Gå til innhold

rd/rl


Audhumbla

Anbefalte innlegg

Goddag, og takk for sist, for ganske lenge siden, desverre. Jeg har ikke i det hele tatt kunnet arbeide på norsken min så som planlagt var, men fra nu av bestemmer jeg mig til å gå systematisk til verks på den.

 

Man lærer nu at disse i emnefeltet nevnte lydene uttales hver for seg i østnorsk: leopard – [leopa´r-d], 

årle  [å:`r-lə],

(i motsetning til til dømes: gardin  [gardi:´n], barn  [ba:rn], hvor rd/rl blir til retroflekser).

 

Jeg er nysgjerrig om denne regelen gjelder også i andre landsdeler, utenom Østlandet, hvor man bruker rulle-r? 

Endret av Audhumbla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må være ærlig og si at jeg ikke forsto spørsmålet. Området jeg kjenner best, er Vest-Telemark, med midlandsdialekt; det hører til Østlandet.
Der er det ikke retroflekser: gardin, vert og verdt (uttalt likt) uttales alltid med to distinkte lyder: rd og rt. Hvilken regel skulle  være aktuell her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv er jeg fra Trondheim, og det du beskriver passer godt for meg og de fleste andre jeg kjenner. Dog har jeg aldri hørt ordet «årle», og kommer i farten ikke på andre ord med rl, så der er jeg ikke sikker. Lenger nord er jeg temmelig sikker på at også gepard får retrofleks. Jeg vet også at det ikke er helt uvanlig å bruke retrofleks i geopard både på Østlandet og i Trøndelag, men i mine ører blir dette «feil» (i den grad det er lov å kritisere uttale).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leopard og årle er begge fremmedord, "årle" i den forstand et det er et dansk importord som ikke er en del av dagligtalen, men er reservert for høytidelig eller tilgjort arkaisk språkbruk. Av denne grunn er det tenkelig at mange østnorske dialektbrukere vil velge å uttale disse orda på fremmed vis, uten retroflekser.
Uansett, for utlendinger som vil lære seg standard bokmål, finnes det ingen fornuftig grunn til å streve med retroflekser. Det "dannede talesprog" hadde ikke retroflekser, og selv om dialektene har blitt mye mer hørbare i det offentlige siden dengang, er bokmål uttalt uten østlandsk dialektpåvirkning både godkjent og efterstrebet den dag i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må være ærlig og si at jeg ikke forsto spørsmålet. Området jeg kjenner best, er Vest-Telemark, med midlandsdialekt; det hører til Østlandet.

Der er det ikke retroflekser: gardin, vert og verdt (uttalt likt) uttales alltid med to distinkte lyder: rd og rt. Hvilken regel skulle  være aktuell her?

 

Jeg synes du har rett: regel er intet riktig ord her, fordi foreteelsen antagelig gjelder kun for et par fremmedord, kanskje bare for disse to?  Desuten, se her (under rl): 

https://www.naob.no/veiledning/uttale-veiledning

 

Skulle det være at redaktørene egentlig mente Oslo, hvor de nevner Østlandet?

Godt å lære noget nytt.

Takk dere alle!

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har jo nyss truffet på enda andre ord med rd: absurd, abort, pubertet, vurdere. Jeg skal anta at også her, ved disse fremmede ord altså, ville det være naturligst og fornemst å uttale r og d hver for sig, skjønt i områder som Serjiously nevnte, kan det forekomme at man er oplagt til å uttale det med retrofleks.

Endret av Audhumbla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...