Gå til innhold

KOMMENTAR: Jeg har møtt et «fabeldyr»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er du født kvinne i Norge og mellom 16-55 år så har du truffet peaken i å være født med en sølvskje i munnen. Aldri har så mye ressurser og politisk enighet blitt brukt for å løfte frem en gruppe mennesker.

 

Det er bare å gratulere og håpe dere tar vare på sansen, snart må kvinner stå for det inntektsbringende arbeidet og forsørge mennene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Lever du i fortida ?

 

De fleste kvinnene i dag har kommet så langt at de har både utdannelse, jobb og lønnskonto. Hvorfor i alle dager skulle de gidde forsørge en som ikke engang klarer å sette ting i en oppvaskmaskin?

 

Bare fordi du får mas fordi du ikke klarer å sette ting i oppvasksmaskin, betyr det ikke at resten av oss er som deg. Snakk for deg selv, takk.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Fint å få frem kvinner som faktisk jobber med IT, men er du sikker på at det er ett fabeldyr? Jeg mistenker at det er ett langt mer vandlig eksemplar av en kvinne vi ser.

 

For det første har hun ikke 3 mastere, ikke engang en master virker det som, er bare på vei til sin første bachelor. Men for all del jeg er selv ikke en som flyter på utdanning så skal ikke snakke for høyt. Så var det den 10 år relevante erfaringen da, er salg relevant erfaring? Vel i Atea er det selvfølgelig det, man skal ha selgende konsulenter, men gjør det deg til ett fabeldyr innen it-bransjen?

Jeg legger merke til at for alt det positive forfatter sier om Antia nevner han ikke en eneste gang at hun er dyktig i faget, jeg tviler ikke på at hun er det men når man snakker om fabeldyret burde ikke det være noe man nevner. Du glemte for så vidt å nevne at hun var pen også, viktig å huske at nebbdyr ikke er ett fabeldyr.

 

Skal jeg se litt i glasskulen ser jeg jo at Anita har en lovende fremtid foran seg, men jeg tviler sterkt på at det blir å faktisk jobbe som tekniker, programmerer eller med andre it-oppgaver. Ja hun kommer til å jobbe med salg av it-løsninger, kanskje også som presales tekniker en kort stund. Men ganske raskt kommer hun til å bli oppgradert til en administrativ rolle og/eller leder på ett eller annet nivå. Hun vil fortsette å være poster-dame for "kvinner i IT" og komme med på kåringen til ODA-nettverket som fremste kvinne innen IT.

 

Men hun vil bare være enda ett eksempel på at kvinner burde velge leder-utdanning over it-utdanning, altså enda en kvinne som alle de andre vi allerede har som hausses opp som "it-kvinner" men egentlig bare viser at kvinner gjør best i å ta en lederutdanning. 

 

Til fabeldyr artikkelen kommenterte jeg at atea var sent til bordet og eneste mulighet de hadde var å finne en arbeidshest for så å lime ett horn i pannen og kalle det ett fabeldyr, synes jeg traff ganske godt jeg :)

redigert. link til min forrige post: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1811821&p=24409633

Endret av Civilix
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lever du i fortida ?

 

De fleste kvinnene i dag har kommet så langt at de har både utdannelse, jobb og lønnskonto. Hvorfor i alle dager skulle de gidde forsørge en som ikke engang klarer å sette ting i en oppvaskmaskin?

 

De må, skatter og avgifter drives inn og betaler de som ikke jobber

Lenke til kommentar

Sjukt utspekulert marketing greie fra Atea. Først artikkel om fabeldyr som i og for seg alene var en tidig artikkel om dagens arbeidsmarked og avstanden mellom virkelighet og fantasi.

 

Så kommer denne artikkelen med innhold hvor det da det hele fremgår som et markeds og rekrutteringsstunt fra Atea. Skulle ønske Digi kunne stramme inn beltet og være litt mer kritisk ift hva som trykkes/postes av skriverier.

Lenke til kommentar

 

Lever du i fortida ?

