Gå til innhold

Ny gaming skjerm


-Q6MO3JCX

Anbefalte innlegg

Hei, skal kjøpe ny gaming skjerm og er veldig usikker på hva jeg skal kjøpe. Har gtx 1080 og fikk høre at man da burde ha en G-sync skjerm for å få mest mulig ut av grafikken. Men ser at skjermer med G-sync koster skjorta og lurer på om jeg eventuelt ikke trenger G-sync. Gjerne link til skjerm som vil gi meg en god spill opplevelse.

 

Takk på forhånd  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, skal kjøpe ny gaming skjerm og er veldig usikker på hva jeg skal kjøpe. Har gtx 1080 og fikk høre at man da burde ha en G-sync skjerm for å få mest mulig ut av grafikken. Men ser at skjermer med G-sync koster skjorta og lurer på om jeg eventuelt ikke trenger G-sync. Gjerne link til skjerm som vil gi meg en god spill opplevelse.

 

Takk på forhånd  

 

Det kommer an på hva du skal gjør, og type spill. Om bilderedigering er viktig, så bør du kanskje gå for en IPS eller VA basert skjerm. Om det er CS:GO som er det viktigste, så vil en skjerm med 1ms responstid være å foretrekke. Og da snakker vi om TN baserte skjermer.

 

CS:GO klarer man med et GTX1080 å få opp i sikkert 300? fps avhengig av CPU mer enn skjermkort. Så G-Sync blir helt bortkastet. Men om du vil spille RPG i 1440p+ med flott grafikk, så ramler fps fort ned under 60. Og G-Sync blir nesten et must, om man ikke går for litt andre "triks". Jeg har forøvrig prøvd å lage en liten guide/FAQ som du finner link til i signaturen min som du kan kikke på om du har lyst til å lære litt mer om hva G-Sync er, og hvorfor det i noen tilfeller er svært greit å ha. :)

Lenke til kommentar

Skal spille dota, fortnite og fallout osv.

 

Har du lest FAQ slik at du vet litt mer hva det går i?

 

Du må bestemme deg for oppløsning du vil spille i, og budsjett i tillegg.

 

Slik jeg ser det, så er G-Sync ganske dyrt når vi er nede i 1080p skjermer, fordi man finner 144Hz skjermer til ~2000Kr, mens billigste G-Sync skjerm koster nesten ~4000Kr. Da er jo nesten halve prisen av skjermen ren G-Sync "avgift". Men skjermer med høyere oppløsning er jo dyrere. Og dermed blir G-Sync kostnaden en proportionelt mindre kostnad. Nå som skjermene har vært på markedet noen år dukker de gjerne også opp på tilbud oftere, og med bedre rabatter enn før.

 

En 1080p skjerm skal uansett være ganske enkel å drive for et GTX1080 enn så lenge. Så til 1080p gaming, tenker jeg du kan finne en 144Hz, eller til og med opp til 240Hz skjerm, som passer ditt budsjett. Og du trenger ikke bekymre deg så mye for G-Sync egentlig. Bare få med deg noen av tipsene til hvordan stille inn en slik skjerm slik jeg skriver i FAQ, for å få mest mulig ut av den.

 

Dersom du vil opp i oppløsning for å få finere grafikk. Så ville nok jeg til Fallout 4 med et GTX1080 anbefalt en G-Sync skjerm. Det er veldig greit med å slippe å tenke på innstillinger, og bare spille. Samtidig er jo Fortnite et spill som er ganske enkelt å drive. Så selv i 1440p vil du kunne få veldig grei fps. Men om du bikker under 144fps innimellom, så gjør G-sync sin greie, slik at du slipper tearing når det skjer.

 

Komplett har et greit tilbud på en bra 1440p TN skjerm med G-Sync ut måneden, som jeg gjerne tipser om , dersom den prisklassen og bruks scenarioet passer deg. Denne modellen har jeg selv (rettere sagt versjonen før) og er svært fornøyd med.

Lenke til kommentar

Vel, jeg er ikke veldig oppdatert på kvalitet på billig skjermer. Men den BenQ saken er jo bare 75Hz, og når du får denne 144Hz skjermen til samme pris, så tenker jeg den skal være bra dårlig på fargene for ikke å være et bedre kjøp. Du kan jo google litt reviews på den modellen og se hva folk sier om den. Den har Freesync, som er kjekt om du bytter til AMD skjermkort en gang. Men til GTX1080 skrur du jo bare det av i menyen på skjermen.

 

AOC skjermen er den jeg snakker om som koster nesten 4000 Kr. Den er det billigste du får G-Sync for i dag. Om du spiller spill som ikke klarer mer enn 50 - 100 fps selv med din maskin (jeg vet jo ikke hva CPU du bruker), så vil den ha en funksjon. Og det er jo egentlig bare å prøve og benytte angreretten om du ikke merker noe, eller ikke synes det gir nok. Men til slik bruk er det uansett ikke vanskelig å anbefale G-Sync. Det er bare det at det koster det det koster...

Lenke til kommentar

OK, du vurderte AOC G-Sync'en til 3700 Kr. Legg på en tusenlapp og gå for denne i stedet. Det er nok det billigste jeg har sett denne skjermen noensinne. I praksis er det så og si samme skjermen som den jeg viste deg på Komplett til 5500 Kr (og den er et godt kjøp). Så 800 Kr billigere enn det igjen altså. Bare med et annet design (siden annen fabrikant).

 

Å kjøpe noe billigere drit nå, for å utsette å kjøpe den dyrere gode skjermen til neste år skjønner jeg ikke. Det er jo som å bruke penger på noe du egentlig ikke vil ha.

 

Her er Fortnite testet med en haug av skjermkort, og som du ser skal GTX1080 klare det fint i 1440p, og da selvfølgelig enda bedre med en G-Sync skjerm.

 

Fallout 4 er jo etterhvert rukket å bli noen år. Så når det ble testet med mange skjermkort var GTX980Ti det beste man fikk. Ditt er jo vesentlig raskere, og jeg tror det har kommet noen ytelses patcher siden denne testen.

 

Her får du da det beste av begge verdener. Du kan sette ned grafikken et lite hakk på Fortnite, så når du sannsynligvis spillets fps cap med denne comboen. Samtidig kan du vente deg over 100 fps med grafikken på "Ultra" i Fallout 4. Mens G-Sync gjør at tearing og hakking forsvinner fullstendig, og input lag kortes inn til som om du spilte med Vsync "av".

Lenke til kommentar

https://www.komplett.no/product/973884/gaming/skjerm-tilbehoer/skjermer/benq-zowie-24-led-xl2411p#

Føler den skjermen holder for meg i starten så kjøper jeg en med G-sync senere og bruker den her til ps4 riggen min når jeg kjøper nye. 

Jeg har en litt eldre modell av den du linker til å den fungerer veldig bra til FPS spill. Fargene er ikke noe å rope hurra for, men det gjelder vel alle TN paneler.

Lenke til kommentar

https://www.komplett.no/product/973884/gaming/skjerm-tilbehoer/skjermer/benq-zowie-24-led-xl2411p#

Føler den skjermen holder for meg i starten så kjøper jeg en med G-sync senere og bruker den her til ps4 riggen min når jeg kjøper nye. 

 

Jeg hadde ikke kjøpt BenQ uten DyAc faktisk. Jeg ville nok heller gått for denne om det var meg. Freesync igjen, men som sagt; det er det bare å skru av i menyen på skjermen, dersom det i det hele tatt er skrudd på fra fabrikk (noe jeg ikke tror). Da får du 3 ganger så høy kontrast, mye bedre farger, sortnivå og innsynsvinkel...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...