Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Jeg går tilbake på det jeg sa om HDR innstillinger i sted på TVen, "Dynamic Tone Mapping" må være på. Etter mye eksperimentering her  ser ut som LGs egne algoritmer klarer å øke brightness i mørke scener ørlite grann og de skarpeste senene ørlite svakere, akkurat det som trengs (selv om jeg ikke er helt fornøyd, så ble det et godt stykke i riktig retning).

 

Så da regner jeg med at dette er noe av fordelen Dolby Vision har over HDR10; ved å dynamisk kunne justere mappingen for hver eneste frame, kan den da høyde for slikt og dermed unngå at ting blir for mørkt eller lyst. I tillegg til enormt mye større lysstyrke da, men det er det ingen utbytte av i praksis enda (siden ingen TVer klarer å gå i nærheten så høyt i lysstyrke).

 

Fra LGs egen dokumentasjon på nett fant jeg og følgende:

For brightness issues related to HDR, the picture settings for these programs are embedded in the programs themselves, and are generally darker than other videos (allowing for clear contrast between dark and light areas of the same scene). Due to the nature of HDR, these settings cannot be overridden.

 

Slik jeg leser dette er alle "innstillinger" en del av pakka (altså HDR metadataen) og kan dermed ikke stilles manuelt, men noe som blir automatisk tolket av TVen uten muligheter til påvirkning. Skulle jo tro det hadde vært mulig å dytte disse predefinerte kurvene i en eller annen retning men.. tydeligvis ikke. Korriger meg gjerne dersom jeg ikke har skjønt dette riktig eller suppler med noe mer info så jeg skjønner det riktig :)

 

Lærer noe hver dag med ny teknologi i hendene :p

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Litt off topic, men den vero'n så litt spenstig ut. Hvor anbefales å kjøpe en slik en? Og er det en mediaspiller tråd et sted?

 

On topic, mange fine tv'er og setups å bli inspirert av her inne :) ikke helt tiden å oppdatere her men denne tråden er ganske kjekk å følge med på.

 

Takk til alle her inne

 

 

Jeg kjøpte den fra den offisielle hjemmesiden hvor den blir sendt fra UK. Funker veldig bra.

 

Vet ikke om det er en egen dedikert mediaspiller tråd her, men denne posten på Kodi forumet er en bra plass å starte :)

Lenke til kommentar

Jeg går tilbake på det jeg sa om HDR innstillinger i sted på TVen, "Dynamic Tone Mapping" må være på. Etter mye eksperimentering her  ser ut som LGs egne algoritmer klarer å øke brightness i mørke scener ørlite grann og de skarpeste senene ørlite svakere, akkurat det som trengs (selv om jeg ikke er helt fornøyd, så ble det et godt stykke i riktig retning).

 

Så da regner jeg med at dette er noe av fordelen Dolby Vision har over HDR10; ved å dynamisk kunne justere mappingen for hver eneste frame, kan den da høyde for slikt og dermed unngå at ting blir for mørkt eller lyst. I tillegg til enormt mye større lysstyrke da, men det er det ingen utbytte av i praksis enda (siden ingen TVer klarer å gå i nærheten så høyt i lysstyrke).

 

Fra LGs egen dokumentasjon på nett fant jeg og følgende:

 

 

 

 

Slik jeg leser dette er alle "innstillinger" en del av pakka (altså HDR metadataen) og kan dermed ikke stilles manuelt, men noe som blir automatisk tolket av TVen uten muligheter til påvirkning. Skulle jo tro det hadde vært mulig å dytte disse predefinerte kurvene i en eller annen retning men.. tydeligvis ikke. Korriger meg gjerne dersom jeg ikke har skjønt dette riktig eller suppler med noe mer info så jeg skjønner det riktig :)

 

Lærer noe hver dag med ny teknologi i hendene :p

Er en bedre måte med HDR 10 på Lg oled. Bruk en Panasonic UHD spiller med hdr optimiser. Slå av Dynamic tone mapping på Oleden å la panasonicen gjøre jobben. Bruker selv en UB9000. Får mere detaljer i lyse partier på 4000 nits UHD filmer med å la spilleren tone mappe 4000 nits til 1000 med oled tv innstillingen så tv selv ikke trenger å gjøre jobben med tone mapping.

