom jeg velger en managed switch, er det noe i veien for å bruke den som en automatisk switch inntil jeg trenger den ekstra funksjonaliteten. Eller er det mer jobb å sette denne opp dersom jeg ikke trenger de ekstra mulighetene en managed switch gir?

Ikke noe problem med å bruke den uten å sette opp konfigurasjon, så vidt jeg vet.

 

Hvor mange watt trenger jeg fra poe-switchen? Ser at den med 150 er nokså mye dyrere en den med 60w. 

Etter hva jeg kan google meg frem til, så bruker AP pro bare 7w?

Hvis du skal ha ett eller to aksesspunkter så holder 60-watts modellen lenge! Den kan levere ca. 15 watt per port.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

60W holder langt trur eg.

Eg har 3 stk 60 watt spredd rundt i huset, og ein us-8

 

Portene som er på 100mbit er 2 Unifi kamera.

Datarom sw port 8 er Unifi AP Mesh.

Kjellar sw port 8 er Unifi AC AP Pro

Kjellar sw port 5 er Unifi US-8 poe switch.

 

Grunnen til mange switcher er at man trenger nettverk fleire plasser...  

Bruker AP Mesh pga dei står utendørs, og er vanntette. 

 

 

L8bXLC4.png

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så bra at posten min var oppklarende! Da har jeg gjort noe riktig. Mesh-nettverk er nest beste oppsett. Det beste er kablet.

 

Ja, du må sette Telenor-routeren i bridge mode. Den inneholder modem som må benyttes i Telenor-nettverket. Den andre boksen du skriver om, er en fiberkonverter. Den konverterer bare fiber-signalet (lys) til ethernet (elektrisk signal).

 

Ikke noe problem med å bruke den uten å sette opp konfigurasjon, så vidt jeg vet.

 

Hvis du skal ha ett eller to aksesspunkter så holder 60-watts modellen lenge! Den kan levere ca. 15 watt per port.

 

 

Da er utstyr kjøpt inn, og foreløpig satt opp. 

 

Det ble

 

 

1x USG

1x Unifi AP AC Pro

1x US-8-60w (PoE-switch)

2x TPlink switcher

 

Foreløpig er det koblet uten Telenor P8702N som bro. Kabelen går direkte fra fiberkonverter til USG. Det fungerer fint. 

 

Dessverre er ikke AP Pro kraftig nok til å gi godt nett i hele huset. Det er mye bedre enn før, men ikke godt nok. Det er forsåvidt ingen overraskelse. Vannbåren varme er tydeligvis en stor utfordring. Jeg skal teste litt med å flytte den til en bedre posisjon, men tipper at det må bli en eller to AP lite i tillegg.

 

Så takk for hjelpen med valg av utstyr. Veldig fornøyd med produktene fra Ubiquity så langt. 

 

Ett siste spørsmål tilslutt:

 

Kan jeg bruke multimodemet fra Telenor som ett aksesspunkt for ett eget trådløst nett i hybelen? 

Hvis jeg kan det - er det en god ide eller vil det bare forstyrre mitt eget nett. Er det bedre å sette opp alt med AP fra ubiquity og heller lage ett eget trådløst nett for hybel parallelt med mitt trådløse nett og mitt trådløse gjestenettverk?

Lenke til kommentar

Godt å høre at førsteinntrykket er godt og bare hyggelig å kunne gjøre en god anbefaling av utstyr! Jeg er ikke kjent med at multimodemet fra Telenor kan settes opp som dedikert aksesspunkt.

 

Strengt tatt spiller det ikke noen rolle hva slags enhet som gir nettverk. Bare pass på at de ikke bruke samme kanal. På 2,4 GHz nettverket er det anbefalt at man bruker kanalene 1,6 og 11 (evt. 2, 7, og 12) fordi de ikke overlapper hverandre. Dette er ikke et problem på 5 GHz. 

Lenke til kommentar

nja, det kommer an på implementeringen av kanaler til de enkelte radioene. Standarden tilsier at hver kanal skal være minst 16,25 Mhz, men maks 22 MHz. Det betyr at hvis hvis en radio er implementert med 22 MHz, så vil kanal 1 og 5 ha en overlapp på 10% av frekvensen (2 MHz). Derfor har man tommelfingerregelen som sier at det er best å bruke kanal 1, 6 og 11. Hvis man får gjester fra USA eller har utstyr som er tilpasset USA's regler for trådløst nettverk, så støtter ikke det utstyret kanal 12 eller 13. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...