Gå til innhold

HTC kommer med blockchain-mobil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jada, men HTC kunne i det minste bli bedre på oppdatering av OS de har før de begynner med nye mobil telefoner. De er kort sagt helt elendige på sikkerhetsoppdateringer. Vi er i mai 2018 og siste sikkerhetsoppdatering er fra november 2017, selv på topp modellene deres.

 

Blir aldri HTC mer for min del, det er sikkert. 

Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg hva dette kan brukes til i praksis? Det går temmelig lang tid mellom hver gang jeg har behov for å lagre data i et tregt medium uten mulighet for redigering eller sletting.

 

Jeg har selv snakket med investorer over lunchbordet, der samtalen gikk som:

"Jeg har kjempetro på blockchain! Blockchain kommer til å bli kjempestort! Alle snakker om blockchain! " for å i neste setning følge opp med "Kan du komme med noen eksempel på hvordan du kan se for deg å nyttiggjøre blockchain?" 

 

Det er en løsning på søken etter et problem å løse. Så langt har man funnet to: verifisering av transaksjoner, og fange oppmerksomheten til investorer. Investorer generelt mener at blockchain er en revolusjon, og at de har oppdaget den på et tidlig tidspunkt. Men de lurer veldig på hvor denne revolusjonen skal treffe. 

Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg hva dette kan brukes til i praksis? Det går temmelig lang tid mellom hver gang jeg har behov for å lagre data i et tregt medium uten mulighet for redigering eller sletting.

 

 

Tja, mellommantjenester, eller "escrow" som det heter er en mulighet. To eller flere parter lager en kontrakt som legges på blockchain med en gitt sum penger (for eksempel kjøpesummen for en bil) – for at selger skal få ut penger må alle avtalens parter godkjenne. Dette kan generaliseres til alle typer avtaler som har klart definerte avtaleoppnåelseskriterier.

 

Så lenge avtalen ligger på blockhain, vet man at den ikke har blitt tuklet med, og det er ikke mulig for noen enkelt part å jukse seg til å utløse fullbyrdelse av avtalen – man må ha alle involverte parter med på laget.

 

Diverse compute-tjenester er også en mulighet. En blockchain er ikke bare en immutable database, det er også en enorm, distribuert prosessor som kan utnyttes til å drive diverse småtjenester uten at man som forfatter eller bruker trenger å forholde seg til datasentre, servere og alt det der.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Det er en løsning på søken etter et problem å løse. Så langt har man funnet to: verifisering av transaksjoner, og fange oppmerksomheten til investorer. Investorer generelt mener at blockchain er en revolusjon, og at de har oppdaget den på et tidlig tidspunkt. Men de lurer veldig på hvor denne revolusjonen skal treffe. 

 

 

 

Det kan tenkes at du bare ser disse to, men jeg har ut av det blå listet opp to til (og jeg har ikke akkurat brukt enorme mengder tid på å sette meg inn i alle tenkelige bruksområder), og det finnes garantert flere.

 

Men hvis man henter all sin info om blockchain fra steder som tek.no nettverket skjønner jeg jo at man tror at det kun handler om tokens og investering.

Lenke til kommentar

 

Det er en løsning på søken etter et problem å løse. Så langt har man funnet to: verifisering av transaksjoner, og fange oppmerksomheten til investorer. Investorer generelt mener at blockchain er en revolusjon, og at de har oppdaget den på et tidlig tidspunkt. Men de lurer veldig på hvor denne revolusjonen skal treffe. 

 

 

 

Det kan tenkes at du bare ser disse to, men jeg har ut av det blå listet opp to til (og jeg har ikke akkurat brukt enorme mengder tid på å sette meg inn i alle tenkelige bruksområder), og det finnes garantert flere.

 

Men hvis man henter all sin info om blockchain fra steder som tek.no nettverket skjønner jeg jo at man tror at det kun handler om tokens og investering.

 

 

Det første bruksmønsteret du beskrev var den samme som det første jeg beskrev: verifisering av transaksjoner. 

Det siste virker akademisk interessant. Jeg har ikke hørt det nevnt noe sted før. Det er neppe der blockchain er i primær bruk i dag. I dag er det i primær bruk i cybervaluta-transaksjoner og innhenting av investor-interesse. I forhold til distribuerte databaser i framtidige produkter må blockchain konkurrere med andre distribuerte alternativer - som per i dag vel har vestentlig lavere transaksjonskostnader?

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Det første bruksmønsteret du beskrev var den samme som det første jeg beskrev: verifisering av transaksjoner. 

Det siste virker akademisk interessant. Jeg har ikke hørt det nevnt noe sted før. Det er neppe der blockchain er i primær bruk i dag. I dag er det i primær bruk i cybervaluta-transaksjoner og innhenting av investor-interesse. I forhold til distribuerte databaser i framtidige produkter må blockchain konkurrere med andre distribuerte alternativer - som per i dag vel har vestentlig lavere transaksjonskostnader?

