Gå til innhold

Bygge elektrisk motor til gummibåt


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har tenkt å bygge en elektrisk motor til en gummibåt som jeg har kjøpt.

Den er 8,6 fot og tåler i følge produsenten 2.72 HK.

 

Jeg tenker dette er et greit prosjekt, da jeg tror jeg kan bygge noe som gir nok effekt til å drive denne lille båten framover.

 

Hvilken type motor ville dere brukt? Jeg har sett på motorer som er brukt i el-sykler. Tanken er å lage et gir til en slik så man får fart på propellen. Fordelen her er at man får "ferdig" pakker med throttle, controller og alt. Trenger bare et oppladbart batteri til el-sykkel.

 

https://www.ebay.com/itm/1800W-48V-Brushless-Electric-Motor-Speed-Controller-Throttle-Grips-Scooter-EBIKE/232650722872?hash=item362b104e38:g:JPQAAOSwODFacuYm

 

Minuset er at det er ganske dyrt. Og jeg vet ikke hvor lenge man kan kjøre med slikt batteri når man har vannmotstand.

 

Hvilke andre typer el motor kan brukes som et utgangspunkt?

Elektrisk gressklipper?

Jeg har også liggende en vindusheismotor til bil, er det nok moment på en slik til å drive en propell under vann?

 

Jeg bygger forresten bare dette for gøy, vet det finnes komplette elmotorer til båt.

Endret av Edgelord
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres jo spennende ut. Tenker du å bygge alt fra scratch, kassen inkludert - eller ser du for deg å gjenbruke en gammel utrangert bensinmotor? Sistnevnte alternativ vil jo kunne sette begrensninger på den fysiske størrelsen til motoren.

 

Skal bygge en veldig amatørmessig prototyp uten kasse først.

Jeg tar de delene jeg kan finne billigst mulig, men håper på halvferdige løsninger som en el-motor med styringsenhet som er bare å koble til batteri. Da kan jeg bare lage en enkel ramme, hjul og reimsystem som driver propellen direkte.

 

Jeg tenker for å få til mest mulig HP på en båt som tåler lite så bør ikke all kraften gå på akterspeilet, så den skal ikke bare henge som en tradisjonell påhengsmotor, men noe av kreftene går også i en plate som ligger over dørken.

Jeg vet ikke hvordan det fungerer i praksis...

 

Evt bare kjøpe en bedre gummibåt etterhvert. Det var jo ganske lur ide å bruke en gammel bensinmotor, men den har noe unyttig egenvekt.

Endret av Edgelord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...