Gå til innhold

Skattefradrag for skatt på gevinst fra aksjefond


fannybw

Anbefalte innlegg

Hei! Er ganske ny på dette med aksjefond og beskatning på gevinst, så beklager hvis spørsmålet mitt er dumt eller dårlig formulert. 

 

Hvis vi ser for oss at situasjonen er slik: 

- Jeg har ingen/ikke skattbar inntekt.

- Jeg tar ut kr 60.000 fra et aksjefond som hadde en kostpris på kr 45.000, og setter inn på brukskontoen min.

 

Så, hvis jeg har forstått det riktig vil gevinsten på kr 15.000  (minus skjermingsfradraget som vi kan se bort ifra i dette eksempelet) utløse en skatt på ca kr 4500. 

 

Hvis jeg i samme år setter inn kr 22.500 på BSU konto, vil jeg da få (ca) 4500 i skattefradrag? Det jeg altså lurer på er om skattefradraget for BSU også gjelder på skatt for aksjegevinst. Mener jeg har lest et sted at gevinst fra aksje regnes som personinntekt.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle personlige skattytere har et personfradrag på 54 750 kr (2018). Det vil si at din alminnelige inntekt (nettoinntekt, inntekt etter fradrag) må overstige 54 750 kr før du betaler inntektsskatt.

 

Det finnes tilsvarende minstegrenser for trygdeavgift og trinnskatt, men disse skattene ilegges ikke på kapitalinntekt.

 

Dessverre. BSU fradraget får du kun på arbeidsinntekt, aksjegevinst er kapitalinntekt.

 

Dette er feil.

 

Dekker ikke frikortet ditt ? Disse 15 000 kroner i gevinst? I praksis betyr det vel at du ikke betaler skatt.

"Frikort" er bare relevant for arbeidsinntekt, men man oppnår samme effekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...