Gå til innhold

Rapport: Oljeproduksjonen opp – utslippene ned


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

«Samtidig er det ikke til å komme utenom at et utslippskutt på 200.000 tonn CO2 ikke er mye sammenlignet med de totale utslippene fra oljebransjen.

 

Norsk elbilforening har regnet ut at utslippskuttene som følge av den norske elbilparken ved utgangen av 2018 var på nesten 335.000 tonn CO2, sammenlignet med dersom disse bilene var fossilbiler».

https://www.dn.no/nyheter/2018/07/05/0850/Olje/utslippskuttene-fra-oljebransjen-er-mindre-enn-fra-norske-bilister

Lenke til kommentar

Det burde nevnes at utslippene fra produksjon av oljen bare er en marginal andel av det faktiske utslippet den produserte oljen belaster miljøet vårt med.

Forbrenningen av oljen er den store synderen, uansett hvor den er produsert.

Sannheten er at Norge med økt produksjon står for betydelige økte utslipp, uansett om vi hadde produsert oljen uten utslipp i det hele tatt.

Mager trøst at det kunne vært marginalt værre en det er, dog bedre en ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det burde nevnes at utslippene fra produksjon av oljen bare er en marginal andel av det faktiske utslippet den produserte oljen belaster miljøet vårt med.

Forbrenningen av oljen er den store synderen, uansett hvor den er produsert.

Sannheten er at Norge med økt produksjon står for betydelige økte utslipp, uansett om vi hadde produsert oljen uten utslipp i det hele tatt.

Mager trøst at det kunne vært marginalt værre en det er, dog bedre en ingenting.

 

Dersom norge skrur igjen kranene vil saudi og etter hvert usa skru opp. Den marginale prisøkningen vil ikke påvirke etterspørselen nevneverdig. Det er ikke noe effektivt miljøtiltak å stenge norsk oljeproduksjon.

 

Spørsmålet du egentlig bør stille er: når utslippene skal kuttes, hvem er det som skal slutte å fly og kjøre bil? Blir det meg? Blir det deg? Eller kanskje trallalei?

Lenke til kommentar

Dersom norge skrur igjen kranene vil saudi og etter hvert usa skru opp. Den marginale prisøkningen vil ikke påvirke etterspørselen nevneverdig. Det er ikke noe effektivt miljøtiltak å stenge norsk oljeproduksjon.

Det er propaganda fra fossilindustrien og politikerne som støtter den. Forskningen sier det motsatte: 

https://www.ssb.no/forskning/energi-og-miljookonomi/klimapolitikk-og-okonomi/kutt-i-oljeproduksjonen-er-effektiv-klimapolitikk

 

Spørsmålet du egentlig bør stille er: når utslippene skal kuttes, hvem er det som skal slutte å fly og kjøre bil? Blir det meg? Blir det deg? Eller kanskje trallalei?

Det er de som påstår at de tar klimatrusselen på alvor samtidig som de mener Norge skal produsere så mye fossil energi vi bare kan, som bør svare på hvem som skal kutte i utslipp.

Lenke til kommentar

 

Dersom norge skrur igjen kranene vil saudi og etter hvert usa skru opp. Den marginale prisøkningen vil ikke påvirke etterspørselen nevneverdig. Det er ikke noe effektivt miljøtiltak å stenge norsk oljeproduksjon.

Det er propaganda fra fossilindustrien og politikerne som støtter den. Forskningen sier det motsatte: 

https://www.ssb.no/forskning/energi-og-miljookonomi/klimapolitikk-og-okonomi/kutt-i-oljeproduksjonen-er-effektiv-klimapolitikk

 

 

Spørsmålet du egentlig bør stille er: når utslippene skal kuttes, hvem er det som skal slutte å fly og kjøre bil? Blir det meg? Blir det deg? Eller kanskje trallalei?

Det er de som påstår at de tar klimatrusselen på alvor samtidig som de mener Norge skal produsere så mye fossil energi vi bare kan, som bør svare på hvem som skal kutte i utslipp.

