Gå til innhold

Kjøpe papegøye, men hvor?


Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, vil jeg gjerne kjøpe papegøye. Problemet er jo hvor.. selvfølgelig har jeg sjekket på Finn.no osv men vil jo gjerne ha en rett fra butikken. Bor i Arendal og som jeg vet det er ikke noe mulighet her. Bodde i England par år siden og man kunne kjøpt dem i en stor del dyrebutikker. Er det noen som vet eller har kjøpt? Takk for alle som svarer..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som tittelen sier, vil jeg gjerne kjøpe papegøye. Problemet er jo hvor.. selvfølgelig har jeg sjekket på Finn.no osv men vil jo gjerne ha en rett fra butikken. Bor i Arendal og som jeg vet det er ikke noe mulighet her. Bodde i England par år siden og man kunne kjøpt dem i en stor del dyrebutikker. Er det noen som vet eller har kjøpt? Takk for alle som svarer..

 

Anbefaler deg sterkt å skaffe 2 slik at den ikke blir ensom,

spesielt viss du er i full jobb,

papegøyer kjeder seg veldig fort med mindre de har selskap pluss noe å finne på (Leker, klatremuligheter osv.),

noe som gjør at de stresser og begynner å plukke fjær osv.

 

Viss du er på jakt etter en smart papegøye som er pratsom,

kan jeg sterkt anbefale Gråjaco,

de kan du ha hele livet viss du tar godt vare på de. (60-70 år).

 

Les mer om papegøyestell her:

 

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrevelferd/stell_av_kjaeledyr/papegoye__veiledning_om_hold.15995/binary/Papeg%C3%B8ye%20-%20Veiledning%20om%20hold

Endret av Malmern
Lenke til kommentar

Men vet du hvor man kan få kjøpt dem? Oppdretter, dyrebutikk? Hvis mulig kanskje du kunne sendt link eller noe.. takk

 

Har ikke personlig erfaring med kjøp av fugl,

vet at dyrebutikken på CC i Drammen solgte fugl før,

men tror de har sluttet med det.

 

Ser ut til at det er få butikker som selger fugler nå til dags,

eneste jeg fant som definitivt selger fugler var Oslo dyrebutikk http://oslodyrebutikk.no/fugl/

 

Du kan evt. ringe eller besøke dyrebutikkene i Arendal:

 

Tropehagen Zoo Arendal

Dyrebutikken på Myrene AS

Dyrego Harebakken

Buster shop Arendal AS

Zoo-1 Arendal AS

Lenke til kommentar

Tenk deg godt om å les deg opp på papegøyer før du kjøper.

Desverre er det mange som skaffer seg fugl uten å gjøre research å da blir somregel fuglen kasteball.

Husk også at de kan bli 60-80 år så man har dem i "noen" år.

 

Ellers så skal det finnes noen private oppdrettere av papegøyer om man leter litt.

Lykke til.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Malmern skrev (På 22.8.2018 den 17.02):

 

Anbefaler deg sterkt å skaffe 2 slik at den ikke blir ensom,

spesielt viss du er i full jobb,

papegøyer kjeder seg veldig fort med mindre de har selskap pluss noe å finne på (Leker, klatremuligheter osv.),

noe som gjør at de stresser og begynner å plukke fjær osv.

 

Viss du er på jakt etter en smart papegøye som er pratsom,

kan jeg sterkt anbefale Gråjaco,

de kan du ha hele livet viss du tar godt vare på de. (60-70 år).

 

Les mer om papegøyestell her:

 

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrevelferd/stell_av_kjaeledyr/papegoye__veiledning_om_hold.15995/binary/Papeg%C3%B8ye%20-%20Veiledning%20om%20hold

"Anbefaler deg sterkt å skaffe 2 slik at den ikke blir ensom" Det å skaffe seg 2 har ikke så mye effekt som man tror. Det å kjøpe en ny papegøye mens man har en for å bare gjøre at den ikke blir ensom er som salt i såret. ALDRI kjøp en papegøye for å holde den andre i selskap. Papegøyer er flokkdyr, men dem er vokst opp i fangenskap og er ikke som i naturen. Når man kjøper en papegøye er det eieren sitt ansvar og holde den i selvskap.

Lenke til kommentar
Julian skrev (På 27.12.2021 den 13.45):

"Anbefaler deg sterkt å skaffe 2 slik at den ikke blir ensom" Det å skaffe seg 2 har ikke så mye effekt som man tror. Det å kjøpe en ny papegøye mens man har en for å bare gjøre at den ikke blir ensom er som salt i såret. ALDRI kjøp en papegøye for å holde den andre i selskap. Papegøyer er flokkdyr, men dem er vokst opp i fangenskap og er ikke som i naturen. Når man kjøper en papegøye er det eieren sitt ansvar og holde den i selvskap.

Nå dro du opp en over 3 år gammel tråd. Men enig med deg; det er neppe en god idé å kjøpe en ny papegøye fordi man har dårlig samvittighet for at den første ikke får alt den trenger. Når det er sagt er det derimot desidert best å ha flere fugler sammen til å begynne med, så gjør man det litt enklere for seg selv. Å ha en stor papegøye som kjæledyr krever maaange timer med arbeid om dagen. En del mener at det ikke er forenelig med ting som en fulltidsjobb eller lignende. 

Før man skaffer seg en papegøye bør man bruke mye tid på å lese seg opp på behov, ulike arter, hvordan man tar seg av dem, og virkelig vurdere om man faktisk klarer dette ansvaret i så mye som 80 år frem i tid! 

Om noen er interessert i å lese seg litt opp på papegøyehold er dette en god start: https://dyreliv.no/fugler/papegoye/ Der får man et litt mer nyansert bilde av hvordan det er å ha papegøye som kjæledyr enn det mange tror. 

Og for å svare trådstarter så bør man regne med å komme i kontakt med en oppdretter. Når man først skal bruke såpass mye penger på et kjæledyr som skal være med deg i over 50 år bør du sette deg godt inn i hvilken oppdretter du vil kjøpe fra. Se på det mer som å kjøpe en valp enn en hamster; du ville vel ikke forventet å finne en valp på dyrebutikken heller? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...