Gå til innhold

Skulle bare oppgradere IT-systemene. Det ble starten på et langt mareritt: – Vi står med dritt til knærne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Major fcuk up. Men viktig å legge seg på minnet, også samfunnskritiske systemer som bank og finans er sårbare. Både mot trusler utenfra men også for menneskelig svikt, dårlige rutiner eller slakke holdninger til it sikkerhet.

 

Hva om kaoset hadde pågått med full styrke i la oss si en uke eller to? Slik at ingen hadde hatt tilgang til konto, overføringer etc? Hva skjer i et slikt tilfelle? Om systemet er nede så hjelper det ikke bytte bank om du ikke har tilgang til dine midler. Ikke blir det noe bank-run heller, for bankene har jo ikke cash lengre. Blir kontohavere ufrivillige gisler i slike situasjoner? Hvem tar regningen når problemet er løst? Finnes det forsikringer som dekker tapene for banken? Hva med kundenes evt. tap?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg fikk ikke kjøpt maling for en tid tilbake siden datasystemet i butikken var nede og butikken kunne ikke skrive ut en manuell kontantkvittering, neste butikk jeg besøkte hadde oppegående datasystem så de fikk pengene mine.

 

Denne type problematikk vil man oppleve mer og mer av, og jo mindre kontanter som blir i omløp jo flere problemer vil det bli.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Major fcuk up. Men viktig å legge seg på minnet, også samfunnskritiske systemer som bank og finans er sårbare. Både mot trusler utenfra men også for menneskelig svikt, dårlige rutiner eller slakke holdninger til it sikkerhet.

 

Hva om kaoset hadde pågått med full styrke i la oss si en uke eller to? Slik at ingen hadde hatt tilgang til konto, overføringer etc? Hva skjer i et slikt tilfelle? Om systemet er nede så hjelper det ikke bytte bank om du ikke har tilgang til dine midler. Ikke blir det noe bank-run heller, for bankene har jo ikke cash lengre. Blir kontohavere ufrivillige gisler i slike situasjoner? Hvem tar regningen når problemet er løst? Finnes det forsikringer som dekker tapene for banken? Hva med kundenes evt. tap?

 

Dette er nok en samfunnsrissiko som en del med makt gjerne er villige til å ta for å ha et kontantfrittsamfunn.

 

Ved alle problemer som oppstår i et samfunn, så er det befolkningen som tar regningen og de med makten får som regel inntektene når det går bra.

Lenke til kommentar

 

Administrerende Paul Pester har fått mye pepper..

 

Fantastisk passende etternavn da :wee:

 

 

verb: pester; 3rd person present: pesters; past tense: pestered; past participle: pestered; gerund or present participle: pestering
trouble or annoy (someone) with frequent or persistent requests or interruptions.
"she constantly pestered him with telephone calls"
synonyms: badger, hound, annoy, bother, harass, trouble, plague, irritate, irk, chivvy, keep after
mid 16th century (in the senses ‘overcrowd (a place)’ and ‘impede (a person)’): from French empestrer ‘encumber’, influenced by pest. The current sense is an extension of an earlier use, ‘infest’, referring to vermin.

   

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Major fcuk up. Men viktig å legge seg på minnet, også samfunnskritiske systemer som bank og finans er sårbare. Både mot trusler utenfra men også for menneskelig svikt, dårlige rutiner eller slakke holdninger til it sikkerhet.

 

Hva om kaoset hadde pågått med full styrke i la oss si en uke eller to? Slik at ingen hadde hatt tilgang til konto, overføringer etc? Hva skjer i et slikt tilfelle? Om systemet er nede så hjelper det ikke bytte bank om du ikke har tilgang til dine midler. Ikke blir det noe bank-run heller, for bankene har jo ikke cash lengre. Blir kontohavere ufrivillige gisler i slike situasjoner? Hvem tar regningen når problemet er løst? Finnes det forsikringer som dekker tapene for banken? Hva med kundenes evt. tap?

 

-Og fremdeles ønsker mange et pengeløst system... ...-Sjøl om FIAT-systemet er ganske råttent, av flere grunner, synes jeg selv et pengeløst system er ganske naivt, farlig og utopisk.

-Det vil ikke være utopisk/umulig å lage et, men skyggesidene er enorme.

