Gå til innhold

Kjøpe brukte disker ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

gamle disker er digg, spesielt hvor det er ingen smöring på kulelager og det kommer en whining lyd som en jetmotor til f16 fly under bruk

Disken trenger ikke være gammel for å oppleve dette; den ene 10TB Seagate IronWolf Pro disken (helt ny) lagde harde metall mot metall lyder når den ble koblet til. Den ble returnert til Multicom, og jeg fikk valget om å få kreditert kjøpet (penger tilbake på konto) eller få en ny disk. God service :)

Lenke til kommentar

Vel dette gjelder ikke Seagate Archive HDD 8TB.

Riktignok har komplett gitt full kjøpslov på slike, men de er egentlig ikke beregnet til gaming eller NAS.

 

10 000 RPM harddiskene hadde jeg heller ikke kjøpt.

Ofte er paypal\vips vanskelig.

Men har aldri før blitt svindelet på finn.no heldigvis.

Men skulle man bli svindlet har man lite å gjøre forbrukerrådet og politiet vil størst sansynlighet henlegge saken.

 

Problemet med forbrukerkjøpsloven er for det første vet man bruken er feil så har man skyld i problemene

Men komplett\digtal impuls pleier ofte ikke være vanskelig der. For det nok butikken som sitter med tapet.

Hvorfor ikke kjøpe 10k rpm.. de spinner med høyere RPM det er forskjellen

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er meget mulig. Noen disker ryker kjapt mens andre kan vare mange år utover garantiperioden - dette kan gjelde individuelle disker av samme modell for den saks skyld. Men innenfor omtrent alt av mekanikk vil høyere rotasjonshastighet øke risiko for slitasje eller mekanisk feil, for ikke å snakke om økt varmeutvikling som også kan påvirke levetiden. Det er fryktelig lite som trenger å gå galt før en mekanisk disk med fire plater, som alle spinner 167 ganger i sekundet, sier godnatt. Med det sagt er også 5400 og 7200 RPM-disker utsatt for feil, og vi har jo sett <10k RPM modeller som IBM/Hitachi DeskStar (Deathstar) som har hatt fryktelig høye failure rates.

 

Det viser seg dog å være vanskelig å finne oppgitte MTBF-tall for 7,2k kontra 10k RPM-disker. De få jeg finner tall på ligger om lag 1,2 - 1,5 millioner timer (både 7,2k og 10k), men de fleste modeller finner jeg ikke tall på og kan således ikke konkludere med noe.

 

Forøvrig er jeg enig med LMH1 i at det er meningsløst å kjøpe 10k RPM-disker i 2018. De mest prisgunstige 10k-diskene ift. lagringsplass koster omtrent det samme som de mest prisgunstige SSDene gjør, men sistnevnte byr på langt bedre ytelse og kun marginalt lavere MTBF som de få 10k-diskene jeg klarte å finne tall på. Om ytelse ikke er viktig, noe det svært sjelden er i en privat filserver, får du 5400 og 7200-disker langt rimeligere enn 10k-diskene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...