Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

BMW 1-serie 2012, 116i VS 118D


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har sett meg ut BMW 1-serie 2012/13 model, men det står mellom 116i (bensin) og 118D (diesel), begge automatgir.

 

Bruk: Stort sett langkjøring med marsjfart på 120-130 km/t. Litt bykjøring.

Også bør den være så billig som mulig i drift (drivstoff + eventuelle reparasjoner)

 

Eksempler

116i: https://www.finn.no/125933432

118D: https://www.finn.no/125158472

 

Her kan dere lese mer om forskjellene:

https://www.parkers.co.uk/cars/reviews/compare-cars/?items=65013,54778

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det eneste kravet er driftkostnader så er jo diesel generelt sett billigere i drift, noe justert for koksing, turbohavari og partikkelfilter. Men jeg kan komme med en drøss av andre argumenter for å velge bensin, deriblant komfort og lavere risiko for kjøreforbud.

 

Jeg er ikke helt enig i at bensinmotoren kan være masete i høy fart. Det dreier seg mest om hvordan den er giret, men generelt sett så trives en bensinmotor bedre på høyt turtall i siste gir enn det en dieselmotor vi gjøre. En dieselmotor vil stort sett gi opp med pådrag i alt over 3000 omdreininger, der bensinmotoren såvidt har begynt å komme i optimalt turtall for pådrag.

Lenke til kommentar

Takk for nyttige innspill! Det viktigste er egentlig å kunne ligge i 130 på motorveien uten at jeg må fylle brenne hver andre time..

 

Tenker å få prøvd begge, siden det var litt delte meninger.

 

Er det slik at hvis man trimmer bilen, så går forbruket ned, siden den slipper å «jage» så mye?

Lenke til kommentar

Det stemmer om du beholder kjørestilen. Går marginalt ned. Har en bil med 1.6 dieselmotor som originalt var 115hk, fikk løftet den opp til 145hk og det hjalp veldig. Motoren er nå trekkvennlig helt til rødmerkingen på 4500 omdreininger.

 

Denne dieselmotoren i BMWen får 180hk ved steg 1 ser jeg, det er jo en fin økning.

 

Ellers syns jeg å huske noe med at visse 2litersdieselmotorer fra BMW var plaget med koksing av innsug. Jeg ville sjekket om dette gjelder den motoren du vurderer å kjøpe, for dette var en reparasjon til rundt 20 tusen mener jeg.

 

Min Mondeo fra 2012 har et fransk Peugeotfabrikat av en dieselmotor på 1.6 liter, og selv på Autobahn klarte jeg med greit når den hadde 115hk. Så om en BMW fra samme tid og attpåtil med større motor skal pese og slite for å ligge i 130 så stiller jeg spørsmålstegn ved tilstand/vedlikehold, og hvorfor folk har lyst å kjøpe noe slikt. Ellers har jeg troen på at toliteren trivs mye bedre i 1-serie enn 5-serie mtp. Vekt, luftmotstand osv.

Endret av SuperBlackBird
Lenke til kommentar

I 130 tenker jeg du vil oppleve dieselmotoren som et bedre alternativ enn bensinmotoren. Dieselmotoren vil ligge på et turtall der du har kreftene tilgjengelig med en gang om du skal øke farten for å kjøre forbi, du slipper å gire ned slik du gjerne må på en liten 1.6liters bensinmotor uten turbo. Dessuten vil dieseltanken vare vesentlig lengre.

 

Bensinmotoren på sin side vil nok gå penere og være mykere i gangen. Og så er det dette med mulig dieselforbud, om du bor slik til at du kan bli rammet av det.

Endret av SuperBlackBird
Lenke til kommentar

Takk for nyttige innspill! Det viktigste er egentlig å kunne ligge i 130 på motorveien uten at jeg må fylle brenne hver andre time..

 

Tenker å få prøvd begge, siden det var litt delte meninger.

 

Er det slik at hvis man trimmer bilen, så går forbruket ned, siden den slipper å «jage» så mye?

