Gå til innhold

Har folk forslag til et kamera?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg konfirmeres snart og har tenkt å investere i et kamera. Jeg har brukt en Canon 700D. Men siden dette er moren min sitt har jeg tenkt å kjøpe et selv. Jeg tenker å bruke litt under 20k på kamera og 1-2 linser. Har noen forslag til kamera?

 

Kamera vil bli brukt til landskap(lange eksponeringer), portretter, nærbilder og litt video.

 

Viktigst:

-God autofokus

-lav støy ved middels-høy iso

-farger og dynamisk rekkevide

-1080p video eller bedre

-helst full frame(ikke kjempeviktig)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mnøh. Du gir oss ikke så mye å jobbe med. Det aller meste på markedet er helt greit på alle områdene du lister opp.

 

For å liste opp punktene dine:

-Autofokus: Stort sett "god" uansett hva du kjøper, skal du ha "veldig bra" (e.g. høy treffprosent på erratiske motiver i bevegelse) så må du gjerne opp i pris. Så spørsmålet er egentlig: Tenker du å bruke kameraet til actionfoto? Hvis ikke så funker det aller meste på markedet.

-Støy ved middels til høy ISO: Avhenger mest av sensorstørrelse. De fleste kameraer produsert etter... si 2013 er rimelig jevnbyrdige på den fronten.

-Farger/dynamisk omfang: Igjen, ganske likt uansett hva du kjøper. Canon lå et stykke etter på dynamisk omfang ganske lenge, men f.o.m. 80D er de på høyde med resten. Sensorstørrelse utgjør den største forskjellen i de fleste tilfellene.

-Video: Igjen så er vel 1080p rimelig standard. Er en del forskjeller på områder som autofokus ved filming, kompresjonsinnstillinger/kodeker og fargeprofiler som kan ha en del å si hvis du er entusiastisk på videofronten.

-Fullformat: Skal du ha noe som både oppfyller dette kravet og gir deg noe til overs til objektiver, så bør du antagelig lete på bruktmarkedet. Ikke at det er noen dårlig idé, jeg vil anbefale å sjekke ut bruktmarkedet på foto.no.

 

Ellers, hvis du liker Canon-speilrefleks og er sikker på at dette er noe du vil drive med, så er nok ikke 80D et dumt kamera å se på. Men det er veldig mange alternativer i alle mulige størrelser og prisklasser fra både Canon og andre produsenter, så hvis du har mulighet til å utdype litt hva du vil bruke det til og i hvilke situasjoner, så er det enklere å komme med mer konkrete råd.

Lenke til kommentar

Som Sutekh skriver gir du for lite info for å gi gode anbefalinger, men her er noen kommentarer på ting du kan sjekke ut mer. Hvis du kan fortsette å låne for eksempel linser fra moren din er det et argument for Canon. Har hun kun standardlinsen (og ikke skal ha noe mer) er det ikke noen ulempe å velge et annet merke.

 

Personlig er jeg ikke spesielt for (eller mot) fullformat. Fullformat har som alle andre format sine fordeler og ulemper. Ser ingenting av det du skal bruke det til som krever fullformat, men er det noe du virkelig ønsker deg sterkt er det kanskje bedre å bare gå for det med en gang enn å angre etterpå. Det er imidlertid veldig begrenset hva du får av fullformat med ditt budsjett.

 

Skal du bruke rundt 20K på foto antar jeg at du er ganske interessert og da ville jeg styrt unna de aller billigste modellene, men kameraer i klasse med 700D og oppover er veldig bra og kan brukes til alt.

 

Jeg har ikke noe problem med å anbefale 800D som er på samme nivå som 700D, men med en nyere sensor. 200D er veldig kompakt, men vil fortsatt gi deg samme bildekvalitet som 800D, 77D og 80D. 77D og 80D gir litt solidere kameraer, litt bedre autofokus og litt bedre seriebildefunksjon.

 

Fullformat fra Canon har jeg ikke så mye å si om. Der er du avhengig av bruktmarkedet og hva du kan finne, men realistisk er det vanskelig å finne et fullformat Canon kamera med dual pixel teknologi som passer ditt budsjett. Og Dual Pixel teknologi er det som gir deg god autofokus i videomodus hos Canon. Vridbar skjerm er også veldig nyttig for video (og bruk på stativ) og det er også mangelvare på brukte Canon fullformatkameraer. Et annet problem generelt med Canon speilrefleks er mangel på 4K video og du må vurdere om det er viktig for deg.

 

Andre alternativ for speilrefleks er Nikon D7200 og D7500, også veldig bra kameraer og det er Nikon D5x00-serie også. Fra Nikon kan du muligens finne D750 brukt som er fullformat og rimelig nok.

 

Fra Sony kan du finne speilløse system. A6300 og A6500 er gode kameraer, men ikke fullformat. A7-serien er fullformat, men igjen for dyrt nytt. Unngå helst første generasjon hvis du ser på A7 og les noen tester for å se hvilke modeller du kan se for deg. Spesielt autofokus og innebygd stabilisator er fordeler med nyere modeller.

 

Fujifilm har også mye bra. Sjekk f.eks Xt20.

 

Canon har også noen speilløse modeller. Begrenset utvalg av linser foreløpig. Kanskje ikke noe stort problem for deg hvis du vil starte med en eller to, men da må de ha de to du trenger.

 

Generelt er det et par ting du bør tenke over:

1. Det er en stor fotomesse i slutten av september. Det kommer normalt mye nytt i den forbindelse

2. Det er en trend bort fra speilrefleks (som 700D) mot kameraer uten speil. Dette skjer ikke over natten, men er noe du bør tenke gjennom siden du er i oppstartsfasen. Ut fra dine prioriteringer ser jeg ikke noen grunn til at du ikke skulle kunne bli fornøyd med et speilløst kamera.

Lenke til kommentar

En liten ekstra kommentar:

 

Stort sett alle produsentene av kamerautstyr kan i stor grad levere det du ønsker, men kanskje til varierende pris. Noen har mer funksjonalitet i rimeligere kamerahus enn andre. Men når alt kommer til alt så får du stort sett det meste du kunne ønske deg fra de fleste produsentene. Så det er ofte viktigere å fokusere på å finne noe du liker å bruke og trives med*. Er du komfortabel med Canon og liker det, så ser jeg ingen grunn til å ikke kjøpe Canon. Er det ting du synes ikke helt funker for deg med Canon, så kan det være en fordel å prøve ut andre.

 

*Det finnes selvsagt unntak. Noen ganger har man rett og slett snodige krav som bare noen få av produsentene dekker og man må ta til takke med kompromisser mellom å få det man trenger og noe man liker å bruke. Men da skal du uansett gjerne være spesielt interessert og ofte ha over gjennomsnittlig budsjett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...