Gå til innhold

Får i snitt 200.000 epost om dagen. Mandag morgen gikk systemene i stå for 8500 ansatte: – Det har vært kaotisk


Anbefalte innlegg

 

Igjen (for du har vel lest tråden): Det er ikkje "lokale helter i IT avdelingen" som bestemmer korleis IT systemene skal driftast. Prinsippene for IT driften skal bestemmast av bedriftsledelsen.

Ja lokale helter i IT-avdelinga som bare skylder på dårlig ledelse og manglende bevilgninger finner du mye av.

Det er jo faktisk ledelsen sitt ansvar å leda.

Dersom IT avdelinga ikkje fungerar, så er det ledelsen sitt ansvar å ta tak i dette. IT er altfor viktig til at ledelsen ikkje har kontroll.

 

Og dersom det ikkje er bevilga pengar til tiltak, kor skal då IT avdelinga finna pengane? Kva tiltak som er ønska blir vel gjennomgått i budsjetteringsfasen, og tiltak som ikkje er budsjettert for er då vurdert som ikkje nødvendige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man er en kompetent IT ansvarlig er ikke det svaret godt nok. Det er ikke IT avdelingen sin jobb å tilpasse brukeren til systemet, men systemet til brukeren. Det er så mange IT folk som ikke har forstått det.

Det er en alt for enkel måte å si det på. De fleste feilede IT-prosjekter skyldes et forsøk på å tilfredsstille en rekke mer eller mindre logiske/fornuftige brukerkrav og resultatet kan lett bli en dårlig lapskaus. Som Henry Ford sa, hadde jeg spurt brukerne hva de ville ha så ville de sagt raskere hester. Å sette strøm på manuelle konsepter er et kompromiss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en alt for enkel måte å si det på. De fleste feilede IT-prosjekter skyldes et forsøk på å tilfredsstille en rekke mer eller mindre logiske/fornuftige brukerkrav og resultatet kan lett bli en dårlig lapskaus. Som Henry Ford sa, hadde jeg spurt brukerne hva de ville ha så ville de sagt raskere hester. Å sette strøm på manuelle konsepter er et kompromiss.

Henry Ford sa nok aldri disse ordene. Tvert imot, hans manglende evne til å lytte på brukerne kostet han dyrt.

 

«history indicates that Henry Ford most certainly did think along those lines — and his tone-deafness to customers’ needs (explicit or implicit), had a very costly and negative impact on the Ford Motor Company’s investors, employees, and customers.»

 

https://hbr.org/2011/08/henry-ford-never-said-the-fast

Lenke til kommentar

 

"Alle diskene ble rensket, og alle lokale data på disse er tapt."

Det som synes å være aller mest beklagelig ser ut til å være at det ikke finnes en eneste backup?

Svært mange bedriftar har som policy at data ikkje skal lagrast lokalt. Dersom brukaren likevel lagrar data lokalt, så er det ein brukarfeil.

Fjerne lokaladm og skriverettigheter på systemdisken, så er mye av den problematikken løst.

Endret av GitKenneth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...