 

Med dieselen kan du vel regne ca 0,6 pr mil realistisk med litt aktiv/rask motorveikjøring. (Basert på tall fra Fuelly) Den vil da gå ca 70 mil på en tank før lampa lyser eller ca 5 timer med 130km/t.   :-)

Bensinutgaven vil anslagsvis bruke 0,8-0,9 pr mil og holder rundt en time kortere før tankstopp.

 

Forbruket går nok litt ned med trimming, slitasje på motor og drivverk opp.

Diesel kan være noe dyrere i vedlikehold men med riktig vedlikehold og litt flaks så er det nok litt tilfeldig hva som blir billigst i lengden.

 

Dieselen kan være vanskeligere å selge igjen om 3-4 år, med tanke på hva som er fokus i den politiske leiren for tiden, men det kan jo endre seg.

 

Prøv begge over litt tid/strekk. Det er ganske stor forskjell på hvordan forskjellige biler er tunet og gearet i forhold til motorveihastighet så det er vanskelig å synse om hva som fungerer best uten å ha prøvd. Jeg vil tro begge går fint ved cruising, men bensinen vil ganske sikkert jage mer på lavere gear i bakker og ved hastighetsøkninger, men det er ikke sikkert det er noe plagsomt.

Lenke til kommentar

Trimming innebærer å presse mer drivstoff og/eller luft inn i sylindrene, så forbruket vil definitivt gå opp, ikke ned. Det finnes ingen måter å endre belastningen på motoren uten å endre på fundamentale karakteristikker som timing (i andre retning), kompresjon, A/F (i andre retning), tvangsmating og giring. Man må ikke forvirre trimming med belastningsforskjeller mellom en undermotorisert bil, og en med tilstrekkelig stor motor.

Lenke til kommentar

Trimming innebærer å presse mer drivstoff og/eller luft inn i sylindrene, så forbruket vil definitivt gå opp, ikke ned. Det finnes ingen måter å endre belastningen på motoren uten å endre på fundamentale karakteristikker som timing (i andre retning), kompresjon, A/F (i andre retning), tvangsmating og giring. Man må ikke forvirre trimming med belastningsforskjeller mellom en undermotorisert bil, og en med tilstrekkelig stor motor.

 

Det er vel en sannhet med litt modifikasjoner. (Lett) Trimming tar gjerne bort en del justeringer som fabrikken har lagt inn for å holde utslipp lave, øke toleransen for dårlig drivstoff, øke temperaturtoleranser etc. I tillegg er det på nyere dieselmotorer normalt å blende EGR samtidig. Dermed viser testene at ved samme kjøremønster kan forbruket gå litt ned ved bruk av godt optimalisert software.

Men selvfølgelig nyter de fleste de ekstra hk som trimmingen gir og i praksis er det vel sjelden noen har spart noe særlig. :-D

Lenke til kommentar

Men du får ikke ut en heftig trim med slikt småplukk. Moderne biler kompenserer stort sett selv for drivstoff og temperaturer, og med mindre du tuner den for 98 oktan så vil du ikke få spesielt stort utslag her.

 

Trimming av diesel innebærer i 95% av tilfellene å skru opp dieselinnsprøytning, oppjustere turbo og remappe A/F. Trimming av selvpustende bensinmotorer er sjeldent mulig med mindre den allerede er gimpet fra fabrikk, men også her så innebærer det i hovedsak å endre på ytelse/økonomi balansen.

Lenke til kommentar

I 130 tenker jeg du vil oppleve dieselmotoren som et bedre alternativ enn bensinmotoren. Dieselmotoren vil ligge på et turtall der du har kreftene tilgjengelig med en gang om du skal øke farten for å kjøre forbi, du slipper å gire ned slik du gjerne må på en liten 1.6liters bensinmotor uten turbo. Dessuten vil dieseltanken vare vesentlig lengre.

 

Bensinmotoren på sin side vil nok gå penere og være mykere i gangen. Og så er det dette med mulig dieselforbud, om du bor slik til at du kan bli rammet av det.

Den 116i han ser på er faktisk en turbomotor fra Peugeot. 

Trimming gir store resultater, hvis man tør. BSR tar ut 216 hk av denne motoren: http://sv.bsr.se/trimsatser/t/3575/bmw-116i-136hp-2011-2015-n13-b16-a

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Men du får ikke ut en heftig trim med slikt småplukk. Moderne biler kompenserer stort sett selv for drivstoff og temperaturer, og med mindre du tuner den for 98 oktan så vil du ikke få spesielt stort utslag her.

