Gå til innhold

ISCSI på FreeNas


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har nettopp satt opp Freenas. Prøver å sette opp en ISCSI på windows maskin, og får opp denne feilmeldingen når jeg Initialiserer disk i Diskbehandling:

 

"Angitt disk er ikke konvertibel fordi størrelsen er mindre enn minimumstørrelsen som kreves for GPT-disker. "

 

Noen som vet hva dette betyr, og hva jeg evt kan gjøre for å få til dette?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hva det er, men har en liten mistanke om at det er noe galt med disken. Kanskje prøve et diagnoseprogram, finnes mye på UBCD.

Det er alltids en del å finne på nett, men da må man søke på engelsk verjon av feilmeldingen. Det skal være "the specific disk is not convertible because the size is less than the minimum size required for GPT disks."

Lenke til kommentar

Vet ikke hva det er, men har en liten mistanke om at det er noe galt med disken. Kanskje prøve et diagnoseprogram, finnes mye på UBCD.

Det er alltids en del å finne på nett, men da må man søke på engelsk verjon av feilmeldingen. Det skal være "the specific disk is not convertible because the size is less than the minimum size required for GPT disks."

 

Hele maskinen er nettopp kjøpt og satt opp. Men hvordan kan jeg kjøre diagnoseverktøyer på denne maskinen, nå som den kjører på Freenas OS? Noe jeg forøvrig ikke har peiling på, enda vertfall. Kan uansett prøve å søke litt på engelsk versjon av feilmeldingen.

Lenke til kommentar

Men du sier at du har koblet disken opp på en Windows maskin? 

 

Beklager veldig dårlig formulering. Jeg har satt opp Freenas på en server, hvor jeg prøver å få "importert" diskene fra serveren, inn på windows pc. Slik at jeg kan bruke serverens lagringsplass, på en "virtuell" harddisk på windows PCen.

 

Har lite greie på dette, og derfor noe klønete terminologi.

Lenke til kommentar

Han vil at den skal vises som en intern disk. Ikke nettverks disk. Jeg har gjort det med min WD MyCloud EX2 Ultra. 

 

Edit: Jeg tror du må først gjøre klart ISCSI disk på FreeNAS. I mitt tilfelle måtte jeg (med WD NAS) ordne et ISCSI volum før jeg kunne gjøre noe på windows. 

Endret av MrHorgen
Lenke til kommentar

Han vil at den skal vises som en intern disk. Ikke nettverks disk. Jeg har gjort det med min WD MyCloud EX2 Ultra. 

 

Edit: Jeg tror du må først gjøre klart ISCSI disk på FreeNAS. I mitt tilfelle måtte jeg (med WD NAS) ordne et ISCSI volum før jeg kunne gjøre noe på windows. 

 

 

Fikk det til nå :)

 

Men de filene som lagres på denne "nye disken". Er det kun min windows pc som har tilgang til innholdet her? Eller kan det deles på nettverket også?

Lenke til kommentar

ISCSI er fine greier.  :yes:

 

Skal du dele innholdet på ISCSI-disken videre til resten av nettverket kan du gjøre det fra windowspc-en med vanlig windows-fildeling. Det er en dårlig ide å koble til flere maskiner til samme ISCSI-disk samtidig - og kun praktisk mulig ved bruk av egne clustering-filsystem som støtter slik bruk.

 

Du kan koble fra disken, for så å koble til den på en annen maskin - men det er tungvindt og det hender at windows sin ISCSI-initator er litt treg/vrang ved frakobling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ISCSI er fine greier.  :yes:

 

Skal du dele innholdet på ISCSI-disken videre til resten av nettverket kan du gjøre det fra windowspc-en med vanlig windows-fildeling. Det er en dårlig ide å koble til flere maskiner til samme ISCSI-disk samtidig - og kun praktisk mulig ved bruk av egne clustering-filsystem som støtter slik bruk.

 

Du kan koble fra disken, for så å koble til den på en annen maskin - men det er tungvindt og det hender at windows sin ISCSI-initator er litt treg/vrang ved frakobling.

Jo takk det fikk jeg erfare. Fikk ikke koblet opp igjen etterhvert. Resatte hele NASet og gjorde det hele på nytt. Da funket det fint. 

Lenke til kommentar

ISCSI er fine greier.  :yes:

 

Skal du dele innholdet på ISCSI-disken videre til resten av nettverket kan du gjøre det fra windowspc-en med vanlig windows-fildeling. Det er en dårlig ide å koble til flere maskiner til samme ISCSI-disk samtidig - og kun praktisk mulig ved bruk av egne clustering-filsystem som støtter slik bruk.

 

Du kan koble fra disken, for så å koble til den på en annen maskin - men det er tungvindt og det hender at windows sin ISCSI-initator er litt treg/vrang ved frakobling.

Allright. Det er stort sett kun jeg som skal ha tilgang uansett, så det går bra. Men er det mulig å få tilgang utenfor hjemmenettet, altså fra hvor som helst?

Lenke til kommentar

Ja - med samme metoder som du ville brukt ellers.

 

-VPN sånn at du får koblet deg direkte inn på hjemmenettverket og fint kan bruke windows-fildeling osv (skal visst være mulig å kjøre vpn-server på freenas så vidt jeg vet.)

-Webserver med fildeling / FTP / andre alternativer, der du kjører et eller annet på windowspc-en som deler innhold - åpne opp en port i routeren din og sett opp portforwarding til noe slik og du får adgang utenifra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...