 

 

 

"Verifisering av transaksjoner" i blockchain-sammenheng betyr at kjeden konvergerer, typisk etter 4-5 verifikasjoner. Det er ikke det jeg snakket om, jeg snakket om en faktisk avtale mellom mennesker. Du og jeg blir enige om at jeg kjøper en bil av deg for x flimflam (flimflam kan være kroner, bitcoin, dollar eller hvilken valuta som helst), men i stedet for at jeg bare sender deg penger og håper at du ikke lurer meg – eller at du overleverer nøkler til meg og håper at jeg ikke lurer deg – lager vi en kontrakt som vi legger på blockhain. Jeg sender så beløpet til denne kontrakten, men for at du skal få beløpet utbetalt må vi begge to kvittere for at avtalen er oppfylt – at jeg har mottatt bilen og er fornøyd med den, og at du ser at jeg har satt inn beløpet vi ble enige om. Etter kvittering, blir beløpet overført til din betalingsadresse (det kan være en blockhain-adresse, en bankkonto eller hva det nå måtte være).

 

Ethereum-blockchain er nå flerfoldige år gammel, og dette her er det den er spesifikt laget for. Bitcoin-blockchain har også disse mulighetene men den og økosystemet rundt er mer giret mot tokens (bitcoin) – og det er i tillegg det som er mest medievennlig og gir flest klikk. At du ikke har hørt det nevnt noe sted før forteller meg at du stort sett er passiv konsument av nyheter som blir servert gjennom mainstream media – det er sjeldent et vettugt grunnlag å danne seg opp en mening om noe som helst på. Og hvis man ser litt på hvorfor blockchain teknologien er sånn en het gjenstand for investering så er jo det fordi markedet har tro på teknologien og alle mulighetene den åpner for. Selvsagt har det hele litt gullrush-preg da det er mange som ikke har snøring på hva det dreier seg om og bare kaster penger etter det fordi de ser at andre tjener på det, men sånn er det med all ny teknologi som oppnår tilstrekkelig eksponering. Det er ikke uten grunn at de aller fleste store banker og betalingsinstitusjoner ser på blockchain teknologi med stor interesse.

 

Som ren database er blockchain ikke spesielt interessant ut over transaksjonslogging. Muligens for arkivering, men det er ikke fryktelig mye fokus på blockchain som ren object store.

Lenke til kommentar

 

"Verifisering av transaksjoner" i blockchain-sammenheng betyr at kjeden konvergerer, typisk etter 4-5 verifikasjoner. Det er ikke det jeg snakket om, jeg snakket om en faktisk avtale mellom mennesker. Du og jeg blir enige om at jeg kjøper en bil av deg  (...) Etter kvittering, blir beløpet overført til din betalingsadresse (det kan være en blockhain-adresse, en bankkonto eller hva det nå måtte være).

 

 

Du får nesten bare tro meg på det hvis jeg sier at jeg mente transaksjoner av overføringer og varer når jeg sa transaksjoner, og ikke det du definerer det betyr i blockchain-sammenheng... :)

 

 

 

At du ikke har hørt det nevnt noe sted før forteller meg at du stort sett er passiv konsument av nyheter som blir servert gjennom mainstream media – det er sjeldent et vettugt grunnlag å danne seg opp en mening om noe som helst på.

 

Oi, jeg tror jeg er for inhabil til å uttale meg! Men da får du legge deler av skylden på mine gamle forelesere ved HIBO, no? Passiviserende gjeng, kanskje? Derfor IT-studiet kollapset, kanskje? Eller for dårlig rekruttering av aktive konsumenter? ;) 

 

 

Selvsagt har det hele litt gullrush-preg da det er mange som ikke har snøring på hva det dreier seg om og bare kaster penger etter det fordi de ser at andre tjener på det, men sånn er det med all ny teknologi som oppnår tilstrekkelig eksponering. Det er ikke uten grunn at de aller fleste store banker og betalingsinstitusjoner ser på blockchain teknologi med stor interesse.

 

Banker og betalingsinstitusjoner ser vel på alle markeder i bevegelse med interesse. Det er likevel parodisk når selskap som selger iste (Long Island Iced Tea -> Long Blockchain Corp) eller juice (SkyPeople Fruit Juice -> Future FinTech Group Inc) dobler markedsverdi ved å skifte navn eller bli assosiert med blockchain. 

 

 

Som ren database er blockchain ikke spesielt interessant ut over transaksjonslogging. Muligens for arkivering, men det er ikke fryktelig mye fokus på blockchain som ren object store.

 

 

Det er det jeg har som magefølelse også, som sagt uten å ha sett nærmere inn på det. I motsetning til svært mange investorer, har jeg ikke lett etter en unnskyldning for å bruke det. Der det er naturlig å bruke det, regner jeg med at det naturlig vil bli brukt etterhvert. Kanskje uten at det nødvendigvis gir noen spesielle konkurransefortrinn. 

