Gå til innhold

Solcellene gir tre mil – så trår den tyske elbilen til


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt idiotisk konsept, mye bedre å legge solcellene på hustaket, da de vil ha riktig vinkel til sola og levere strøm også når bilen står i skyggen. Kunne kanskje fattet poenget med å ha solceller på taket som kunne nyttegjort som vedlikeholdslader til de som ofte parkerer bilen i flere uker i strekk uren lademulighet, men selv da vil det være bedre å ha en funksjon hvor man koble fra 12v og hovedbatteri og på den måten deaktivere alt vampyr forbruk. Da kan bilen stå i uminnelig tid og ha svært lite tap av soc.

Solceller hører verken til I veibanen eller klistret til dørene på personbiler, de hører hjemme der de fungerer best, på hustak og til nød vedlikeholdslading av utstyr.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er to problemer med solceller på bilen:

1. Det monner ikke, 3 mil er antagelig i løpet av veldig lang ladetid under helt optimale forhold i solsteika, ikke i skyggen eller garasjen.

2. Det går sannsynligvis ut over aerodynamikken og kan redusere rekkevidden mer enn den øker. På solrike dager må man antagelig bruke ekstra energi på å kjøle bilen etter den har stått i solsteika, sammenlignet med parkering i skyggen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt idiotisk konsept, mye bedre å legge solcellene på hustaket, da de vil ha riktig vinkel til sola og levere strøm også når bilen står i skyggen. Kunne kanskje fattet poenget med å ha solceller på taket som kunne nyttegjort som vedlikeholdslader til de som ofte parkerer bilen i flere uker i strekk uren lademulighet, men selv da vil det være bedre å ha en funksjon hvor man koble fra 12v og hovedbatteri og på den måten deaktivere alt vampyr forbruk. Da kan bilen stå i uminnelig tid og ha svært lite tap av soc.

Solceller hører verken til I veibanen eller klistret til dørene på personbiler, de hører hjemme der de fungerer best, på hustak og til nød vedlikeholdslading av utstyr.

 

Har du lest hvordan de gjør dette? ER da ikke snakk om et opplegg som e r som på hustak etc. Derimot integreres dette i bilens utforming, og blir beskyttet av materiale som beskytter cellene. Og det er faktisk greit å kunne utnytte dette direkte i stedet for å måtte gå via en ekstern lader. Dette vil bidra til redusert trykk på energinettet, som er positivt bare det. I tillegg vil man kunne slippe å bruke penger på å sette opp et anlegg på hytta, som kanskje brukes en kort periode i året. For min egen del, så er det fordel også om dette blir tilbudt av flere etter hvert. Står parkert på jobben, med begrensede lademuligheter. Er jeg på besøk et sted hvor nettet ikke tåler at jeg kobler min bil til, så er det og fordel, da jeg vil kunne få tilført strøm til bilen uten at det koster noe som helst. En elbil tåler fint å stå flere uker i strekk. Eneste er at den ikke bør være 100% ladet. Ellers er det null problem. Det vil og være en fordel om en har oppdrag utenfor allfarvei, og skal bruke elektrisk utstyr. Bare å koble til i uttaket i bilen, og kjør på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er to problemer med solceller på bilen:

1. Det monner ikke, 3 mil er antagelig i løpet av veldig lang ladetid under helt optimale forhold i solsteika, ikke i skyggen eller garasjen.

2. Det går sannsynligvis ut over aerodynamikken og kan redusere rekkevidden mer enn den øker. På solrike dager må man antagelig bruke ekstra energi på å kjøle bilen etter den har stått i solsteika, sammenlignet med parkering i skyggen.

 

Tror ikke helt du skjønner konseptet her. En lader vanligvis i en kontakt, men er en på fjellet, så kan det ære greit å få tilført energi mens bilen er parkert i noen dager. Ikke alle plasser har strøm. Den leverer en rekkevidde på ca.250km. i det daglige, og vil altså ikke behøve en egnet ladekobling utendørs. Innendørs blir det selvsagt ikke aktuelt, men det vil jo solceller heller aldri være. Så det faller bort grunnet et merkelig argument som skulle motsi at dette er fornuftig. Bilen er testet og de har hatt flere runder hvor folk har kunnet teste bilen allerede. Angående parkering i solsteiken: På moderne biler så er aircondition et must. Det fungerer utmerket i min elbil, og jeg har rett temperatur inne i bilen etter kort tid når denne er satt på. Dermed bortfaller det motargumentet også. At ikke en alltid vil kunne oppnå maks. lading utendørs slik, er selvsagt noe å tenke på. Men vil i mange tilfeller være en god ting å ha med her, da mange er på lengre turer med bilene sine, og sannsynligvis over tid. Tenk deg parkering på Gardermoen. Familien er på ferie i 3 uker. Om ikke det bare regner i tre uker, så har en fint oppladet bilen på den tiden bilen likevel står parkert. Genialt!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En fin bybil, for de som ikke har egen ladeplass og bruker bilen lite og sjelden/kort. Men  der sykkel ikke holder.

Det er nok mange som ikke kjører elektrisk pga. manglende lademuligheter og en bilbruk som er lite og sporadisk.

Eller kanskje en fin bildelings-bil i land der himmelen som regel er blå.

