Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Tolkning av normalfordelte data gjennom Q-Q plot, histogram og boxplot


Anbefalte innlegg

https://lh3.googleusercontent.com/1KwN-lTCYDkpjXj9VEKDHTEDiFEGTy12OApKqQVIcbFfpHg9uvFz623txtjpDpAttRz7uO8oFuzRVwTNZzxhECiF_unwkvsnlVOGrned8VQ1xMxuCKQznRDrrB1dcDaYNGwx0Ua5 

(N=70) Jeg synes det er litt vanskelig å anta hvorvidt dataene er normalfordelte her. Jeg har sett Q-Q plot som helt tydelig IKKE normalfordelte (tydelig banan-form eller s-form), og jeg har sett Q-Q plot som er normalfordelte, altså veldig tett opp mot linjen. De fleste verdiene her følger linjen ganske bra, men både de øvre og nedre verdiene gjør meg usikker. Jeg får dessverre ikke limt inn histogrammet, av en eller annen rar grunn, men histogrammet ser ut til å være å være noe skjevfordelt (skjevfordelt til venstre, men jeg har sett data som både er enda mer skjevfordelt. men jeg har også sett ).  Jeg har jo sett en sånn standard normalkurve. Median (34) og mean (35,96) er jo relativt sammenfallende, jeg tenker, hadde jeg plottet inn ekstreme verdier som hadde avviket fra gjennomsnittet, ville det nok gitt enda skjevere data og større avstand mellom median og mean, siden median er robust for ekstremverdier, og mean ikke er der. 

Boxplot (som jeg heller ikke får limt inn) angående age har medianstreken ganske i midten, men den øvre whiskeren er mye lengre enn den andre, jeg er usikker på hva dette vil si.

 

Det jeg kanskje lurer på, er hvordan man avgjør at dataene er normalfordelte eller ei, ved tvil? Hvor går grensen mellom hvor sammenfallende median og mean bør være? Hvor tett og hvor rette må sirklene være langs linjen i Q-Q plot? 

Endret av Calluna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...