Gå til innhold

AMD får samme varmeproblem som Intel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Altså jeg den produsenten som gir mest ytelse for penga! Velger jeg!!! 

 

:thumbs:

 

når var det sist intel?

(seriøst spørsmål, ikke begynn "amd vs intel non-argument "diskusjon"" nå)

Selv i en tråd som dette er det en som prøver å dra igang en krangel , den diskusjonen der vet alle hvor havner, når det er sagt så kan jeg si at amd gir mest for pengene på enkelte cpuèr og Intel på andre , feks 2500 gir mer for pengene enn en 2,4 . men en 3,0 gir mer for pengene enn en 3000+

Sist jeg skjekket så kostet Athlon 64 3000+ 2099 kroner hos komplett, mens en 3,0 kostet 2567 kroner (athlon xp 3000+ kostet 1580 kroner), altså er P4en 1000 kroner dyrere enn xpen som yter litt dårligere (med det er ikke verdt 1000 kroner) og 500 kroner mer enn 64en som yter bedre.

 

Hva gir best ytelse per krone sa du?

 

Sorry at jeg bidrar til krangel, følte bare for å si min mening.

Greit det var en skrivefeil av meg det skulle vere en 3,0 mot en 3200+ , en 3200+ er dyrere og yter jamt over dårligere, ikke mye men dog i tillegg er en 3200+ elindig å klokke menst en 3,0 klarer 3,5 med std kjøling og 3,8 med vann.

En 3000+ vill jeg sammenligne med en 2,8 selv om en 2,8 er mye bedre til klokking.

Men la nå ikke dette bli en krangel.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
[quote](genesis @ 16/12/2003 : 19:19) Altså jeg den produsenten som gir mest ytelse for penga! Velger jeg!!!  [/quote]

:thumbs:

når var det sist intel?
(seriøst spørsmål, ikke begynn "amd vs intel non-argument "diskusjon"" nå)

Orker ikke noe AMD vs Intel, men bare en liten forklaring på hvorfor jeg kjøpte meg Intel i Juni i år.

Angående spm. om hvorfor jeg kjøpte meg Intel er at en AMD2500+ Kostet ca 1250kr og et bra HK kostet 1100. Men når Intel kom med chipsett som kunne skilte med båndbredde på det doble + 2xSATA Raid og 1Gbit-lan med dedikert kanal mellom minne og CPU. :thumbup: :w00t:

P4 2.4c hos mpx da kostet 1576kr og Et Abit IC7-G kostet 1798. denne koser seg fint på 3.5GHz slik at jeg trur jeg fikk ganske mye for de 1000 kr ekstra jeg brukte jeg. ;) ;) :yes: :yes:

Jeg vurderte Intel og AMD opp i mente, men kom til den konklusjonen at 875 chipsettet + HT og Minnebåndbredden til den nye P4c var verdt de 1000 kr.

Egentlig så hadde jeg gått å ventet på Hamer 64 i nesten et år. Endret av Bofur
Lenke til kommentar

Det var da tjukkt å skrive at AMD får samme varmeproblem som Intel.

Det Pro-Intel (selvom det er blitt bedre) nettstedet X-bit labs skriver:

Sources close to AMD’s partners said the company is going to employ some new power requirements for mainboards designed to support future AMD64 processors

 

Det var da litt av noen kilder...Og mangelfulle opplysninger om "power requirements for mainboards" var akkurat det Intel hadde gitt. Hvis jeg ikke totalt har misforstått da. Og som har ført til hovedkortsaus også.

 

Vi vinner i skiskyting, og her har sannelig norske Hardware.no slått både verdensberømte The Register og Mike Magee´s The Inquirer i ryktespredning. :xmas:

Lenke til kommentar

Ja, ifølge Xbitlabs så står det vitterlig at "The requirements are only for Socket 939 mainboards," altså gjelder det ikke for prosessorer for dagens sokkel 754/940 hovedkort (!).

