Gå til innhold

hva er modellen/typen på disse cerwin vegane?


Anbefalte innlegg

Jeg har vel hørt på omtrent alt fra cv som har kommet fra ca 90 til idag, dette er dc 12. Helt bombe kanon 100% sikkert. Disse spiller bedre/høyere jo mere forsterkerkraft du pakker på dem, men ca 100-150 får meget bra lyd i de om forsterkeren yter det i 8ohm. Men som sagt, jo større jo bedre. Hadde disse en kort stund sammen med vs 12 som spiller litt mindre diskant men mere dypbass. Det ble trøkk på en denon pma 1560 på 2x150watt i 8ohm og 17,5kg. de tåler riktig 300watt kontinuerlig og 600w spisseffekt. Men de veier såvidt jeg husker mer en 20.5kg, mener det var nærmere 30.

dem veier en del ja. venna mine mener jeg burde ta dem med til Tg:p veit ikke helt om jeg orker det ass... hehe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DC-12 tåler vel 2-300 watt . Impedansen er vel på 8 Ohm.

 

Men watt har ikke så mye å si. Det er følsomheten som er viktig.

 

La meg forklare:

 

En høyttaler har en følsomhet på 100dB (1w/1m). Dette betyr at du oppnår et lydtrykk på 100 dB med en forsterker på 1w på 1 meters avstand. (dB betyr desibel.)

 

Med en forsterker på 2w oppnår du et lydtrykk på 103dB.

Med en forsterker på 4w oppnår du et lydtrykk på 106dB.

Med en forsterker på 8w oppnår du et lydtrykk på 109dB.

Med en forsterker på 16w oppnår du et lydtrykk på 112dB.

Med en forsterker på 32w oppnår du et lydtrykk på 115dB.

Med en forsterker på 64w oppnår du et lydtrykk på 118dB.

Med en forsterker på 128w oppnår du et lydtrykk på 121dB.

Med en forsterker på 256w oppnår du et lydtrykk på 124dB.

 

Osv.

 

Så, hvis du dobler antall watt, klarer du kun å spille 3dB høyere.

 

 

Selv har jeg bl.a. noen CV V35C høyttaler med en følsomhet på 107dB. De tåler 350 watt, men spiller høyere enn det meste annet.

Endret av C. Alshus
Lenke til kommentar

Hadde slike høytalere for lenge siden. Når de var helt nye faktisk. Kjørte da en NAD 208 (2x250w) på de. Da ble det liv i de. Mindre forsterker funker også, men skal høytaleren yte optimalt hadde jeg ikke brukt noe mindre enn det.

 

Morro "fest" høytaler, men lydkvaliteten er jo ikke akkurat topp. Kjører nå

Klipsch RF3MK2, å det er en høytaler som spiller like høyt, men alikevel har sinnsyk bra lydkvalitet. Ihvertfall hvis den blir koblet opp med det rette utstyret

Lenke til kommentar
En høyttaler har en følsomhet på 100dB (1w/1m). Dette betyr at du oppnår et lydtrykk på 100 dB med en forsterker på 1w på 1 meters avstand. (dB betyr desibel.)

Følsomhet er ikke det samme som utgitt SPL (sound pressure level).

 

En høyttaler klarer bare å bruke ca 1-3 % av effekten du gir den. Med en forsterker på 256 watt gir høyttaleren ca 4 watt i akustisk ut-effekt. Dette blir p^2 = W *(rho)*c/(4*pi*r^2) i ekkofritt rom og 1 m avstand, som gir at p^2 = 129.87 Og dette gir Lp = 10*log(p^2/pref^2) = 68,2 dB (vanligvis blir signalet høyere, siden man har høyttaleren i et rom hvor det finnes etterklangsfelt).

 

Klarer man å få ut 103 dB med å pøse på 2 watt fra forsterkeren har man gjort det store. Men ellers er det riktig. Dobling av effekten gir en økning på ca 3 dB i lydtrykknivå.

Lenke til kommentar
En høyttaler har en følsomhet på 100dB (1w/1m). Dette betyr at du oppnår et lydtrykk på 100 dB med en forsterker på 1w på 1 meters avstand. (dB betyr desibel.)

Følsomhet er ikke det samme som utgitt SPL (sound pressure level).

 

En høyttaler klarer bare å bruke ca 1-3 % av effekten du gir den. Med en forsterker på 256 watt gir høyttaleren ca 4 watt i akustisk ut-effekt. Dette blir p^2 = W *(rho)*c/(4*pi*r^2) i ekkofritt rom og 1 m avstand, som gir at p^2 = 129.87 Og dette gir Lp = 10*log(p^2/pref^2) = 68,2 dB (vanligvis blir signalet høyere, siden man har høyttaleren i et rom hvor det finnes etterklangsfelt).

 

Klarer man å få ut 103 dB med å pøse på 2 watt fra forsterkeren har man gjort det store. Men ellers er det riktig. Dobling av effekten gir en økning på ca 3 dB i lydtrykknivå.

Han har vel heller ikke nevnt SPL, har han vel? Det stemmer som han sier at følsomheten på CV er helt enorm. Husker jeg prøvde en NAD 302 (som jeg til vanlig brukte som forforsterker) på DC-15, den spilte som ****** den, og den ga vel omtrent 2x20w.. Mener å huske at det stod i reklamen om DC-serien at den ble drevet av en discman på et eller annet teknisk museum eller no.

Lenke til kommentar

:)

 

 

Max SPL er et tall som sier lite om lydtrykksnivået som genereres, og er av den grunn lite brukt i industrien (utenom merker som vil skryte på seg litt høyere tall for folk som ikke vet hva det dreier seg om).

