Gå til innhold

Sammenhengen mellom brennvidde og optisk zoom


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg lurer på om noen kan forklare sammenhengen mellom brennvidde og optisk zoom. Jeg kunne godt tenke meg en formel eller funksjon som gjør at jeg kan regne om selv.

 

Ta for eksempel mitt EOS 300D med en EF 55-200mm II, hvor mange ganger optisk zoom vil 200mm tilsvare?

 

Jeg kjenner til at crop-faktoren til kameraet er 1.6, så en utregning for 35mm fungerer og fint.

 

 

--

Håkon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ta f.eks de vanlige kopaktkameraene med 3x zoom... de begynner ofte på en brennvidde på ca 35mm ... når de da har 3 ganger zoom har de størst brennvidde på 3 ganger 35mm . altså rundt 105mm.

for it tilfelle er zoomen altså 200/55= ca 4x zoom...

hvis du nå tenker at det er typisk med 35 som utgangspunkt + at forstørrelsen på canon kameraet er lik 1,6 har du da regnestykket.

(1,6*200)/35=litt over 9....

er sånn ca 80% sikker på at det er riktig forklart

Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at mange blander sammen begrepene zoom og forstørrelse. Zoom gjelder alltid forholdet mellom største og minste brennvidde på et objektiv, mens forstørrelse regnes i forhold til et normalobjektiv.

 

For 35mm film regnes ofte 50mm objektiv som en normal. En telelinse på 400mm vil da gi 8x forstørrelse. Et zoom-objektiv på 100-400mm (4x zoom) vil da gi en forstørrelse fra 2x til 8x.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...