Gå til innhold

Siviløkonom ved NHH eller NTNU?


mytmatmat

Anbefalte innlegg

Har søkt på Siviløkonomutdanningen ved NHH og økonomi og administrasjon ved NTNU. Egentlig så har jeg vært ganske bestemt på at det er NHH jeg vil gå på grunnet den "prestisjen" som følger med å gå der. Det som har gjort meg litt usikker er det at jeg har lest at en del studenter der er misfornøyde med tilbudet NHH har når det kommer til IT-relaterte valgfag. Derfor har jeg begynt å vurdere NTNU som et alternativ, siden de har et bredt utvalg av gode IT-fag som kan gjøre meg mer attraktiv som nyutdannet. Jeg lurer derfor på om noen av dere har noen formeninger eller erfaringer å komme med rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Derfor har jeg begynt å vurdere NTNU som et alternativ, siden de har et bredt utvalg av gode IT-fag som kan gjøre meg mer attraktiv som nyutdannet. 

Du skal ikke se deg blind på fag. De fleste HR-avdelinger går ikke inn å ser på hvilke valgfag du tok og det vil derfor ha liten betydning i en ansettelsesprosess. Karakterer og studiested er mye viktigere enn fagsammensetning. 

Lenke til kommentar

Tja.

 

 

Derfor har jeg begynt å vurdere NTNU som et alternativ, siden de har et bredt utvalg av gode IT-fag som kan gjøre meg mer attraktiv som nyutdannet. 

Du skal ikke se deg blind på fag. De fleste HR-avdelinger går ikke inn å ser på hvilke valgfag du tok og det vil derfor ha liten betydning i en ansettelsesprosess. Karakterer og studiested er mye viktigere enn fagsammensetning. 

 

 

Tja. Du har nok rett i at de sjelden gidder å studere de enkelte kursene på eget initiativ, men det er jo ingenting i veien for at trådstarter selv fremhever spesifikke kurs, kunnskaper og ferdigheter han har fått når han søker jobb. Det har jeg gjort i søknadene mine og et par ganger har det antakelig vært avgjørende for at jeg har klart å overbevise arbeidsgiver om at jeg var rett kandidat.

 

Hvis trådstarter skal søke på en jobb der IT og digitalisering er sentralt - og de jobbene er det etter hvert blitt mange av - er det en fordel å kunne vise til konkrete eksempler på at han har kompetanse i det.

 

Til trådstarter:

Jeg er ikke helt sikker på hva du spør om i innlegg #3, men en annen mulighet, skulle du velge NHH, er å melde deg opp i IT-relaterte kurs ved UiB. Jeg er usikker på hvor mye av det du kan få godkjent som en del av graden ved NHH, men i verste fall kan du ta dem parallelt med kursene du ellers har på NHH hvis du føler du har kapasitet til det.

Lenke til kommentar

Tja.

 

 

Derfor har jeg begynt å vurdere NTNU som et alternativ, siden de har et bredt utvalg av gode IT-fag som kan gjøre meg mer attraktiv som nyutdannet. 

Du skal ikke se deg blind på fag. De fleste HR-avdelinger går ikke inn å ser på hvilke valgfag du tok og det vil derfor ha liten betydning i en ansettelsesprosess. Karakterer og studiested er mye viktigere enn fagsammensetning. 

 

 

Tja. Du har nok rett i at de sjelden gidder å studere de enkelte kursene på eget initiativ, men det er jo ingenting i veien for at trådstarter selv fremhever spesifikke kurs, kunnskaper og ferdigheter han har fått når han søker jobb. Det har jeg gjort i søknadene mine og et par ganger har det antakelig vært avgjørende for at jeg har klart å overbevise arbeidsgiver om at jeg var rett kandidat.

 

Hvis trådstarter skal søke på en jobb der IT og digitalisering er sentralt - og de jobbene er det etter hvert blitt mange av - er det en fordel å kunne vise til konkrete eksempler på at han har kompetanse i det.

Om han ønsker seg en jobb innenfor IT burde han ha søkt dette.

 

Slik jeg tolker spørsmålet er TS bekymret at han ikke blir ettertraktet på arbeidsmarkedet pga mangelen IT-fag ved NHH - noe NTNU kan tilby mer av (uten at jeg har sjekket om dette er tilfelle).

 

NHH er mer attraktivt enn gamle Høgskolen i Sør-Trøndelag (HHiT het det vel også noen år?), nå NTNU. Forskningsmiljøet er mye større ved NHH og det er et mer internasjonalt anerkjent studie, som betyr at man kan søke seg til bedre mastergrader i utlandet + utveksling ved bedre skoler. NHH > NTNU for økonomi. 

Lenke til kommentar

For den som abonnerer på DN, er det her en artikkel relevant for trådstarter og den som lurer på hva finansnæringen etterspør. Det kan oppsummeres i at teknologisk kompetanse er viktigere enn før og at alle arbeidstakere sannsynligvis vil ha nytte av noe teknologisk kompetanse i fremtiden.

 

https://www.dn.no/talent/2018/04/05/1526/Utdannelse/-det-var-programmeringsfaget-de-ville-vite-mer-om

Lenke til kommentar

Beklager for å coppe tråden her, men lurte på om noen har noen meninger/innspill om studiet "matematikk og økonomi" ved UiO? Synes alle emnene (kanskje med unntak av programmering, men har jo aldri prøvd, kan jo være OK - og vet det er attraktivt) frister (http://www.uio.no/studier/program/matematikk-okonomi/oppbygging/). Er mer interessert i matematikk/samfunnsøkonomi enn finans/bedøk. Derfor vurderer jeg dette over NHH... Men kommer nok til å satse på NHH, prøve ett år iaf. (problemet er at jeg synes ikke uio frister så mye)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...