 

Mest interessant var likevel nyheten om kommende forbedringer i minnekontrolleren til fremtidige Athlon 64/Opteron revisjoner:

 

"Before its 90nm chips emerge, AMD will bring out some new versions of its current 0.13 micron chips. The new CG revision targeted to be in production in late Q1 2004 will resolve some issues with current AMD64 performance-mainstream and high-end processors, such as 2T DRAM timing enhancements to enable desktop customers to achieve higher density and/or higher speed memory (the change may be adored by overclockers) and removal of requirement for use of identical DIMMs for the 2nd and the 3rd DIMMs in 3-DIMM mainboards."

 

Heldigvis har ikke AMD lovet å komme med 90nm prosessorer før andre halvdel av neste år, så de har ikke like samme hastverket med å få fikset disse barnesykdommene slik som Intel (Prescott skulle jo egentlig vært i butikkene nå). Ingen dramatikk for AMD altså såvidt jeg kan forstå... ;)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Jaaaaah, snorreh, og du ser at :

Intel's Prescott 3.60GHz processors are expected to dissipate up to 103W of heat early next year.det problemet er ikke løst heller slik man får intrykk av.

 

Ja, ifølge Xbitlabs så står det vitterlig at "The requirements are only for Socket 939 mainboards," altså gjelder det ikke for prosessorer for dagens sokkel 754/940 hovedkort (!).

Får håpe dette er et tegn på en "Hardcoreclocker" :thumbup:

Lenke til kommentar

Vell først Intel, nå AMD, ser ut til at vi får varmeovner fra dem denne gangen...

 

D va da barre såm svarte (Olaf Sand Stemme)

 

Ellers ser du ut som kopper industrien får bein å gå på siden standard kjølere til disse prosessorene må kutte ut aluminium.

Også må Heatspreader lokkene på CPU'ene av.

Og vifte bladene bygges etter Tornado prinsippet, slik at mer luft kan presses ned.

Men kabinett tempen blir verre, vi trenger bedre kabinett snart.

MYE bedre, fler vifter for å få ut grise varmen...

Tror vi kan hoppe over elektriske varmeovner.

Lenke til kommentar

Har ikke sett meg så mye inn i arkitektur o.l. men etter å ha lest litt her nå begynner jeg å lure. Det er Socket 939-prosessorene som kommer til å slite? MAO Athlon? Hvorfor får de ikke problem med Opteron da (Socket 940)? De bygger jo på samme kjernen.

 

Har jeg forstått det rett er det ikke varmeutviklingen til prosessorene som er problemet og hw.no har, som tildigere nevnt, bommet litt :)

Lenke til kommentar
Rimelig sikker på at det blir intel neste gang. Syns amd systemer ofte har en dendens til å bli ustabile. De intelsystemene jeg har hatt gått uten problemer til de har blitt byttet ut, mens ad systemene  ofte lager tull.

Dette er det dårligste argumentet du kan bruke når du skal argumentere for Intel / mot AMD. Hadde du brukt det for noen år siden, da det var brikkesett med SD-RAM kunne jeg vært enig med deg men ikke nå lenger.

 

 

Jeg har skrevet dette to ganger før nå og Knick Knack sa Socket 940 skal fases ut men jeg har da lest at Opteron skal bruke Socket 940 i fremtiden og at denne ekstra pinnen vil være avgjørende om prosessoren funker i dual+ systemer? Er jeg virkelig så vekke for tiden at det dukker opp minner i hodet mitt i hytt og pine? :roll:

Lenke til kommentar

Hvem bryr seg, ingen handler en smelldyr Opteron 2.6~2.8GHz et år fra nå for å bruke på dagens Opteron hovedkort uansett. De fleste som handler nytt maskineri på denne tiden neste år (90nm AMD) kommer til å ville ha nytt hovedkort for med seg PCI-Express.

 

PCI (vanlige slotten) kommer til å være der i en overgangsfase, sikkert til langt inni 2005 men AGP forsvinner. Alle som ikke vil ha et skjermkort med en konverter-chip (treigere, dyrere og umulig å ha med til neste oppgradering) kommer til å trenge nye hovedkort.

