Gå til innhold

Hvordan forsikre meg om at brukt mac er sikker


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt en brukt mac. Selgeren tilbakestille den til fabrikkinnstillinger men hvordan kan jeg forsikre meg om at han ikke har lagt inn noe malware som snapper opp innloggingsinfo og annet som kan gjøre livet mitt surt?

Holder det å gjenopprette fabrikkinnstillinger på nytt? Får jeg gjort det uten en innstallasjonsdisk?

Noe annet jeg bør være obs på?

Selgeren virket som en ærlig fyr altså, har ingen spesiell grunn til å mistenke at han har gjort noe med macen. Men vil gjerne være så sikker som mulig før jeg taster inn masse sensitiv info.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke forsikre deg om det uten å være særdeles teknisk kyndig.

 

Selv om du selv gjør en reinstallasjon med "Reinstall" så kan du faktisk ikke være 100% trygg på at ikke det er gjort endringer på hardware eller software som gjør at maskinen er sikker.

 

Du vil kunne være ganske trygg, men det handler egentlig om å stole på en tredjepart, og hva denne parten har gjort med maskinen. Du kan profilere vedkommende og lage sannsynelighetsberegning for hvor sansynelig det er at vedkommende er i stand til å kunne ha gjort inngrep på maskinen, eller fått noen andre til å gjøre det.

 

Det handler derfor veldig mye om deg som person og hvilke trusler som finnes mot deg, og hvor store resursser noen kunne være villige til å bruke mot deg for å få ut informasjon.

 

Dette er uansett utenfor hva du spør om, regner jeg med. Men ordet forsikre seg har veldig sterk betydning så føler det er nyttig å fortelle at det alltid er en risiko :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Tenkte meg at det var mulig å gjøre noe så en fabrikkreset ikke var tilstrekkelig ja. Nå har jeg som sagt ingen grunn til å tro at han skulle gjort noe med macen, men tenkte det var greit å minimere risikoen i det minste. Men da fabrikkresetter jeg den på nytt og satser på at det holder i mitt tilfelle :)

Endret av Fylliksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...