Gå til innhold

Hva er problemet med populisme?


Anbefalte innlegg

Her er et eksempel på hvordan ordet "høyrepopulist" blir brukt av VG: Høyrepopulister planlegger brexit-comeback: - May har ikke kontroll.

 

Hvorfor er disse populister?

 

Nå har du jo en definisjon av populisme et par poster over her..

 

 

Kassam mener oppslutningen til flere høyrepopulistiske partier i Europa tyder på at meningene deres har blitt legitimert i offentligheten:

– Vi skriker ikke lenger i mørket for oss selv.

 

Det jeg lurer på med tråden er jo hvorfor populisme ofte blir sett på som noe negativt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Her er et eksempel på hvordan ordet "høyrepopulist" blir brukt av VG: Høyrepopulister planlegger brexit-comeback: - May har ikke kontroll.

 

Hvorfor er disse populister?

 

Ellers så stusser jeg litt på måten VG velger å innlede artikkelen på:

Hvorfor er det så viktig at han spiser en baconsandwich og tar en Bloody Mary? Virker nesten som VG forsøker seg på litt latterliggjøring her!?

VG gjør ikke annet enn å bruke velkjente fakta for å beskrive hva ukip er (https://en.m.wikipedia.org/wiki/UK_Independence_Party). De er per definisjon populister.

 

Når det gjelder tonen i artikkelen så mener jeg den er nøytral "fortellende". Mener du noe annet kan du sikkert ta kontakt med PFU som vil gjøre en uavhengig vurdering. Jeg tviler på at VG har en intensjon bak ordvalget da det svir for dem å bli felt av PFU.

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på med tråden er jo hvorfor populisme ofte blir sett på som noe negativt.

Man kan se på et lignende latinsk ord, vulgus som betyr alminnelig. Vi kjenner mere til genitivsformen vulgaris som betyr "av det alminnelige". Spesielt i botanikken er den formen fortsatt mye utbredt. Det var vel i opplysningstiden at vulgus ble brukt om de som ikke kunne latinsk eller lese/skrive og det fikk raskt en negativ verdi. Vi kjenner fenomenet med denne typen snobberi gjennom fortellinger som Erasmus Montanus. Vulgaris ble til franske vulgaire som vi har fått til Norge som vulgær.

 

Populisme har fått en negativ verdi mye senere enn vulgus.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Virker nesten som VG forsøker seg på litt latterliggjøring her!?

Jeg har jobbet i avis og kan bekrefte at mens enkelte henges ut uten noen spesiell grunn ble politikere på venstresiden vernet om selv om det ble en "offentig hemmelighet" blant journalister om hva enkelte holdt på med. Det var journalister tilstede på et bryllup i trøndelag i 2008, men de holdt som vanlig stille om hva som skjedde da en kvinnelig nestleder fikk for mye alkohol i seg. Ikke før vi fikk publikasjoner som Resett kom det ut. Hadde det vært Siv Jensen hadde de som var tilstede selvsagt ikke holdt stilt.

 

Det som skjedde i 2008 er diskutert nok i andre tråder, mitt poeng er at politikere behandles veldig forskjellig av journalistene og jeg kjenner til andre slike saker som enda ikke har kommet ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...