Gå til innhold

Er dynamisk rekkevidde begrenset av sensoren eller kun filtypen? DSLR


Anbefalte innlegg

Spørsmålet står i tittelen. Og hvis det er begrenset av filtypen betyr det at raw gir mest dynamisk rekkevidde av alt? Vil jeg kunne utvide den dynamiske rekkevidden av kameraet på bilder med en bildeprofil om jeg allerede skyter råd? Jeg bruker en canon 700D og den dynamiske rekkevidden er ikke mye å skryte av så jeg spør her om hjelp.

 

Edit:Jeg bruker Cinestyle

Endret av Alexander Bjerve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dynamisk rekkevide er et begrep som blir brukt om intervallet: noise (nedre grense) og saturation effects (øvre grense). 

 

Man har to hovedmåter å lage sensorer på: CCD og CMOS. Normalt har CMOS langt høyere noise enn CCD. Det gir da at CCD har en høyere dynamisk rekkevidde enn CMOS.

 

Altså er den dynamiske rekkevidden hovedsakelig bestemt av hva slags sensor man bruker.

Endret av Sandy Koufax
Lenke til kommentar

Spørsmålet står i tittelen...........

 

Det er sesnoren som bestemmer dynamisk rekkevidde, og 700D er ganske bra, men en del modeller med Sony sensor (Nikon, Sony, Pentax, Fuji) har sensorer som er ennå bedre på det området. Det er også Canons nyere modeller som 77D, 80D osv.  

 

Kamera med større sensor (fullformat) har normalt også bedre dynamisk rekkevidde.

 

Merk også at dynamisk rekkevidde er best på laveste normale ISO (ISO 100 på 700D) og så taper seg når ISO økes.

 

Om JPG har dårligere dynamisk rekkevidde enn RAW kan diskuteres. Husk at JPG er en prosessert RAW-fil og hvordan man prosesserer filen bestemmer hvor mye av detaljer i høylys og skygger som beholdes i JPG-filen.

 

Det som ikke kan diskuteres er at en RAW-fil inneholder mer informasjon enn en JPG-fil og en RAW-fil vil alltid gi det beste utgangspunktet for å etterbehandle bilder. For å utnytte sensoren maksimalt er det RAW som gjelder, men en RAW fil krever også alltid etterbehandling før den kan brukes til noe.

 

I mange situasjoner er det også mulig å utvide dynamisk rekkevidde ved å ta flere bilder med ulik eksponering som så prosesseres sammen til et bilde I etterbahandling (HDR). 

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...