Mye bedre resultat.

Lenke til kommentar

qkNNkGE.jpg

 

Veldig fornøyd med å ha fått hjemmekinoen ferdig snekret på mine foreldres adresse.  :) Kjører Dolby Atmos-konfigurasjon, men venter på Vero4K+ boks for å faktisk kunne spille av lydsporet. 

 

Fullt setup:

TV: LG C8 55"

Receiver: Sony DN-1080

Fronthøyttalere: Bowers & Wilkins 685 S1

Bakhøyttalere: Bowers & Wilkins 601 S3

Høydehøyttalere: Bowers & Wilkins 686 S1

Subwoofer: XTZ 12.17 Edge

 

xAsSOxD.jpg

 

Kult med høydekanaler. Føler i grunn det ga en ny dimensjon til lyden, selv uten Atmos aktivert.  :w00t:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Er en bedre måte med HDR 10 på Lg oled. Bruk en Panasonic UHD spiller med hdr optimiser. Slå av Dynamic tone mapping på Oleden å la panasonicen gjøre jobben. Bruker selv en UB9000. Får mere detaljer i lyse partier på 4000 nits UHD filmer med å la spilleren tone mappe 4000 nits til 1000 med oled tv innstillingen så tv selv ikke trenger å gjøre jobben med tone mapping.

Mye bedre resultat.

 

Lg tone mapping gjør hele bilde litt mørkere Panasonic tone mapping pluss optimizer. Gjør bildet lyse sterk med flere detaljer i mørke partier mens hdr highlights får mere detaljer. Mot Lg dimm down bildet. Med 4000 nits UHD Dolby Vision og 1000 nits har Ingen problemer.

 

Nå er vel ikke denne HDR optimizer saken det samme som LGs "Dynamic Tone Mapping" heller. Førstnevnte som du refererer til mapper HDR til TVens spesifikasjoner, som sikkert kan være nyttig på HDR10+ (4000nits) og Dolby Vision (10000nits) dersom TVen skulle gjøre en dårlig jobb med dette. Imidlertid er HDR10 maks 1000 nits, så akkurat den biten er ikke nødvendig ;) Dynamic Tone Mapping på LG er noe helt annet, den analyserer hver frame og genererer pr-frame metadata for HDR tilsvarende HDR10+ og DV har, og er sånn sett en litt annen funksjon. Jeg liker uansett ikke denne funksjonen, da den får bildet til å fremstilles annerledes enn det som var tiltenkt av produsent, så jeg ønsker aller helst å la den stå av.

 

Når det er sagt, så er det ikke tone mappingen som var problemet mitt, men rettere black clipping, så det hadde blitt et problem uansett hvor god denne spilleren din er ;) Jeg klarte til slutt å fikse dette nå med å bruke et HDR test pattern, og justerte opp RGB low points på 2-point metoden under white balance. Nå ser alt helt magisk ut, og jeg kan og slå av den hersens dynamiske tone mappingen :)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Hvilke innstillinger har du nå? Kan du fortelle litt mer om denne HDR test pattern metoden du har brukt? :)

 

Det kan jeg såklart gjøre, det er ikke så avansert som det kanskje høres ut som ;)

 

Først de settingene jeg har landet på, de under er for HDR (SDR har da andre settings):

 

(Viktig å poengtere at alle settings under "white balance" og "color management system" varierer fra panel til panel og bør derfor heller ikke kopieres - i så fall kan det være litt bingo om det virker eller ei)

 

Picture Mode: technicolor expert

OLED Light: 100 ( stå til 100 for HDR - bør ikke endres fra default)

Contrast: 100 ( stå til 100 for HDR - bør ikke endres fra default)

Brightness: 50 ( stå til 50 for HDR - bør ikke endres fra default)

Sharpness: 10

Colour: 50

Tint: 0

Expert Controls:

Dynamic Contrast: Off

Dynamic Tone Mapping: On

Super Resolution: Off

Colour Gamut: Auto

Colour Filter: Off

Gamma: 2.2

White Balance

Colour Temperature: Warm1

Red Low: 6

Green Low: 6

Blue Low: 6

Picture Options:

Noise Reduction: Off

MPEG Noise Reduction: Off

Black Level: Low ( stå til low dersom kilde er film)

Real Cinema: On

Motion Eye Care: Off

TruMotion: Off (TrueMotion = djevelens verk. slå av av av)

Aspect Ratio Settings

Aspect Ratio: 16:9

Just Scan: On

 

For å forklare hvordan jeg kom frem til det siste, er det nok enklest å begynne med å vise hvordan jeg gjør det på vanlig SDR, da teknikken er den samme.

