Gå til innhold

Hva skal til for å unnvike boliglånreglene?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har i lang tid spart til bolig og nærmer meg nå noe som kan se ut som et boligkjøp.

Ønsker å kjøpe bolig for 2,3-2,5 millioner et sted, men har foreløpig bare 320k i egenkapital. Ifølge reglene må jeg ha 375000 i egenkapital for 2,5 millioner i tillegg til 2,5% som er dokumentavgiften. Det blir da 62500. 375000+62500 er jo 437000. Vel 100k mer enn jeg har pr idag.

 

Greien er at jeg pr idag leier bolig til 7000/mnd og sparer i tillegg ca 7000/mnd til bolig. Det vil si at mine boutgifter er på 14000, uten strøm og tv/internett. 

Jeg vil helt fint klare å betale et lån på 2,5 millioner. Ved en 30års nedbetaingsperiode vil dette bli 8500/mnd. Altså 5500 mindre enn idag. Jeg vil SPARE penger på å kjøpe bolig.

I tillegg skal man jo klare et rentehopp på 5%, noe som vil resultere i at utgiftene vil bli ca 15000/mnd på bolig. Det vil bli trangt, men overkommelig.

 

Hva skal til for at jeg skal kunne komme under regelen som sier at bankene har lov å fravike reglene i 10% av totalsummen de låner ut?

Er dette helt opp til hver bank å bestemme? Jeg har snakket litt med noen banker, men når jeg nevner denne regelen virker det som de er totalt uinteressert og ønsker helst at folk ikke vet om den.. 

 

Grunnen til at jeg vil ha en bolig i det prissjiktet er grunnet at jeg skal kjøpe i en av storbyene i Norge og ønsker ikke å bo i en studioleilighet, samtidig som jeg ønsker å bo relativt sentralt. Så summen kommer nok ikke til å endre seg.. Spørsmålet er om jeg får bite i det sure eple og vente til jeg har spart opp 100k ekstra som vil ta meg 14-15mnd eller om jeg kan bruke denne tiden på å faktisk nedbetale lånet på egen leilighet.

 

Takk for alle innspill.



Anonymous poster hash: 6ca89...1e3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Hva skal til for at jeg skal kunne komme under regelen som sier at bankene har lov å fravike reglene i 10% av totalsummen de låner ut?

 

Hvor står det om denne regelen? Det er ikke bankene selv som har satt regelen om 15% EK, så hvor kommer denne fra?

 

Du kan låne penger privat, som er det mange unge gjør for å komme ut på boligmarkedet. Selv sparte jeg til 450k og kjøpte, du hadde sikkert vært der allerede om du hadde lavere bokostnader, hadde som regel 3-4000 i husleie som student, 7000 er jo ganske mye.

Lenke til kommentar

Det som teller mest er inntekten din. Er den stabilt høy har du størst sjanse for at de letter litt på egenkapitalkravet.

Den vil være stabil høy i tiden fremover. Har hatt samme arbeidsgiver i 6 år, men var permittert 6mnd ifjor hvor jeg studerte fulltid. Dette vises jo selvfølgelig på selvangivelsen som de må ta utgangspunkt i.. 

Regelen står i boliglånsforskriften.

 

Et tips er å oppsøke en mindre bank.

Takk. Har allerede spurt noen småbanker, men får se om jeg finner fler.

Det er absolutt de som har vist mest interesse for å faktisk hjelpe meg. De større bankene flytter bare tall mellom noen maler de har på maskinen..

 

Anonymous poster hash: 6ca89...1e3

Lenke til kommentar

 

Regelen står i boliglånsforskriften.

 

Et tips er å oppsøke en mindre bank.

 

Har ikke bankene da insentiv til å benytte denne for så mange som mulig? De vil vel låne ut så mye som mulig? Ref. forbrukslånssituasjonen vi har nå.

 

De kan kun bruke den for 10% av totalsummen de låner ut. Jo mer de låner ut til folk som faktisk har egenkapital, jo mer kan de bruke regelen. Men det er nok grunnen til at de ikke er så interessert i å bruke den.

Ene personen jeg snakket med sa at dersom jeg ønsket kunne han sende videre en søknad for å få innvilget dette, men det ville ta oppimot et år. Da er jeg jo der nesten selv med oppsparte midler.

 

Anonymous poster hash: 6ca89...1e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Regelen står i boliglånsforskriften.

 

Et tips er å oppsøke en mindre bank.

 

Har ikke bankene da insentiv til å benytte denne for så mange som mulig? De vil vel låne ut så mye som mulig? Ref. forbrukslånssituasjonen vi har nå.

 

Bankene vil låne ut mest mulig til minst mulig risiko. Men 10 %-kravet utløser styrerapportering og rapportering til Finanstilsynet, og det er mye mer byråkrati og strev i en større bank enn i en mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...