 

Ikke spesielt stort utslag altså?

post-369499-0-04649900-1533662728_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Er blokkering av EGR regnet som stage 1 tuning?

 

Tuning er vel alt som øker ytelse utover hva en bil ble levert med fra fabrikk?

 

Dette er kun software-tuning som i følge deg ikke gir noe store utslag. Jeg synes utslag på 35-40% mer ytelse er ganske så stort utslag, spesielt når man bare endrer litt i software. Ingen deler byttes.

Lenke til kommentar

Og hvilken garanti stilles det for at det ikke går på bekostning av drivstofforbruk?

Har tunet to dieselbiler som jeg kjører mellom 50 og 60.000km i året. Min erfaring er at forbruket går marginalt ned, 2002 V70 D5 gikk ned fra 0.63 blandet til 0.58 blandet. 2012 Mondeo 1.6tdci gikk ned fra 0.55 blandet til 0.5 blandet. Kjører på samme viset som før, med Volvoen fikk jeg tuningen så billig pga. en bekjent, så der tok jeg sjansen. På Mondeoen var det rett og slett fordi 115hk ikke holdt for meg, har blitt mye gladere i bilen etter tuningen. Har hittil ikke hatt tuningrelaterte problemer, heller mer kjøreglede og MARGINALT lavere forbruk. Tenker jeg lett kunne spist opp besparelsen om jeg hadde endret kjørestilen.

 

Turbotrykk målt før/etter, så var det som tuneren sa, turbotrykk økes litt men ikke mye, er andre parametere som blir justert ved steg 1 tuning. Har ikke gjort annet enn en remap på bilen, DPF/EGR er urørt. Han som utførte tuningen anbefalte å ikke tukle med det så lenge det virker knirkefritt.

 

Dessuten starter Mondeoen penere nå, og går renere på tomgang.

 

Tuning steg 1 tar i noen tilfeller også bort marginene fra fabrikk mtp. det å ikke overskride oljeskiftintervaller, samt at du må være mer påpasselig med å ikke presse motoren mens den er kald. Dieselmotoren i den aktuelle BMW'en leveres hvertfall med forskjellige effektuttak og minimale forskjeller konstruksjonsmessig. Hvordan det står til med bensinvarianten aner jeg ikke.

 

 

Tilbake til trådstarter: Prøv begge motoriseringene på motorveien og ved krypkjøring. I bensinmotorens navn skal det nevnes at det tross alt er snakk om en 2.0 diesel vs. 1.6 bensin, bare størrelsesforskjellen i seg selv utgjør en forskjell i hvordan bilen vil oppleves, spesielt ved igangsetting. Jeg skal aldri mer ha 1.6 på en større bil enn Polo/Golf, bilen går greit når den har fått litt turtall på motoren, ellers er det temmelig dødt under 1200 omreininger ved igangsetting.

 

Lykke til med kjøpet.

Endret av SuperBlackBird
Lenke til kommentar

Om det eneste kravet er driftkostnader så er jo diesel generelt sett billigere i drift, noe justert for koksing, turbohavari og partikkelfilter. Men jeg kan komme med en drøss av andre argumenter for å velge bensin, deriblant komfort og lavere risiko for kjøreforbud.

 

Jeg er ikke helt enig i at bensinmotoren kan være masete i høy fart. Det dreier seg mest om hvordan den er giret, men generelt sett så trives en bensinmotor bedre på høyt turtall i siste gir enn det en dieselmotor vi gjøre. En dieselmotor vil stort sett gi opp med pådrag i alt over 3000 omdreininger, der bensinmotoren såvidt har begynt å komme i optimalt turtall for pådrag.

Men når 3000 omdreininger er passert i 6. gir, så er man oppi langt høyere fart enn 130 km/t. En dieselmotor vil i 6. gir i 130 km/t ligge akkurat på det optimale turtallet, rundt 2000 omdreininger, klar til å dra om man skal foreta forbikjøring eller kjøre i oppoverbakke. Man vil ikke trenge å gire ned en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...