Propaganda? Kanskje men rapporten du linker til tar utgangspunkt i en priselastisitet som er tatt litt ut av lufta. Vi har jo en prisstigning nå pga produksjonsbortfall mye større enn det den rapporten antar, men etterspørselen vokser likevel... da blir det hele en litt teoretisk øvelse av typen "jamen etterspørselen hadde vokst enda mee hvis prisen var lavere" og da er vi tilbake til det grunnleggende problemet, at menneskeheten ønsker å bruke så mye olje som er tilgjengelig fordi vi velstand = forbruk av energi.

 

Samme med elbilene. Petroleumssalget er ikke nevneverdig påvirket, det er for mange ting som trekker i retning av økt forbruk til at elbilene klarer å oppveie det.

Lenke til kommentar

Propaganda? Kanskje men rapporten du linker til tar utgangspunkt i en priselastisitet som er tatt litt ut av lufta. Vi har jo en prisstigning nå pga produksjonsbortfall mye større enn det den rapporten antar, men etterspørselen vokser likevel... da blir det hele en litt teoretisk øvelse av typen "jamen etterspørselen hadde vokst enda mee hvis prisen var lavere" og da er vi tilbake til det grunnleggende problemet, at menneskeheten ønsker å bruke så mye olje som er tilgjengelig fordi vi velstand = forbruk av energi.

 

Samme med elbilene. Petroleumssalget er ikke nevneverdig påvirket, det er for mange ting som trekker i retning av økt forbruk til at elbilene klarer å oppveie det.

Selvsagt er ikke petroleumssalget påvirket av elbiler. Ennå. Det er en overgang som knapt har kommet i gang. Selv i Norge er andelen registrerte elbiler kun såvidt over 5%. Det samme er tilfellet med sol og vindkraft. Vi er helt i startfasen. Likevel har vi akkurat returnert fra et stort fall i oljeprisen. 

Så hva vil skje om/når vi faktisk har en hovedsakelig eldrevet transport og betydelig fornybar kraft? Om 15, 20 eller 30 år?

Det er dette perspektivet som avgjør lønnsomheten, og det er for sent å begynne å begrense utvinningen når det vi har allerede har blitt ulønnsomt.

Lenke til kommentar

 

Propaganda? Kanskje men rapporten du linker til tar utgangspunkt i en priselastisitet som er tatt litt ut av lufta. Vi har jo en prisstigning nå pga produksjonsbortfall mye større enn det den rapporten antar, men etterspørselen vokser likevel... da blir det hele en litt teoretisk øvelse av typen "jamen etterspørselen hadde vokst enda mee hvis prisen var lavere" og da er vi tilbake til det grunnleggende problemet, at menneskeheten ønsker å bruke så mye olje som er tilgjengelig fordi vi velstand = forbruk av energi.

 

Samme med elbilene. Petroleumssalget er ikke nevneverdig påvirket, det er for mange ting som trekker i retning av økt forbruk til at elbilene klarer å oppveie det.

Selvsagt er ikke petroleumssalget påvirket av elbiler. Ennå. Det er en overgang som knapt har kommet i gang. Selv i Norge er andelen registrerte elbiler kun såvidt over 5%. Det samme er tilfellet med sol og vindkraft. Vi er helt i startfasen. Likevel har vi akkurat returnert fra et stort fall i oljeprisen. 

Så hva vil skje om/når vi faktisk har en hovedsakelig eldrevet transport og betydelig fornybar kraft? Om 15, 20 eller 30 år?

Det er dette perspektivet som avgjør lønnsomheten, og det er for sent å begynne å begrense utvinningen når det vi har allerede har blitt ulønnsomt.

Det er ikke bare en elbilandel på 6-7%, men også ladbare hybrider og mer gjerrige og mindre motorer som burde dratt i retning av lavere drivstofforbruk de siste 5 årene. Men hva skjer når biler blir billigere? Jo, flere kjøper bil. Dermed er de 300.000 tonnene som elbilforeningen skryter av, kun relevante dersom du tenker deg en alternativ virkelighet der vi hadde hatt samme vekst av billige konebiler som alle hadde gått på bensin men var gratis å kjøre i bomring og parkere osv....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...