Gå til innhold

Roadtrip nedover Europa


Anbefalte innlegg

Vurderer en roadtrip sammen med kjæresten nedover europa i slutten av ferien (ca 2 uker) Har vært med familien noen ganger ned til Italia, da med bobil. Vi skal kjøre vanlig bil å lurte på om noen har gjort dette før? Sov dere på hotell? Og hvor gikk turen? Hvilke priser er det på hotell for eks i Tyskland?

 

Har vurdert å kjøre ned til Portugal. Å bare stoppe ved hotell eller moteller hele turen nedover.

Budsjettet er 70000,- men bruker forhåpentligvis ikke så mye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen spørsmål

Hvor starter turen?

Ferje over til Danmark/Tyskland eller kjøre nedover Sverige og over til Danmark?

Er det steder under veis dere SKAL innom eller ønsker innom?

Hvor mange timer ser dere for dere å kjøre hver dag? Starter dere i Oslo og skal Lisboa, regn med 35-40 timer kun kjøring én vei, kanskje mer pga veiarbeid under veis, dvs nesten 6 timer kjøring hver dag i snitt hvis turen nedover er estimert til én uke. Dette er "rett frem" på store hovedveier uten avstikkere for å se på ting og steder. Vil uansett anbefale mindre/små veier for opplevelsens skyld, men da vil det ta enda lengre tid.

Lenke til kommentar

Noen spørsmål

Hvor starter turen?

Ferje over til Danmark/Tyskland eller kjøre nedover Sverige og over til Danmark?

Er det steder under veis dere SKAL innom eller ønsker innom?

Hvor mange timer ser dere for dere å kjøre hver dag? Starter dere i Oslo og skal Lisboa, regn med 35-40 timer kun kjøring én vei, kanskje mer pga veiarbeid under veis, dvs nesten 6 timer kjøring hver dag i snitt hvis turen nedover er estimert til én uke. Dette er "rett frem" på store hovedveier uten avstikkere for å se på ting og steder. Vil uansett anbefale mindre/små veier for opplevelsens skyld, men da vil det ta enda lengre tid.

Starter i Stavanger, ferje over til Danmark fra Kristiansand. Hadde håpet å kjøre mye de første dagene for å få et godt forsprang. Har alltid hatt lyst å reise til Paris og Madrid, så disse byene ville jeg vært innom.
Lenke til kommentar

Har ikke erfaring med å kjøre fra Norge og nedover Europa, men hadde en treukers runde i Sør-Spania i fjor, og en neste treukers runde i Nord-Spania i år, og min erfaring med mange dager etter hverandre er at man blir rett og slett sliten hvis det blir for lange dager. Jeg liker veldig godt å kjøre bil og kjører glatt 10-12 timer på en dag, men med mange dager etter hverandre så blir man sliten. Min erfaring med noen stopp for severdigheter, spising, toalettbesøk og generelt strekk på kroppen innimellom, så er blir det fort nok med 5 timers effektiv kjøring i snitt hver dag. En ferietur skal nytes.

 

Som nevnt over vil jeg igjen anbefale å kjøre mindre/små veier, da motorveien sjelden er anlagt med utsikt som mål, men da vil det selvsagt ta enda lengre tid.

Anbefaler at dere booker hotell etter hvert hvis dere ikke er veldig organiserte og deler opp ruten på forhånd. Selv finner jeg ferdig planlagte ruter begrensende, da man finner alltid interessante steder under veis som man ikke visste om på forhånd.

Lenke til kommentar

Det er mye å se og oppleve, men med bil bør dere tenke mye på sikkerhet. Norske flagg og synlig innhold i bilen er en oppfordring til innbrudd og østover øker risiko for å bli ranet mens man kjører.

 

Portugal er veldig langt å kjøre til. Og dere bør helt unngå å kjøre innom byer som Paris og Lyon. Kjøring helt ute ved kysten for eksempel ved den franske RIvieraen er også en øvelse i tålmodighet. Prøv også å finne når det er store utfartsdager og hvor det bruker bli kø. Det finnes mange tjenester for dette og det er dumt å sitte 15 timer i bilkø. Se også opp for arrantementer som Tour de France som sperrer masse veier.

 

Pass også på at der må betale for klebemerke for å kjøre i Sveits og at mange motorveier ellers har betaling. Tyskland er veldig effektiv for å komme seg langt på kort tid. Ellers splitt opp kjøringen med flere "fridager" ellers blir det bare mas.

 

Slovenia er et fint land, det er nesten som et sydlig Tyrol. Og noe slikt som Salzburg, Bled, Ljubljana og en rundtur på Istia høres ikke dumt ut.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I store byer er hoteller dyre. Jeg vil anbefale å bo i små byer. Det er også leiligheter som kan bestilles direkte fra Ort. Dette sparer mye penger. Jeg ønsker deg en fin ferie.

Sentralt hotell i storbyer med parkeringsplass er ofte dyrt og vanskelig å kjøre frem til, men litt uti forstedene er situasjonen en helt annen.

 

Det meste er enklere i småbyer, på godt og vondt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...