 

 

Med Max-SPL kan man nesten vise hva man vil. Husker en høyttaler som oppgav 150 dB som max SPL. Javel, riktig det. Høyttaleren klarte det, men det var da man kjørte på med en sinus-tone lik egenfrekvensen til høyttaleren.... :D

Lenke til kommentar

Jeg målte mine DC-15 til 136dB ved 1m husker jeg. Hadde prosjekt om lyd, så jeg fikk lånt meg skikkelig måleytstyr fra skolen. Det var altså vanlig musikk, ikke noen sinustoner. Men det som også hører til historien, var at en vegghylle som hang på veggen i rommet bak høyttalerene datt ned, så det rista nok gaaanske så godt i huset ja :)

Lenke til kommentar
Jeg målte mine DC-15 til 136dB ved 1m husker jeg.

Da må du huske at formlene sier Lp = Lw + 10*log (1/(4*pi*r^2) +4/A) der r er avstanden og A er absorpsjonsarealet (gitt av etterklangstiden i rommet. Burde helst vært målt i ekkofritt rom). Måling av etterklangstiden hadde gitt akustisk uteffekt som kunne sagt noe følsomheten til høyttaleren. :)

 

 

Og 136 dB? Du hadde hørselvern på deg?

 

 

 

Og bare et lite tips til folk som vil måle på sine høyttalere:

D kan bruke WinMLS 2000 til å måle frekvens-responsen og følsomheten til høyttaleren. Siden målingen ikke blir gjort i ekkofritt rom, kan man i programmet kompensere for dette (modifiserer impuls-responsen). :)

Lenke til kommentar

Jepp, rommet var langt fra ekkofritt. Det var et rektangulært rom på ca. 30kvm. Og nei, jeg hadde ikke hørselsvern selv om jeg burde hatt det.. Men måleutstyret hadde en langt ledning til mikrofonstativet, så vi stod slapp å stå 1 meter foran når vi målte.. Var bare den stakkars mikrofonen som måtte det :)

 

Forøvrig knakende morsomme høyttalere, men farlig for helsa å ha på et lite gutterom som jeg hadde ;)

Endret av Pantheon
Lenke til kommentar

Klarte jo ikke la være å regne på 136 dB. Det hørtes litt for utrolig ut... Hvis man antar en etterklangstid på 0,5 sec (ikke urimelig for et vanlig rom), får man et lydeffektsnivå på 141,5 dB, som tilsvarer 141 watt!

 

Hvis vi videre forutsetter at Cerwin Vega lager noen vanvittig effektive høyttalere for å være hjemmehøyttalere (ikke PA) og sier at utnyttelsesgraden er på 30%, så har du matet disse høyttalerene med 470 watt! :scared:

 

Antakelsen over er nok litt i overkant. Tipper utnyttelsesgraden er på under 5%... You do the math. ;)

Lenke til kommentar
DC-12 tåler vel 2-300 watt . Impedansen er vel på 8 Ohm.

 

Men watt har ikke så mye å si. Det er følsomheten som er viktig.

 

La meg forklare:

 

En høyttaler har en følsomhet på 100dB (1w/1m). Dette betyr at du oppnår et lydtrykk på 100 dB med en forsterker på 1w på 1 meters avstand. (dB betyr desibel.)

 

Med en forsterker på 2w oppnår du et lydtrykk på 103dB.

Med en forsterker på 4w oppnår du et lydtrykk på 106dB.

Med en forsterker på 8w oppnår du et lydtrykk på 109dB.

Med en forsterker på 16w oppnår du et lydtrykk på 112dB.

Med en forsterker på 32w oppnår du et lydtrykk på 115dB.

Med en forsterker på 64w oppnår du et lydtrykk på 118dB.

Med en forsterker på 128w oppnår du et lydtrykk på 121dB.

Med en forsterker på 256w oppnår du et lydtrykk på 124dB.

 

Osv.

 

Så, hvis du dobler antall watt, klarer du kun å spille 3dB høyere.

 

 

Selv har jeg bl.a. noen CV V35C høyttaler med en følsomhet på 107dB. De tåler 350 watt, men spiller høyere enn det meste annet.

dobles ikke lyden ved hver 3. dB da? Da er det jo liksom litt mer logisk, det øker jo eksponensielt... logaritme og bla bla... for hver 10. dB blir det vel 10 ganger så høy lyd om jeg ikke tar helt feil?

 

Hvis lyden dobler seg hver 3. dB blir lyden 10 ganger høyere for hver 10. dB...

 

Men som nevnt har det vel ikke så mye med SPL å gjøre

Lenke til kommentar
dobles ikke lyden ved hver 3. dB da? Da er det jo liksom litt mer logisk, det øker jo eksponensielt... logaritme og bla bla... for hver 10. dB blir det vel 10 ganger så høy lyd om jeg ikke tar helt feil?

 

Hvis lyden dobler seg hver 3. dB blir lyden 10 ganger høyere for hver 10. dB...

Lydtrykket (med enhet Pascal) dobles for hver tredje dB. Decibel er bare forholdstall i en logaritmisk skala. Det er l

 

En økning på 10 dB gir en opplevd fordobling av lydtrykket. :)

 

50 dB gir et lydtrykk på 0.006325 Pa

60 dB gir et lydtrykk på 0.02 Pa

Forholdet er da 3.16 som ikke er en 10 dobling.

Lenke til kommentar

Har forstått at du kan en smule mer enn meg...

 

Kjører noen CV V35C høyttalere med diskant, mellomtone og 18" bass i horn. Forsterkeren er en Yamaha P4500 2x450w i 8 Ohm, og brukes hovedsaklig til utleie. Uansett, spiller det mer enn høyt nok.

 

Effekten er forresten 107dB.

Endret av C. Alshus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...