Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kun fått tildelt to uker ferie


M4ds

Anbefalte innlegg

Jeg jobber fulltid i en dagligvarebutikk, og har da krav på minst 25 feriedager. Jeg har fått 11 virkedager (dager jeg uansett skulle jobbe) fri på rad, og de resterende 14 dagene er ikke bestemt ennå. Dette er visst dager vi skal se på senere, etter litt surr fra han som har satt opp ferielistene.

 

Mest sannsynlig jobber jeg kun ut juli, før jeg flytter til ny by og må da slutte på jobben. Hva skjer med de resterende 14 dagene da? Får jeg da utbetalt penger for de 14 dagene som da egentlig skal være betalt ferie? Eller hvordan fungerer dette? 

 

Jeg har snakket med sjefene, og de er veldig usikre selv. De sier de skal sjekke det opp, men det blir aldri gjort (har flere episoder der sjefen har glemt diverse ting som er blitt lovet). Derfor spør jeg her :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du betalt ferie ? De aller fleste får utbetalt feriepenger basert på inntekt året før som dekker årets ferie som da følgelig ikke er betalt.

 

Når du bytter jobb og ikke tar ut lovpålagt ferie må du anse dette som en bonus da du både får feriepenger samt kan jobbe de dagene du egentlig skulle tatt ut ferie.

Endret av Illus
Lenke til kommentar

Ferie som ikke er avviklet kan kreves utbetalt. Dvs. 14 dager lønn for din del. Hvis ikke må du få tatt ut all ferie før du avslutter. Stusser litt på at du i juni skriver at du skal bytte jobb med oppstart august. Dvs. jobbe hos nåværende arbeidsgiver de neste to månedene. Har du sagt opp? Det er som oftest tre måneders oppsigelsestid, hvis ikke annet er avklart.
 

Jeg jobber fulltid i en dagligvarebutikk, og har da krav på minst 25 feriedager. Jeg har fått 11 virkedager (dager jeg uansett skulle jobbe) fri på rad, og de resterende 14 dagene er ikke bestemt ennå. Dette er visst dager vi skal se på senere, etter litt surr fra han som har satt opp ferielistene.

 

Mest sannsynlig jobber jeg kun ut juli, før jeg flytter til ny by og må da slutte på jobben. Hva skjer med de resterende 14 dagene da? Får jeg da utbetalt penger for de 14 dagene som da egentlig skal være betalt ferie? Eller hvordan fungerer dette? 

 

Jeg har snakket med sjefene, og de er veldig usikre selv. De sier de skal sjekke det opp, men det blir aldri gjort (har flere episoder der sjefen har glemt diverse ting som er blitt lovet). Derfor spør jeg her :)

Lenke til kommentar

Har en mnd oppsigelsestid, etter kontrakten som er skrevet :) 

Men bytter ikke jobb, har ikke fått jobb noe annet sted ennå. Det er noe jeg må fikse meg når jeg flytter dit.

 

Fikk feriepengene utbetalt nå denne uka, basert på forrige års lønn.

Lenke til kommentar

Dette er ikke så innmari vanskelig ;) 

 

1) Du har som hovedregel krav på tre uker sammenhengende ferie (Ferieloven) i perioden 1. Juni til 30. September. 

2) Feriepenger utbetales i Juni, basert på forrige års inntekt. Disse får du nå uansett. 

3) Om du sier opp jobben, kan du kreve å få dette årets opptjente feriepenger utbetalt i et sluttoppgjør. 

4) Gjenstående / ikke benyttet ferie står du fritt til å gjøre som du vil med. 

Lenke til kommentar

Har du blitt trekt for ferie ? Eller kun for de 11 dagene du har hatt fri ? Eller ikke trekt i det hele tatt ?

 

1) Dersom du har blitt trekt for full ferie (minst 25 dager) så skal du ha tilbakebetalt de dagene du har blitt trekt for minus 11 dager som du har hatt ferie.

2) Dersom du har blitt trekt for 11 dager så er dere even steven.

3) Dersom du ikke er blitt trukket for de 11 dagene du har tatt ferie så skylder du arbeidsgiver penger.

 

1) og 3) blir normalt ordnet opp i ved sluttoppgjør siste lønning når du slutter.

 

Jeg tipper du skriver timelister og får betalt for den tiden du faktisk jobber. Det betyr at du ikke har noe utestående hos arbeidsgiver da feriedager ikke er direkte betalt i Norge. Feriedager dekkes av eventuelle feriepenger tvangstrukket året før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Står fritt til å gjøre hva jeg vil med, altså f.eks. få penger for den uka jeg ikke får?

Med mindre du allerede er trukket for ferie ved feriepengeutbetalingen, har du ikke krav på å bytte ubenyttede feriedager i lønn.

 

Du får uansett full ferietid i den nye jobben, men ingen opptjente feriepenger der.

Endret av skripis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Står fritt til å gjøre hva jeg vil med, altså f.eks. få penger for den uka jeg ikke får?

Du kan sammenligne retten til ferie med at du har fått ja på din søknad om ulønnet permisjon.

Hvis du slutter og derfor går glipp av en lønnet permisjon som du var lovet 1.-7. august , lir du så klart et økonomisk tap, nemlig den lønna du skulle hatt under permisjonen. Men skulle du hatt ulønnet permisjon (= ferie), lir du intet tap. Intet hadde du i vente, og intet får du nå i den nye situasjonen heller. Du får derfor aldri penger for ferie du ikke tar ut.

Derimot får du penger når du arbeider. Hvis du skal slutte 1. juli og tar ferie siste uka, får du lønn til 23. juni. Stiller du derimot på jobb siste uka også. får du lønn til 30. juni, naturlig nok, men det er fordi du har arbeidet ei uke mer enn nødvendig.

Endret av Vox_populi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Står fritt til å gjøre hva jeg vil med, altså f.eks. få penger for den uka jeg ikke får?

 

Hvis det er mitt pkt 4 du sikter til her, så mener jeg selve ferietiden, altså dagene. Feriepengene har du fått nå i juni, og du skal ha fått feriepenger tilsvarende maksimal ferie, ikke kun det du evt har avtalt å ta ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...