 

Man skal jo være ganske heldig, om man finner en parkeringsplass med riktig solforhold som man får parkert riktig vei på, i forhold til bilens paneler. Mange høye bygg som skygger og mer og mer innendørs parkeringshus osv ødelegger der.

 

I tillegg, om man bruker bilen så lite, så er det mest trolig rimeligere å leie bil fra nabobil eller andre tjenester de få gangene man trenger bil. For 30 000,- i året kan jeg leie bil fra nabobil hver eneste helg hele året. For samme sum blir det ikke mye bil på meg om jeg skulle kjøpt (inkl verditap, lån, service og andre utgifter).

Lenke til kommentar

Å dømme etter interessen på kommentarfeltet hver gang TU har en sak om el-bil eller kjøretøy basert på andre (antatt) miljøvennlige måter, så er konseptet "personlig transport" (les: personbil) på ingen måte dødt, som en del fantaster ser for seg. Vanskelig å tenke seg et Norge med kun kollektive persontransportløsninger over hele landet. Solceller integrert i karosseri på bil/kjøretøy er neppe optimalt i vårt klima, men kan fungere greit i mer solrike land (og de er det mange av).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å dømme etter interessen på kommentarfeltet hver gang TU har en sak om el-bil eller kjøretøy basert på andre (antatt) miljøvennlige måter, så er konseptet "personlig transport" (les: personbil) på ingen måte dødt, som en del fantaster ser for seg. Vanskelig å tenke seg et Norge med kun kollektive persontransportløsninger over hele landet. Solceller integrert i karosseri på bil/kjøretøy er neppe optimalt i vårt klima, men kan fungere greit i mer solrike land (og de er det mange av).

 

I den siste setninger der gjentar du den loslitte myten om at "det er for lite sol her i landet, fungerer sikkert fint lenger sør". Husk at ressursgrunnlaget for sol i store deler av Sør-Norge er helt tilsvarende store deler av Tyskland, et av verdens største markeder for solenergi. Folk må slutte å tenke som når man bestiller charterferie, at det kun er "i syden" at det er sol.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis vi antar at bilen har et fornuftig strømforbruk basert på størrelse og vekt (rundt 100 watth /km altså 1kwh / mil).

og antar at ca. 4kvm av solcellene er i kontakt med sollys som generer ca 100watt per kvm i moderat-gode forhold.

da vil vi få generert 3kwh (det som trengs til 30km) på ca 6-9 timer.

 

Så påstanden om at 30km kan lades med solcellepanelene er ikke helt på trynet, resten av solcellene vil og produsere litt strøm, men ikke mye.

 

Det er selvfølgelig ganske så vanskelig å regne ut dette uten skikkelige spesifikasjoner som vi sikkert aldri får vite.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt idiotisk konsept, mye bedre å legge solcellene på hustaket, da de vil ha riktig vinkel til sola og levere strøm også når bilen står i skyggen. Kunne kanskje fattet poenget med å ha solceller på taket som kunne nyttegjort som vedlikeholdslader til de som ofte parkerer bilen i flere uker i strekk uren lademulighet, men selv da vil det være bedre å ha en funksjon hvor man koble fra 12v og hovedbatteri og på den måten deaktivere alt vampyr forbruk. Da kan bilen stå i uminnelig tid og ha svært lite tap av soc.

Solceller hører verken til I veibanen eller klistret til dørene på personbiler, de hører hjemme der de fungerer best, på hustak og til nød vedlikeholdslading av utstyr.

 

Idiotisk konsept ? Bilen er jo genial. gedigent bagasjerom, samler strøm, så lenge den står i lys, leverer også strøm tilbake til hus og verktøy og en kjempe billig pris, kontra andre biler med samme rekkevidde. Genialt i mine øyner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Litt lek med tall: Typisk norsk bruk er ca 4 mil for dagen, 6 dagers bruk hvis vi tar rekkevidden på 250km bokstavelig. Siden den fyller 3 mil for dagen fra sola så kan de 6 dagene strekkes til 20 dager! Hvis vi antar mer edruelig rekkevidde på 16 mil og 2 mil fra sola per dag så ender vi fortsatt med en bil som takler 8 dagers bruk før den må lades, eller to uker hvis vi antar at den står stille i helga. Da ble det plutselig enklere å løse ladeproblemet for dem uten egen parkering? :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

.. forutsatt at man ikke bruker AC etter at bilen har stått i solsteika hele dagen, og selvsagt at man parkerer i solteika, ikke i skyggefulle bygater eller garasjeanlegg. Det forutsetter også det om omtales som "optimale forhold" i artikkelen, altså ingen mørketid eller skyer for eksempel.

 

Poenget mitt er bare at praisks neppe blir i nærheten av like bra som teorien.

Lenke til kommentar

Når man først har solceller burde det være en smal sak å drive en kupevifte. Noen få watt der kan senke kupetemperaturen fra 80 til 50 grader og da har AC en mye enklere jobb etterpå. :)

 

Vi kan selvfølgelig ikke regne med optimale bruksforhold hele tiden men om behovet ditt er beskjedent nok, si under 2 mil for dagen, så kan du kjøre hele sommerhalvåret uten å koble deg til nettet.

 

 

 

Hvem vet, til neste år lanserer de kanskje en 'Australian Outback Zombie Acopalypse'-utstyrspakke til denne bilen hvor du får med en oppsveibar 'ryggfinne' med nok solceller til å gi deg 10 mil rekkevidde for dagen. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...