Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bygget ny PC. Sikringen går i huset.


Anbefalte innlegg

Skrevet

PSU er ca 2-3 mnd gammel. Skjer ikke noe når kontakta står i hele tiden, men hadde den i en grenkontakt med av og på knapp. Når jeg slo på da hendte det at sikringen gikk. Men ikke alltid. Nå har jeg PC rett i veggen og da har sikringen bare gått en gang når strømmen ble borte i hele huset og den kom tilbake etter en del timer. Da gikk sikringen i stua. Trolig fordi PSU var tom for strøm som dere sider.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du andre psuer du kan prøve med?

Som jeg sa, to ganger opplevd å ta sikringen ved å skrue på psu.

Begge var døde psuer,

Hvor stor og treg sikring er det du har, og har du PSUer på over 850w?

 

Dette er helt normalt.

Skrevet

Hvor stor og treg sikring er det du har, og har du PSUer på over 850w?

 

Dette er helt normalt.

Av de 12 jeg har, er de største 800w.

Har gode gamle skrusikringer.

Men de to som tok mine sikringer var på 650 og 800.

Skrevet

Skrusikringer er mye tregere enn automatsikringer type B. Så det er å forvente at skrusikringer tåler startstrøm.

Når en defekt PSU tar sikringen er det av helt andre grunner. Typisk kan det være en kortslutning på primærsiden, har opplevd det flere ganger.

  • Liker 3
Skrevet (endret)

Moderne automatsikringe kobler elektromagnetisk ut ved en viss overstrøm nærmest øyeblikkelig, dvs etter en meget liten forsinkelse, 10-20ms eller deromkring. Ei B10 kobler ut elektromagnetisk ved ca 2 eller 2,5 x 10A. Ei C10 derimot kobler ut elektromagnetisk ved noe sånt som 3 eller 3,5 x 10A. Den tåler altså ca 10A mer startstrøm i det korte øyeblikket som det her er snakk om. Dette utgjør en meget stor forskjell. Du kan uten videre bytte ut ei B10 med ei C10 sikring.

 

Som Hårek sier i innlegget over, ei gammeldags skrusikring tåler betraktelig mer overstrøm i det korte tidsommet det her er snakk om, noen få titalls ms, enn ei tilsvarende moderne automatsikring. Dette pga at ei gammeldags skrusikring ikke kan koble ut elektromagnetisk, kun termisk. Å varme opp sølvtråden inni skrusikringa slik at den smelter krever mer strøm over lengre tid enn den elektromagnetiske meget hurtige utkoblinga på ei moderne (B) automatsikring.

Endret av SteinarN
  • Liker 2
  • 4 uker senere...
Skrevet

Har en 1200W PSU som har samme problemet. Har flere andre 1200W PSUer som ikke har samme problem av samme type. Valgte å kaste den (gammel, men problemet var der fra starten).

Skrevet (endret)

Helt normalt, skjer også med meg, har en 850W corsair psu.

Sikringen er en 10A B karakteristikk.

 

Oss elektrikere blir lært opp til at:

B-sikringer skal kunne holde et In*3 strømsjokk i en veldig kort periode uten å løse ut, noe som blir 10*3 = 30A for en 10A sikring.

C-sikringer skal kunne holde *5.

 

Men in the real word er det mange faktorer som og spiller inn. Hva det er av last på kursen fra før. Og automater av samme karakteristikk oppfører seg ikke helt likt, med tanke på reaksjon, produksjonsforskjeller, noen kan tåle mindre enn andre, alder osv.

Endret av Thomas.
  • 4 uker senere...
Skrevet

RM750x her. Kan bekrefte at utskifting fra 10 amper B sikring til C type løste problemet med god margin.

 

Trenger ikke lenger å skru på maskinen først i rekkefølgen av apparater for å unngå at sikringen løser ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...