Gå til innhold

Hvordan ville du skapt et utopi?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skulle hovedsaklig bygges på filosofien til de store 1800-talls tenkerene Marx og Engels. Alle mennesker skulle få det de trengte, men samtidig yte det de kunne for samfunnets fellesskap. Rettferdig fordeling er stikkord, det samme er likeverd og likestilling. Ingen skulle hatt lov til å tjene tre ganger så mye som en annen person! Alle forsøk på undertrykking og utnyttelse av andre ville blitt slått hardt ned på!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det ville vært et sted hvor alle var fri til å gjøre som de ville. Du kunne bli sammen med hvem du ville, drive på med hva du ville, bli hjulpet når du var syk, og tatt vare på når du ble gammel.

 

For å finansiere utopiet mitt må alle spytte inn litt hver avhengig av hvor mye de tjener og eier. 

Lenke til kommentar

skaper slaver/robotter som arbeider for mennesker, menneskene kan bare slappe av og chillern mens robottene skaper verdier, mat, energi, alt vi trenger. vå må også sørge for at slavene ikke får bevisthet, hvis ikke vil de drepe mennesker og ta over som i matrix filmen

 

Hvis du kutter ut ordet "slaver", så er du jo inne på noe. Å automatisere alt av produksjon, ser ikke jeg som noe galt. Fortell meg om én eneste person som -liker- å løfte stein 8-12 timer hver dag. Hvor mange ville ikke enten sluttet, kuttet ned i %, eller i det minste byttet jobb hvis de vant en stor pengesum? Bare dét faktum at så mange spiller lotto og pengespill er et bevis på at folk ikke liker å bli tvunget til å jobbe, og at samfunnet ikke har klart å dreie jobb over til en personlig utviklings-reise, som det jo skal være. Vi har ikke kommet oss helt ut av steinalderen, enda.

 

Så jeg er helt for robotisering/automatisering, og for eksempel borgerlønn.

 

Men vi må jo ha noen fornuftige verdier. Filosofi, psykologi, kunst- og håndverk, vi kan gjøre det som gagner oss. Ta vare på tradisjoner og lignende, ikke glemme historien. Men alt det beinharde, ryggbrekkende arbeidet kan roboter og maskiner ta seg av. Jeg ser absolutt ingenting galt med det.

 

For meg, så er det slik at de som dømmer andre for å være late, synes synd på seg selv, uten at jeg dømmer dem for å gjøre det. Alt kommer ned til intelligent lederskap. Det er aldri uintelligent å gjøre det -enklere- for seg selv, så lenge man tar alle andre med i beregningen. Empati og intelligens skal gå hånd i hånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...