 

Jeg starter rett og slett med å kopiere settings fra andre som har kalibrert TVen profesjonelt, og valgte da Rtings.com som stemte overens med det andre var kommet frem til og. Jeg går da videre med å sjekke om kontrast og brightness er riktig. Dette er egentlig to helt misforståtte settings, da navnet egentlig ikke forklarer hva de gjør.

 

- "Brightness" avgjør hvor svart "starter på skalaen". F.eks på video hvor fargeskalaen går fra 16-235 (I motsetning til Full RGB 0-255 som du får fra f.eks en PC) skal helt svart da være nivå 16 og så blir det lysere for hvert steg oppover til 235. Derfor heter dette "black clipping" på engelsk, altså hvor svart fargen blir "klippet". Hvis for eksempel flere av stegene blir tolket som helt svart, at ikke nyansene kommer frem før lenger utpå skalaen, så forsvinner detaljer i mørke partier, aka. "black crush". Og motsatt, dersom nivå 16 på skalaen ikke er helt svart, så blir svart mer mørkegrått.

- "Contrast" er akkurat det samme, bare for hvitt, altså justerer hvor hvitt stopper på skalaen. Helt hvitt skal da være 235 (for film).

 

Så, hvordan justerer man da inn contrast og brightness? Jo, vi henter helt enkelt ned noen mønster som vises på skjermen, som da viser disse "trinnene" med nyanser, hvor vi da justerer brightness og contrast hhv. slik at akkurat på det nivået vi definerer som svart, så er det helt svart, og alle andre nivåer oppover vil nyansene bli mer og mer synlig. Disse mønstrene (eller "test patterns" om du vil) finner du på nettet, jeg bruker de gratis tilgjengelige fra AVSHD, de fungerer utmerket. Det er mange filer i den pakken, men jeg bruker da de som heter "black clipping" og "white clipping" hhv. Har lagt ved en screenshot av begge to, hvor du ser flere søyler bortover. Der hvor det står "reference black", der skal det være helt svart, mens du da skal kunne se nyanser av alle stolper over dette, så justerer du brightness inntil det blir riktig. Akkurat det samme med "white clipping", bare at her justerer du contrast.

 

I utgangspunktet bør disse verdiene være rimelig OK for denne TVen på default settings, men jeg måtte overraskende nok justere en del på de. Jeg merket umiddelbart at det var veldig mørkt på alt av materiale, og dermed mistenkte noe slikt, så det kan være verd å sjekke.

 

Så, hva da med HDR? Her er det litt verre, da man ikke lenger kan stille contrast/brightness. Man kan fysisk stille de i menyene, men de  stå til default for at HDR skal virke skikkelig (bildet blir fort helt ødelagt om man endrer på disse) da TVen selv avgjør dette basert på HDR metadata. Så her må vi da gjøre det litt annerledes. Men vi bruker fortsatt test mønster på samme måten som over, bare at vi bruker noen som er designet for HDR istedenfor. Her bruker jeg også noen som er gratis tilgjengelig fra AVSForum. Siden jeg kun hadde problemer med detaljer i mørke partier, tok jeg kun "black clipping" klippet, jeg har ikke justert på "white clipping" her (la ved en screenshot av hvordan det ser ut og).

 

Siden vi ikke kan stille på brightness i HDR modus (du kan jo teste og se hva som skjer - bildet blir helt utvasket bare med å flytte det ett punkt) så må vi gjøre det på en annen måte. Det går å stille luminance pr. farge i hhv. mørke og lyse områder (kalt low / high). Å justere hver farge individuelt er noe som kun er aktuelt å bruke dersom man har en hardware kalibrator av noe slag, rimelig umulig for øyet å klare dette selv, men ved å justere alle fargene likt så oppnår vi mye av det samme som å stille brightness, bare at vi kan gjøre det kun for de mørke partiene.