 

Å kalle det hele et varmeproblem er og egentlig drøyt. Vanlige maskiner i dag har ikke noe problem med å lufte vekk ~100 watt med stillegående, rimlige kjølere. Når BTX formfaktoren kommer vil sikkert tersklen heves til ~120-140 watt.

Lenke til kommentar
Din tvil er vel beretiget og årsaken til at problemet ikke vil komme på 754/940 er enkelt og greit at AMD ikke kommer med 90nm prosessorer til disse soklene.

Nei, det stemmer ikke :) Opteron, som bare utvikles for sokkel 940, skal selvsagt ikke fases ut ;) Athlon 64 FX for sokkel 940 skal derimot erstattes av Athlon 64 FX for sokkel 939. I dag har man to valg når det gjelder 1-prosessor hovedkort for sokkel 940, Athlon 64 FX og Opteron 100 serien. Det har hele tiden vært meningen at Opteron skal få sokkel 940 for seg selv, mens Athlon 64 FX går over på sokkel 939 og Athlon 64 forblir på sokkel 754 (iallefall så lenge det er marked for den). Og som det går frem av AMD's siste veikart så vil 90nm versjoner av Opteron komme samtidig med Athlon 64 FX og Athlon 64, altså vil alle soklene støtte dette. De nye varmekravene gjelder altså kun for kommende sokkel 939 hovedkort...

 

AMDs siste veikart finner du her:

http://www.amd.com/us-en/Processors/Produc...118_608,00.html

 

Inquirer hadde også en sak om dette:

http://www.theinquirer.net/?article=11789

 

"Socket 940 requires a 6 to 9 layer motherboard and Socket 939 only requires a 4 layer design, making the motherboards much cheaper for chips using the latter."

 

Det er mulig at Opteron (sokkel 940) kommer ut senere på 90nm enn Athlon 64 FX (sokkel 939), men i følge veikartet til AMD så kommer det 90nm for alle soklene i 3 kvartal neste år... Den som lever får se :thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Rimelig sikker på at det blir intel neste gang. Syns amd systemer ofte har en dendens til å bli ustabile. De intelsystemene jeg har hatt gått uten problemer til de har blitt byttet ut, mens ad systemene  ofte lager tull.

Dette er det dårligste argumentet du kan bruke når du skal argumentere for Intel / mot AMD. Hadde du brukt det for noen år siden, da det var brikkesett med SD-RAM kunne jeg vært enig med deg men ikke nå lenger.

Det har blitt bedre, men det er forsatt mye tull enda i forhold til Intel plattformen mener jeg. Har noen maskiner på jobben som er basert på AMD og ofte mye tull med disse.

 

Men hvorfor lager ikke AMD chipsett selv? Intel lager jo kongebra til sine systemer så amd burde også klare det :roll:

Lenke til kommentar
Men hvorfor lager ikke AMD chipsett selv? Intel lager jo kongebra til sine systemer så amd burde også klare det :roll:

Selvsagt lager AMD brikkesett også, det begynte med AMD-750 for Athlon (slott A), så AMD-760 for Duron/Athlon/XP (sokkel A), deretter AMD-760 MP/MPX for Athlon MP, og nå senest AMD-8000 for Athlon 64 (sokkel 754) og Opteron (sokkel 940).

 

Mer informasjon om AMDs brikkesett finner du her.

 

Til forskjell fra Intel, så samarbeider AMD veldig godt med andre brikkesett-produsenter for å sørge for at man har et hav av alternativer å velge mellom. Problemer med ustabilitet på tidligere Athlon-brikkesett skyldes hovedsaklig dårlige minnekontrollere på brikkesettet (i særklasse VIA) og bruk av for svake strømforsyninger (3.3 volts problematikken). Med med de nyeste brikkesettene så er ikke det noe problem, og den nye generasjonen AMD64-prosessorer har integrert minnekontroller på kjernen noe som medfører særdeles bra stabilitet :thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...