Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Lite liv i nytt skjermkort


Anbefalte innlegg

Trykk på m-flash

 

post-97018-0-65925700-1535037726_thumb.png

 

Det prøvde eg, valgte enable og fikk beskjed på å restarte. Gjorde det men da bootet den ikke videre fra en skjerm der det stod at alle tidligere innstillinger var fjernet og F1 for for setup eller F2 for å fortsette....og siden eg ikke har noe å trykke med så kom eg meg aldri derifra...

Slik ble det en 4-5 ganger når eg slo av/på før eg måtte fjerne cmos og krysse fingrene på at ting ordnet seg ved neste oppstart, noe det (tilslutt) gjorde..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra MSI-hovedkort FAQ:

 

 

-Could you tell me why my system will enter the EFI shell automatically upon system bootup?
If there are no bootable device plug into MB then system will enter EFI shell automatically.

 

 

-Why can't I use my USB Keyboard under DOS mode?

Go to BIOS Setup >> Setting >> Advanced >> USB Configuration >> Set Legacy USB Support to Enabled.

 

 

Lastes muligens USB driverne inn når den kommer så langt som til "EFI shell"?

Endret av ComfortCat
Lenke til kommentar

Kom over noe i en annen tråd, gjelder dette meg i dette tilfellet også kanskje?

 

"Sorry but your motherboard doesn't have the UEFI support that your new graphics card requires. All GTX 10 series cards need this. I recommend finding a LGA1155 motherboard and replacing the one in your PC with it. You could try updating your BIOS but if it doesn't boot with the BIOS updated you need a UEFI motherboard. All gaming motherboards that are LGA1155 would work with your card, or just upgrade the PC altogether."

Lenke til kommentar

Kom hjem igår og slår på pcen og blir møtt av denne skjermen...

post-97018-0-63340700-1535620806_thumb.jpg

 

Etter mye resetting og av og på så kommer eg tilslutt forbi denne skjermen og eg brukte pcen normalt i noen timer.

Slår den på igjen idag og samme skjerm dukker opp..

Lei? Neida...

 

Edit: Blir voldsomt tungvindt å måtte ta ut cmos batteriet hver gang eg skal starte dette makkverket...

Endret av IcedInsanity
Lenke til kommentar

For at USB-tastatur og mus skal fungere under oppstart må hovedkortet ha støtte for CSM.

https://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Extensible_Firmware_Interface#CSM_booting 

"CSM booting
To ensure backward compatibility, most UEFI firmware implementations on PC-class machines also support booting in legacy BIOS mode from MBR-partitioned disks, through the Compatibility Support Module (CSM) that provides legacy BIOS compatibility. In this scenario, booting is performed in the same way as on legacy BIOS-based systems, by ignoring the partition table and relying on the content of a boot sector.[36]
BIOS-style booting from MBR-partitioned disks is commonly called BIOS-MBR, regardless of it being performed on UEFI or legacy BIOS-based systems. Furthermore, booting legacy BIOS-based systems from GPT disks is also possible, and such a boot scheme is commonly called BIOS-GPT.

The Compatibility Support Module allows legacy operating systems and some option ROMs that do not support UEFI to still be used.[42] It also provides required legacy System Management Mode (SMM) functionality, called CompatibilitySmm, as an addition to features provided by the UEFI SMM. This is optional and highly chipset- and platform-specific. An example of such a legacy SMM functionality is providing USB legacy support for keyboard and mouse, by emulating their classic PS/2 counterparts."

 

 

BIOS-versjon 1.0 på dette hovedkortet er tydeligvis uten CSM, men det er det oppdateringer for å fikse:

https://www.msi.com/Motherboard/support/B75MA-P45

AMI BIOS
Version
1.9
Description
- Support MSI CSM tool.
1.6
Description
- Improved PCI-E display card compatibility

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

post-97018-0-61167600-1536097106_thumb.png

 

DA har eg faktisk fikset hele skjiten!
Fikk tilslutt etter mye Googling, en åpenbaring som gjorde at eg fant BAK på tastaturet mitt, en bryter det står BIOS på, slå den på og eg kunne endelig komme meg inn i BIOS.
Fikk også lastet ned nyeste BIOS update til minnepinne og fikk flashet.

Skiftet skjermkort etter flashing og PC'en bootet på første forsøk. Så nå er alt goochie! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...