Lenke til kommentar

Du får nesten bare tro meg på det hvis jeg sier at jeg mente transaksjoner av overføringer og varer når jeg sa transaksjoner, og ikke det du definerer det betyr i blockchain-sammenheng... :)

 

Greit. Du skal få den på goodwill da. ;)

 

Oi, jeg tror jeg er for inhabil til å uttale meg! Men da får du legge deler av skylden på mine gamle forelesere ved HIBO, no? Passiviserende gjeng, kanskje? Derfor IT-studiet kollapset, kanskje? Eller for dårlig rekruttering av aktive konsumenter? ;)

Vel, da synes jeg det er rart at ikke foreleserne på HiBO har hørt om Ethereum, som vel er den blockchain-implementasjonen som har fått mest oppmerksomhet utenom Bitcoin, og har eksistert siden 2015.

 

Banker og betalingsinstitusjoner ser vel på alle markeder i bevegelse med interesse. Det er likevel parodisk når selskap som selger iste (Long Island Iced Tea -> Long Blockchain Corp) eller juice (SkyPeople Fruit Juice -> Future FinTech Group Inc) dobler markedsverdi ved å skifte navn eller bli assosiert med blockchain.

Det at mange gjør veldig dumme ting i all hypen betyr ikke automatisk at hypen er grunnløs.

 

Det er det jeg har som magefølelse også, som sagt uten å ha sett nærmere inn på det. I motsetning til svært mange investorer, har jeg ikke lett etter en unnskyldning for å bruke det. Der det er naturlig å bruke det, regner jeg med at det naturlig vil bli brukt etterhvert. Kanskje uten at det nødvendigvis gir noen spesielle konkurransefortrinn.

Poenget mitt er at det du hører om i mainstream media kun er de idiotiske, salgbare galskapsfaktene – firmaer som tar inn Bitcoin i navnet, folk som selger husene sine for å investere, sånne hjernedøde ting. Hvis man skal bedømme blockchain-teknologiens tekniske meritter må man sette seg inn i teknologien og egentlig gi beng i alt som har med investering å gjøre.

Lenke til kommentar

 

 

Vel, da synes jeg det er rart at ikke foreleserne på HiBO har hørt om Ethereum, som vel er den blockchain-implementasjonen som har fått mest oppmerksomhet utenom Bitcoin, og har eksistert siden 2015.

 

(...)

 

Det at mange gjør veldig dumme ting i all hypen betyr ikke automatisk at hypen er grunnløs.

 

(...)

 

Poenget mitt er at det du hører om i mainstream media kun er de idiotiske, salgbare galskapsfaktene – firmaer som tar inn Bitcoin i navnet, folk som selger husene sine for å investere, sånne hjernedøde ting. Hvis man skal bedømme blockchain-teknologiens tekniske meritter må man sette seg inn i teknologien og egentlig gi beng i alt som har med investering å gjøre.

 

 

HiBO eksisterte ikke lengre etter 2011, så de hadde nok kun hørt om BitCoin. 

 

Neida, bak hypen er det teknologi av reell bruksverdi. Men når du themer en telefon etter hypen, er det hypen de rir. Ikke dermed sagt at noe av programvaren de inkluderer på telefonen er nyttig. Men dette produktet er åpenbart utforsking av hva hypen kan gi dem av medvind. Dette ligner mer på et rop om oppmerksomhet enn frigjøring av manglende, etterspurt desentralisert programvare. IMO.

 

Når det er sagt, er det i seg selv interessant at man snakker om desentralisert programvare når bransjen generelt går i samlet flokk mot samling av alle tjenester hos et lite knippe veldig mektige skyleverandører under AI-bannere.

Lenke til kommentar

HiBO eksisterte ikke lengre etter 2011, så de hadde nok kun hørt om BitCoin. 

 

Neida, bak hypen er det teknologi av reell bruksverdi. Men når du themer en telefon etter hypen, er det hypen de rir. Ikke dermed sagt at noe av programvaren de inkluderer på telefonen er nyttig. Men dette produktet er åpenbart utforsking av hva hypen kan gi dem av medvind. Dette ligner mer på et rop om oppmerksomhet enn frigjøring av manglende, etterspurt desentralisert programvare. IMO.

 

Når det er sagt, er det i seg selv interessant at man snakker om desentralisert programvare når bransjen generelt går i samlet flokk mot samling av alle tjenester hos et lite knippe veldig mektige skyleverandører under AI-bannere.

 

 

 

Ja, akkurat denne telefonen kan godt tenkes går inn under de hjernedøde hype-surfing tingene jeg snakket om. Men jeg fikk inntrykk av at man i kommentarfeltet snakket om selve blockchain-teknologiens påståtte "ubrukelighet" og ikke kun denne telefonens.

 

For øvrig er jeg enig i at det er et paradoks at desentralisering og skytjenester er sånn i vinden, mens realiteten er at det blir Amazon, Google og Microsoft som ender opp med å kjøre det aller meste. "The cloud is just some other guy's computer", tross alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...