Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Slo seg av, luktet svidd metall.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg kjøpte PC for 2ish år siden og har kost meg med den helt smertefritt siden den ble montert første gang. Igår smalt jeg til med nye wow utvidelsen og klar for en helg inne. Så skjedde det.

 

Pc’en skrudde seg plutselig av, helt uten forvarsel. Det luktet svidd metall. Har forsøkt å starte den igjen etterpå, og alt lyser og ser fint ut innvendig, og viftene går. Derimot

Får jeg ikke kontakt med skjermen. Har forsøkt med kabling både fra skjermkort og fra hovedkort, både HDMI og sånn annen, usbaktig kabel(som jeg bruker til vanlig). Det står no signal på skjermen.

 

Den brente lukten kommer fra noe på hovedkortet eller hovedkortet selv, altså ikke psu. Når jeg starter pcen reagerer strømmen som den ellers gjør, at like etter power on kan jeg trykke på knappen igjen og den slår av seg med en gang. Om jeg derimot venter 1 min så den får startet opp, så må jeg holde den inne for å slå av. Vet ikke om dette betyr at pcen starter, og at det bare er jeg som ikke får bilde. Har forsøkt å boote med én og én rambrikke, og også uten skjermkort.

 

Noen ideer til feilsøk? Jeg er SUPERfersk på PC så må muligens ha det inn med teskjeer. På forhånd takk

post-165934-102987_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ta ut alt som står i pcie portene og test med ett annet skjermkort (evt via skjermkortet på hovedkort ser at det er hdmi ut på HK)først for å utelukke skjermkortet og andre ekspansjonskort.

 

se også rundt strømkontakter på hovedkort/skjermkort og generelt på HK om du kan se unormale sorte "flekker" som kan tyde på kortslutning.

Endret av Lugmeister
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg koblet ut skjermkortet og koblet hdmi til hovedkortet og pcen fungerer som smurt. Må være skjermkortet da vel. Levert til reklamasjon

 

Tok du en visuell overgang av kortet for å se etter kortslutninger? Lurt å teste det i en annen maskin, men ikke alltid det lar seg gjøre selvsagt. Dog kjipt om du søker RMA og så viser det seg at du tar feil.

Lenke til kommentar

Jeg så ingenting fysiske tegn, og strømmen og viftene fungerte på skjermkortet. Men det var skjermkortet den stramme metalliske lukten kom fra. Du har rett i at det er dumt om jeg tar feil, men siden jeg ikke har umiddelbar tilgang på andre maskiner så får jeg bare ta den sjansen. Fingers crossed. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...