Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er dette flåttbitt?


birgiir

Anbefalte innlegg

Hei! Våren er i full gang og flåtten er tilbake. Har fått et sår sår på låret, og lurer på om dette kan ha vært et flåttbitt?

 

 

Trodde først det kun var en kvise, men et par dager etter jeg «poppet» kvisen, har det blitt en slags gulaktig farge rundt.

 

Setter pris på alle relevante svar! Hilsen en som er griseredd for flått

post-330108-1660025_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg lurer på er: har du hatt en flott der?

 

Et flåttbitt trenger ikke å gi særlig sår i selve stikkstedet. Det som kjennetegner et flåttbitt er at rundt stikkstedet får man rødme som gjennom flere dager beveger/migrerer bort fra flåttbittet - dette kalles på fagspråket "erytema migrans". De første dager etter flåttbittet ses dette som et rødt utslett rundt stikkstedet. Etter noen dager kan det se ut som en rød "ring" rundt stikkstedet, og etter enda flere dager blir denne "ringen" større og beveger seg mer og mer bort fra stikkstedet.

 

Selv om man får det som kalles "erytema migrans", som kommer etter flåttbitt hvor flåtten har bakterien Borrelia burgdorferi, er det allikevel ikke sikkert at man får sykdommen "Borreliose" (eng.: Lyme disease), men en lege vil allikevel velge å gi antibiotika hvis man har "erytema migrans".

 

I ditt tilfelle ser det mer ut som et blåmerke rundt såret, og det er ikke umiddelbart typisk for flåttbitt. En annen ting er at et flåttbitt skal man ikke trenge å "poppe", da tenker jeg heller at man har hatt en kvise, furunkel, follikulitt? Alle disse nevne er ufarlige og er kun lokal infeksjon som går over av seg selv. En tredje ting er spørsmålet om du faktisk har hatt en flott der? Personlig synes jeg ikke det ser ut som et flåttbitt, men det er kun min personlige mening over et bilde på internett - det er du selv som skal stilling til om du ønsker å søke lege for dette eller ikke :) 

Lenke til kommentar

Flåtten sitter godt fast, og må fjernes med makt. Den faller som regel ikke av før den har spist seg mett og blitt så stor som en ert. Det tar gjerne noen dager. Du hadde garantert merket det om den satt på låret ditt!

Selve "såret" etter et flåttbitt er bare en liten prikk. Ikke et sår slik som på bildet. Det er nok derfor noe annet. Mulig loppebitt?

Endret av gravypressure
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...