Gå til innhold

Budsjett mini gaming PC


Anbefalte innlegg

Jeg prøver å sette sammen et budsjett gaming oppsett og lurer på om dere kan se på om det er noe jeg kan/bør endre på. Tanken er å ha en liten gaming pc som jeg lett kan ta med til venner for å spille osv. 

Jeg legger ved en skjermdump av komponentene som jeg har satt sammen. Jeg vurderer å ta bort skjermkortet og kjøpe et billigere brukt på finn. Synes det var litt dyrt med skjermkort.

Er også litt usikker på om PSU er for liten, eller om den passer greit inn i kabinettet. 

Kom gjerne med forslag til endringer eller kritikk.

5b98971a515d1893066447d08a187e1c.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kabinettet støtter skjermkort opptil 350mm. ASUS-skjermkortet du har listet på Komplett er 242mm, men det brukte MSI-skjermkortet er jo billigere (og kanskje 6 GB istedenfor 3? En kan håpe)

Merk at et langt skjermkort muligens kan kollidere med den nederste harddiskplassen. Jeg er ikke sikker på at dette vil være problematisk, men det er noe å ha i bakhodet. Skal du supplere med en 3.5" harddisk i etterkant kan det være en tanke å montere SSD nederst i håp om at dette skaper mindre konflikt med skjermkort.

 

450W PSU er nok til systemet. Ikke romslig, men tilstrekkelig. Den passer fysisk inn i kabinettet.

 

Ellers kan jeg love deg at du kommer til å gå fort tom for lagringsplass. Disken vil gi deg 240*10^9/2^30 = 224 GB utnyttbar kapasitet i OS, hvorav en god porsjon (20-30 GB) vil spises opp av Windows.

Lenke til kommentar

Forresten: vær klar over at CPU-kjøler følger med CPU, så CM Hyper 212 er ikke strengt nødvendig - og oppsettet støtter uansett ikke overklokking. Med det sagt er Hyper 212 en ganske ålreit kjøler, og om du er litt støyallergiker ser jeg ikke bort fra at 212 kan være greit å ha. Jeg aner ikke hvordan den måler seg med stock kjøler ettersom jeg aldri har kjørt stock.

Lenke til kommentar

Se det ja, tanken slo meg et øyeblikk men etter tre sekunders betenkningstid konkluderte jeg med at Hyper 212 måtte passe inn i et ganske standard mATX-kabinett. Den gang ei: Core 1100 er oppgitt å støtte opptil 148mm høye kjølere, mens Hyper 212 måler 159mm.

 

Her er noen andre varianter som skal passe:

 

https://www.komplett.no/product/969650/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-luftkjoeling/cooler-master-hyper-h412r#

https://www.komplett.no/product/657094/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-luftkjoeling/cooler-master-hyper-tx3-evo-cpu-kjoeler#

https://www.komplett.no/product/886705/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-luftkjoeling/cryorig-c7-cpu-cooler#

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger. Jeg ser for meg at jeg kjører operativsystemet på ssd og tar bort cpu vifta og erstatter den med en HDD.
Her er en setupet mitt, litt moderert med mer RAM og en m.2 ssd + 1 TB hdd. Skjermkortet tenker jeg å kjøpe billig på bruktmarkedet.
 

Edit: burde kanskje også kjøpe et trådløst netverkskort da jeg nok kommer til å ta den med rundt og må da være avhengig av wifi. Noen som har anbefalinger til netverkskort?868cd57a38b491408a7832380cb2edef.png

Endret av Fazzari
Lenke til kommentar

Ikke så ille den intel kjøleren. Ville heller droppet den og brukt litt mer på et bedre kabinett. 

 

Hvis du ikke bryr deg om støy, og heller ikke bryr deg om at CPU sin max boost frekvens ikke kan oppnåes pga. dårlig kjøleevne, så hver så god bruk den. Nå skal det sies at en i5 8400 CPU med 65W TDP ikke er så ille for Intel kjøleren som sine 95W storebrødre, men fordet ville jeg anbefale trådstarter å investere i en bedre CPU kjøler.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke bryr deg om støy, og heller ikke bryr deg om at CPU sin max boost frekvens ikke kan oppnåes pga. dårlig kjøleevne, så hver så god bruk den. Nå skal det sies at en i5 8400 CPU med 65W TDP ikke er så ille for Intel kjøleren som sine 95W storebrødre, men fordet ville jeg anbefale trådstarter å investere i en bedre CPU kjøler.

Kilde? På den CPUen tenker jeg.

Lenke til kommentar

Kanskje ikke til akkurat den CPU'n, og derfor det jeg skrev. Kilder? Øhh må jeg liste nesten ALLE tech sites på nettet for deg? :p

Gjerne finn en kilde hvis det er så lett ;) Men uansett, hvis det ikke har noe å si på denne CPUen er det ingen vits i å bruke penger unødvendig.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...