Ikke bare systemteknisk, men personlig fysisk. -Hva gjør man hvis man står uten salt til brødet? Det er ganske skitt allerede om man plutselig står uten fast boligadresse. Det er mange fundamentale tjenester i dag som er avhengige av minimum en bostedsadresse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apropos fuck ups.. En kamerat av meg lånte mobil sin for å kontakte banken sin (som tilfeldigvis er den samme som min). Han ringte for å sperre bankkortet som hadde mistet. De stilte ham flere rutinespørsmål og han oppgav sine egne personopplysninger. Utrolig nok klarte de å sperre mitt kort istedet, mens hans tapte kort forble usperret. Da jeg like etter skulle handle og betale i butikken, så ble kortet avvist tre ganger. Da jeg tok turen til minibanken, ble det slukt. Jeg ringte kundeservice og de sa at kortet mitt var blitt sperret for en time siden. De påtok seg skylden men unnskyldningen satt veldig langt inne, før jeg omsider fikk et vagt "beklager". Et sperret kort kan ikke gjenåpnes og jeg måtte vente 6 dager før jeg fikk nytt. De sa innledningsvis at det tilkommer et gebyr for dette på 200 kr. Veldig provoserende å høre når det er dem som har forårsaket problemet. De gikk imidlertid med på å ta kostnaden selv. Årsaken til svikten var rett og slett at de blindt hadde sett på telefonnr det ble ringt fra og tenkte det var meg, rutinespørsmålene deres hadde med andre ord ingen ting for seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Apropos fuck ups.. En kamerat av meg lånte mobil sin for å kontakte banken sin (som tilfeldigvis er den samme som min). Han ringte for å sperre bankkortet som hadde mistet. De stilte ham flere rutinespørsmål og han oppgav sine egne personopplysninger. Utrolig nok klarte de å sperre mitt kort istedet, mens hans tapte kort forble usperret. Da jeg like etter skulle handle og betale i butikken, så ble kortet avvist tre ganger. Da jeg tok turen til minibanken, ble det slukt. Jeg ringte kundeservice og de sa at kortet mitt var blitt sperret for en time siden. De påtok seg skylden men unnskyldningen satt veldig langt inne, før jeg omsider fikk et vagt "beklager". Et sperret kort kan ikke gjenåpnes og jeg måtte vente 6 dager før jeg fikk nytt. De sa innledningsvis at det tilkommer et gebyr for dette på 200 kr. Veldig provoserende å høre når det er dem som har forårsaket problemet. De gikk imidlertid med på å ta kostnaden selv. Årsaken til svikten var rett og slett at de blindt hadde sett på telefonnr det ble ringt fra og tenkte det var meg, rutinespørsmålene deres hadde med andre ord ingen ting for seg.

Supergodt eksempel på hvor digitalisering og automatisering av systemer skaper åndsfraværende ‘botter’ som knapt nok orker å løfte en finger for å trykke ‘Enter’, langt mindre koble inn en hjerne for å tenke.

Jeg får flashbacks til filmen ‘Idiocracy’.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk ikke kjøpt maling for en tid tilbake siden datasystemet i butikken var nede og butikken kunne ikke skrive ut en manuell kontantkvittering, neste butikk jeg besøkte hadde oppegående datasystem så de fikk pengene mine.

 

Denne type problematikk vil man oppleve mer og mer av, og jo mindre kontanter som blir i omløp jo flere problemer vil det bli.

Ja det er bare en ting å gjøre, det er å bruke mest mulig kontanter. Selv tar jeg ut kontanter ca en gang i uken og bruker det konsekvent på småbeløp.

Lenke til kommentar

-Og fremdeles ønsker mange et pengeløst system... ...-Sjøl om FIAT-systemet er ganske råttent, av flere grunner, synes jeg selv et pengeløst system er ganske naivt, farlig og utopisk.

-Det vil ikke være utopisk/umulig å lage et, men skyggesidene er enorme.

Ikke bare systemteknisk, men personlig fysisk. -Hva gjør man hvis man står uten salt til brødet? Det er ganske skitt allerede om man plutselig står uten fast boligadresse. Det er mange fundamentale tjenester i dag som er avhengige av minimum en bostedsadresse.

Et av de største problemene med dagens banknæring så man konsekvensen av når finanskrisen var på sitt aller verste for Kypros. Plutselig var alle bankkunder gisler. De mest bemidlede fikk beskjed om at innskuddene ville bli redusert med 50% i "skatt". Men også småsparere var i et par uker uten mulighet til å tømme kontoene sine. Det ble satt begrensninger på både overføringer og kontantuttak via kort, samt kontantuttak i bank. Og en stund så det faktisk ut som flere banker ville knele.

 

Det er faktisk et stort problem at penger i bank ikke er fysiske penger. For om noe går virkelig galt så stå du i fare for miste pengene. I Norge har vi jo statsgaranti for innskudd men ikke alle land har det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv tar jeg ut kontanter ca en gang i uken og bruker det konsekvent på småbeløp.

 

 

Det er en positiv side ved akkurat den slags ordning.

Du ser hvor mye penger som forsvinner på småting hele veien. Eksempel kaffe, pølse på bensinstasjon, is og annet tøys du strengt tatt ikke hadde behov for ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...