Gå til innhold

Erstatningskrav på 900.000 kr. Gjeldsordning?


Anbefalte innlegg

Jeg har et erstatningskrav mot meg på 900.000 kr. Dette er i forbindelse med en forbrytelse, og et krav jeg er idømt i tingretten.

 

 

Har jeg rett på den type gjeldsordning hvor jeg betaler så mye jeg kan iløpet av 5 år og blir gjeldsfri etterpå? Eller er det andre regler hva angår erstatningskrav? Dette er jo ikke kredittgjeld eller misligholdt lån.



Anonymous poster hash: 9b118...c3f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-07-17-99 :

 

 

 

Åpning av gjeldsforhandling skal også nektes dersom det åpenbart vil virke støtende for andre skyldnere eller samfunnet for øvrig. Ved vurderingen skal det særlig legges vekt på om:

a) størstedelen av gjelden er nylig stiftet. Det skal ses bort fra forsvarlige låneopptak til refinansiering eller til nødvendig bolig o.l.,
b) en ikke ubetydelig del av gjelden stammer fra straffbare forhold som er avgjort ved dom eller forelegg mindre enn tre år før søknad leveres. Dersom skyldneren klart er i en rehabiliteringssituasjon, kan gjeldsforhandling likevel åpnes,

 

Så i hovedsak vil det nok bli svært vanskelig å få gjeldsordning, men det ser jo ut til at det også kan gjøres unntak.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hvis det er regresskrav etter voldsoffererstatningsordningen ble det før SI-loven ikke krevd rente. 

Aha. Interessant opplysning. Men nå kreves det altså alminnelig forsinkelsesrente, jf. SI-loven § 7. 

 

Og hvis dette ikke er voldsoffererstatning, men f.eks. tingsskade i forbindelse med hærværk eller erstatning for tap ved tyveri e.l., så løper rente etter forsinkelsesrenteloven. 

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Aha. Interessant opplysning. Men nå kreves det altså alminnelig forsinkelsesrente, jf. SI-loven § 7. 

 

Og hvis dette ikke er voldsoffererstatning, men f.eks. tingsskade i forbindelse med hærværk eller erstatning for tap ved tyveri e.l., så løper rente etter forsinkelsesrenteloven. 

 

Ja iallefall slik jeg forstår det. Men SI kan innrømme rentefritak, lemping og avdragsordning under visse forhold.

 

Bla:

"[...]Erstatningskrav og andre pengekrav som tilkommer en fornærmet, skadelidt eller etterlatt kan bare lempes dersom den berettigede samtykker. [...]"  § 8

Endret av Tor C
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...