Gå til innhold

Marokko - tips


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du vil kunne se zouker i Agadir. Ellers er den store severdigheten i Marrakesh el-Fnaa som er en stor plass med restauranter og underholdere som er eksperter på å få panger ut av folk. Ja, man kan se mye rart der, men det er slitsomt. Bodde på et hotell som hadde overblikk over plassen og vi hørte trommene derifra til langt på natt.

 

Mitt høydepunkt i Marrakesh var en tur over Atlas-fjellene til eventyrbyen Ait ben Haddou og mot Sahara. Det er litt langt dit for en dagstur fra Agadir, men det er kanskje andre gamle byer innover mot Sahara som man kan se.

 

Det jeg vil advare mot er de som vil gi dere en tur på kamel ved nærmeste lille ørkenlignende slette. Det er slitsomt og ubehagelig å sitte på kameler og de stinker. Det er også endel som faller av og skader seg da det er ganske høyt, spesielt farlig ved start eller slutt av tur.

 

I tillegg har man nå MERS som er meget farlig og som man mener spres via kameler. Kjøtt, melk eller urin fra kamel kan også smitte. Ja, det er faktsk noe helsekosttull i mange arabiske land at man skal drikke kamelurin da den skal ha magiske egenskaper.

 

Jo lengere man er unna kameler, jo bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du vil kunne se zouker i Agadir. Ellers er den store severdigheten i Marrakesh el-Fnaa som er en stor plass med restauranter og underholdere som er eksperter på å få panger ut av folk. Ja, man kan se mye rart der, men det er slitsomt. Bodde på et hotell som hadde overblikk over plassen og vi hørte trommene derifra til langt på natt.

 

Mitt høydepunkt i Marrakesh var en tur over Atlas-fjellene til eventyrbyen Ait ben Haddou og mot Sahara. Det er litt langt dit for en dagstur fra Agadir, men det er kanskje andre gamle byer innover mot Sahara som man kan se.

 

Det jeg vil advare mot er de som vil gi dere en tur på kamel ved nærmeste lille ørkenlignende slette. Det er slitsomt og ubehagelig å sitte på kameler og de stinker. Det er også endel som faller av og skader seg da det er ganske høyt, spesielt farlig ved start eller slutt av tur.

 

I tillegg har man nå MERS som er meget farlig og som man mener spres via kameler. Kjøtt, melk eller urin fra kamel kan også smitte. Ja, det er faktsk noe helsekosttull i mange arabiske land at man skal drikke kamelurin da den skal ha magiske egenskaper.

 

Jo lengere man er unna kameler, jo bedre.

 

Takk for tips!

 

Planene er litt endret, og vi er tenkt å være rundt fire dager i Marrakech, og fem-seks i Agadir. På programmet står tur over Atlasfjellene, til Ait ben Haddou og Sahara. Tanken var å kombinere dette i en todagers tur, med overnatting i telt i Sahara. Det inkluderer inkluderer derimot ridning på kameler. Ble derimot litt usikker på hvor lurt dette er, ut fra hvordan du beskriver kameler.

 

Har du erfaring med Casablanca?

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Du vil kunne se zouker i Agadir. Ellers er den store severdigheten i Marrakesh el-Fnaa som er en stor plass med restauranter og underholdere som er eksperter på å få panger ut av folk. Ja, man kan se mye rart der, men det er slitsomt. Bodde på et hotell som hadde overblikk over plassen og vi hørte trommene derifra til langt på natt.

 

Mitt høydepunkt i Marrakesh var en tur over Atlas-fjellene til eventyrbyen Ait ben Haddou og mot Sahara. Det er litt langt dit for en dagstur fra Agadir, men det er kanskje andre gamle byer innover mot Sahara som man kan se.

 

Det jeg vil advare mot er de som vil gi dere en tur på kamel ved nærmeste lille ørkenlignende slette. Det er slitsomt og ubehagelig å sitte på kameler og de stinker. Det er også endel som faller av og skader seg da det er ganske høyt, spesielt farlig ved start eller slutt av tur.

 

I tillegg har man nå MERS som er meget farlig og som man mener spres via kameler. Kjøtt, melk eller urin fra kamel kan også smitte. Ja, det er faktsk noe helsekosttull i mange arabiske land at man skal drikke kamelurin da den skal ha magiske egenskaper.

 

Jo lengere man er unna kameler, jo bedre.

 

Et viktig punkt du glemmer er strengt talt dyrevelferd. Man bør holde seg langt unna aktiviteter som involverer dyr når man er på ferie. I svært få tilfeller har dyret det bra. 

 

---------

Mange år siden jeg var i Marocco, men det jeg husker best er byen Essaouira. Anbefales. Sterkeste minne fra Marrakesh er da jeg fikk en ape i kjetting i håret. Og de har fantastisk mat i Marocco! 

 

essaouira-normal.jpg

 

IMG_3930.jpg

Lenke til kommentar

Jo lengere man er unna kameler, jo bedre.

 

Jeg har hørt rykte om at jo flere blonde damer du har med deg i reisefølget ditt, jo flere tilbud på "konene" dine vil du få i antall kameler også videre.. :p

Endret av G
Lenke til kommentar

Casablanca har jeg ikke vært i.

 

De aller fleste som rir på kameler faller ikke av og blir ikke smittet av MERS, men det er greit å vite om faren.

 

Er det denne turen du skal på?

http://www.tammyandchrisonthemove.com/camel-riding-in-morocco/

Det er noe tilsvarende jeg var tenkt å få til, men det bør være fra en seriøs aktør. Det er hovedsakelig den klare nattehimmelen i ørkenen jeg er ute etter. Har aldri vært i ørken før. Kan jo også være aktuelt å finne noen aktører som bruker kjøretøy fremfor kameler. Det må da være mulig å finne? Hmm.

 

 

 

Mange år siden jeg var i Marocco, men det jeg husker best er byen Essaouira. Anbefales. Sterkeste minne fra Marrakesh er da jeg fikk en ape i kjetting i håret. Og de har fantastisk mat i Marocco! 

 

essaouira-normal.jpg

 

IMG_3930.jpg

Det ser ut som en høyaktuell by! Er det dyrt å reise rundt i Marokko, mellom byer?

Lenke til kommentar

 

Casablanca har jeg ikke vært i.

 

De aller fleste som rir på kameler faller ikke av og blir ikke smittet av MERS, men det er greit å vite om faren.

 

Er det denne turen du skal på?

http://www.tammyandchrisonthemove.com/camel-riding-in-morocco/

Det er noe tilsvarende jeg var tenkt å få til, men det bør være fra en seriøs aktør. Det er hovedsakelig den klare nattehimmelen i ørkenen jeg er ute etter. Har aldri vært i ørken før. Kan jo også være aktuelt å finne noen aktører som bruker kjøretøy fremfor kameler. Det må da være mulig å finne? Hmm.

 

 

 

Mange år siden jeg var i Marocco, men det jeg husker best er byen Essaouira. Anbefales. Sterkeste minne fra Marrakesh er da jeg fikk en ape i kjetting i håret. Og de har fantastisk mat i Marocco! 

 

 

 

Det ser ut som en høyaktuell by! Er det dyrt å reise rundt i Marokko, mellom byer?

 

 

Vi tok en stapp full buss uten air-con. Kostet knapper og glansbilder.  :closedeyes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...