Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har overtatt en brukt datamaskin med en CoolerMaster 850W SilentPro PSU som overdøver de andre viftene i datamaskinen. Jeg har åpnet kabinettet og startet maskinen med PSU utenfor og er dermed temmelig sikker på at det er vifta i den som er synderen. Vifta starter samtidig som datamaskinen og spinner med en jevn og sterk during. Ingen skrangling eller whine, ingen variasjon i RPM, bare høyt lydnivå som er sjenerende siden maskinen står i stua. Jeg har regnet ut at maskinen mi bruker halvparten kapasiteten til PSUen, dvs ca 400 W. Forøvrig har jeg ikke hatt noen problemer med strømforsyningen, den gjør jobben men bråker mye. 

 

Er dette å forvente av en PSU som kaller seg 'Silent'? Må jeg bytte strømforsyning for å bli kvitt støyen? Eller finnes det andre muligheter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EVGA supernoctua 750 watt og oppover er mye bedre.

Er man elektrikker eller veldig teknisk person kan man lage kontrollerkort for PSU med vifter som stiller seg etter temptratur.

Men husk det påvirker levetiden hvis tempraturen blir for høy gamle PSU tåler ikke høye tempraturer vertfall hvis det er billige deler.

Lenke til kommentar

EVGA supernoctua 750 watt og oppover er mye bedre.

Er man elektrikker eller veldig teknisk person kan man lage kontrollerkort for PSU med vifter som stiller seg etter temptratur.

Men husk det påvirker levetiden hvis tempraturen blir for høy gamle PSU tåler ikke høye tempraturer vertfall hvis det er billige deler.

 

Hvis jeg må kjøpe ny PSU så regner jeg det blir Corsair RM650/750x. Men det er sure penger når PSUen jeg allerede har fungerer. Jeg er ikke elektriker så blir nok neppe noe kontrollerkort.

Lenke til kommentar

Hvis det er denne: 6.Ultra-silent operation with intelligent 135mm fan speed control (< 16dBA)

så høres det ut som vifestyringen er defekt, og den går full fart hele tiden?

 

Det ser ikke ut som nøyaktig den samme som jeg har. Men det er kun en hastighet på PSUen min ja, regner med det er full pinne. Et søk på nett forteller meg at det ikke går an å justere hastighet på PSU vifte fordi den helst skal kjøre hele tiden. Samme søk forteller meg at det er når vifta stopper at man har et problem.

Lenke til kommentar

Se om du får rengjort PSUen med trykkluft (husk å prøv å hold viften på en eller annen måte, slik at denne ikke spinner 20k rpm ved blåsing)

 

Viss dette ikke hjelper så er kanskje vifteregulatoren gåen. Å like greit å kjøpe ny :)

 

PSUen er veldig nøye rengjort. Jeg åpnet hele greia og blåste ren alle kriker og kroker. Vet ikke hva vifteregulator er, men jeg forstår konklusjonen din :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...