 

Jeg gikk derfor inn på "technicolor Expert > Expert controls > White Balance" og justerte alle farger (Red, green, blue hhv.) likt oppover inntil mønsteret stemte på skjermen. Det er perfekt når du kan se nyansene i alle stolper helt ned til stolpen før "reference black". I denne dialogen må da Method="2-point" og Point=Low (slik at man justerer mørke partier. Point = high så justerer man lyse partier). Det er viktig å gjøre dette i et helt mørkt rom for å få det så bra som mulig. La ved en snapshot av settings siden på det siste så du kan se hva jeg har justert på.

 

Og etter det var gjort så kom alle detaljene i mørke frem, og jeg ble veldig fornøyd med bildet :)

 

I fare for at det var noe knotete og dårlig forklart så får du bare spørre om du lurer på noe :)

post-37161-0-06033600-1567905232_thumb.png

post-37161-0-79832800-1567905238_thumb.png

post-37161-0-10329900-1567905920_thumb.png

post-37161-0-51468200-1567906511_thumb.jpg

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Black clipping juster til 17 blinker litt til nesten ingenting.

White balanse må du ikke kopiere settings fra nettet eller røre uten en metre (klein)og program vare (caliman) du har større sjangs å få et dåligere resultat en ut i fra eska.

 

Hyr en kalibratør som har utdannelse erfaring og utstyret.

Endret av samco
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Black clipping juster til 17 blinker litt til nesten ingenting.

White balanse må du ikke kopiere settings fra nettet eller røre uten en metre (klein)og program vare (caliman) du har større sjangs å få et dåligere resultat en ut i fra eska.

 

Hyr en kalibratør som har utdannelse erfaring og utstyret.

 

 

Jepp, mener jeg skrev en "advarsel" om det, både "white balance" og "color management system" er begge egentlig kun for hardware kalibrering og må ikke kopieres. Unntaket som jeg har beskrevet ovenfor derimot er dersom man justerer alle parametre samtidig, da mister man ikke balansen på fargene, men kan oppnå slik jeg gjorde å løfte mørke partier ørlite. Men dette må selvsagt brukes med ytterst forsiktighet, og jeg oppfordrer ingen til å gjøre det, da sannsynligheten er større til å ødelegge enn sannsynligheten for suksess :)

 

Selv så er jeg egentlig fornøyd med bildet jeg klarer å "kalibrere" selv, jeg trenger ikke helt teknisk sett 100% korrekt bilde, men åpenbare ting som at detaljer forsvinner tydelig i mørke partier har jeg større problemer med ;)

 

Color temperature derimot under white balance settings er ingen problem å benytte, ikke alle liker det gulaktige bildet korrekte farger gir.

 

Edit: Jeg er for såvidt enig med deg, jeg burde skrevet litt tydeligere at man bør holde seg borte fra white balance settingene dersom man ikke vet hva man driver med. Får håpe de leser denne posten også ;) Men spørsmålet var om jeg kunne forklare det jeg gjorde, og det har jeg da gjort :)

 

Edit2: De screenshotene jeg la ved er eksempler hvor søylene kommer tydelig frem, men disse viser altså ikke korrekt oppsett. Dersom alt er justert riktig skal det som samco sier kun være nivå 17 og utover som er synlig! I eksempelet med black clipping jeg la ved vil sortnivået bli særdeles grått.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Skal prøve dette nå! :)

 

Edit: Wow! Det var faktisk mer utslagsgivende enn jeg hadde trodd. Tusen takk ZeVs.  :w00t:

 

 

Så bra det funket! :) Ofte ikke så mye som skal til for å løfte bildet et par hakk.

 

For å være sikker på at jeg ikke driter meg ut tok jeg et par utvalgte filmer jeg har i begge versjoner, en i SDR og en HDR versjon, da er det lettere å sammenligne for å se at ting ser riktig ut.

 

Edit: ja og litt confusing, men du må faktisk ha noe HDR materiale gående på skjermen for at settings for HDR skal dukke opp

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...