 

De fleste kvinnene i dag har kommet så langt at de har både utdannelse, jobb og lønnskonto. Hvorfor i alle dager skulle de gidde forsørge en som ikke engang klarer å sette ting i en oppvaskmaskin?

 

Bare fordi du får mas fordi du ikke klarer å sette ting i oppvasksmaskin, betyr det ikke at resten av oss er som deg. Snakk for deg selv, takk.

 

oj oj en som leser mellom linjene dere !

 

Hvor står det at jeg bor sammen med ei som forsørger meg?

Lenke til kommentar

Er du født kvinne i Norge og mellom 16-55 år så har du truffet peaken i å være født med en sølvskje i munnen. Aldri har så mye ressurser og politisk enighet blitt brukt for å løfte frem en gruppe mennesker.

 

Det er bare å gratulere og håpe dere tar vare på sansen, snart må kvinner stå for det inntektsbringende arbeidet og forsørge mennene.

Det er ikke kvinner som har blitt løftet fram i dette samfunnet.

 

Det har Krf m/fler sørget for at barnefamlilien har fått. De har gjort en så bra jobb at feks kontantstøtten som ingen ba om ble en realitet.

Lenke til kommentar

Det er 2 gode grunner til at det er positivt med flere kvinner innen IT.

1. Det er positivt med en grei kjønnsbalanse for arbeidsmiljøet sin del. 

2. Forutsatt at IT ferdigheter er likt fordelt blant kjønnene så kan bransjen gå glipp av smarte "IT-hoder" hvis ikke mulighetene innen IT blir synliggjort for kvinner også. 

 

Men der slutter fordelene. Og virkemidlene vi bruker må matche disse grunnene. Altså å kvotere inn kvinner, eller fremheve kvinner bare på bakgrunn av deres kjønn er kontraproduktivt. Vi må fremheve kvinner som har oppnådd noe spesielt, som har resultater å vise til. Det gir økt troverdighet. Dette må være de kvinnelige rollemodellene, ikke en fagskolestudent som har landet en deltidsjobb. 

 

Det virker på meg som om han fyren i artikkelen traff hun her i kantinen på ATEA og tenkte her er en fin mulighet til å fremheve meg selv og bedriften. 

Jeg reagerer også på bruken av ordet jente i artikkelen. Vi snakker om kvinner og menn her. Ikke gutter og jenter.

Forøvrig har "jenten" Anita i artikkelen vært ute flere ganger og snakket om kvinner i IT. Bare google navnet. Det virker som om hun sikter inn karrièren sin på å snakke om kvinner i IT, fremfor å oppnå resultater innen IT bransjen. Faktum er at kvinner innen IT bransjen som kan kode er ekstremt etterspurt og foretrukket fremfor menn fordi de er mangelvare

 

https://www.dn.no/talent/2018/02/08/2054/Utdannelse/gullalder-for-it-studentene

 

https://www.dn.no/talent/2012/01/06/arbeidsgivere-slass-om-sjeldne-datajenter

Endret av Uws_g
Lenke til kommentar

Er du født kvinne i Norge og mellom 16-55 år så har du truffet peaken i å være født med en sølvskje i munnen. Aldri har så mye ressurser og politisk enighet blitt brukt for å løfte frem en gruppe mennesker.

 

Det er bare å gratulere og håpe dere tar vare på sansen, snart må kvinner stå for det inntektsbringende arbeidet og forsørge mennene.

 

Det er grisedyrt å ta studier ved Noroff (privatskole). Verdt å være oppmerksom på.

Lenke til kommentar

Det er grisedyrt å ta studier ved Noroff (privatskole). Verdt å være oppmerksom på.

 

Hvor mye skolen koster er ikke veldig relevant så lenge studielån er tilgjengelig og jobb i etterkant er sikret, her i Norge er det stort sett bare jobb i etterkant som er en risiko men som lenke tidligere i tråden viser er det stort sett en risiko bare menn tar(og selv da er den liten).

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...