Gå til innhold

Er minimalisme løsningen på tidsklemma?


  

2 stemmer

  1. 1. Kunne du tenke deg å jobbe 50%?

    • Ja, jeg gjør det allerede!
      1
    • Ja, det bør vurderes!
      1
    • Ja, men jeg er ikke villig til å gå ned i lønn
      0
    • Nei, jeg foretrekker å jobbe 100%
      0


Anbefalte innlegg

De fleste nordmenn jobber 40 timer i uka for å få råd til å betale regningene, men er det egentlig nødvendig? Vi kjøper utrolig mye tull som vi ikke har bruk for. Hvor lite tror dere det er mulig å tjene og fortsatt ha det greit? Jeg har erfart at det er mulig å klare seg helt fint med en 50% stilling hvis man er flink til å prioritere pengebruken. 

 

Selv klarer jeg meg fint med et matbudsjett på 2000 kr i måneden og 3-4k til busskort, klær og diverse småting. Man kan spare mye om man passer på å kjøpe når det er tilbud. 

 

Escape the rat race. Embrace minimalism. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som enslig må man har ca: 10k  til faste/uventet utgifter per. mnd(snitt). + 5-6k  til livsopphold. dvs. alt ifra mat til klær. Da utelukker man ferie reiser ol. og at man eier eget kjøretøy. Tallet ville selvfølgelig vært lavere om det var bare snakk om å overleve.

Lenke til kommentar

Om man kun skal dekke sine egne behov tenker iallefall jeg at man fint greier seg på 8000-9000kr i mnd. Lever jo langt fra som en konge da, men ta for eksempel studenter. Leier en hybel/leilighet med alt inkludert til 5000kr. Kan fint greie seg med et matbudsjett på 600kr uka, de siste 600-1600kr kan man jo bruke til å kose seg med eller spare til reise etc. Men igjen, avhenger jo av personens livsstatus.

 

Så dersom du er ute etter å leve "greit", tenker jeg at man lever greit nok med inntekt på 15 000 - 17 000kr mnd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som enslig må man har ca: 10k  til faste/uventet utgifter per. mnd(snitt). + 5-6k  til livsopphold. dvs. alt ifra mat til klær. Da utelukker man ferie reiser ol. og at man eier eget kjøretøy. Tallet ville selvfølgelig vært lavere om det var bare snakk om å overleve.

 

Eget kjøretøy bør være helt unødvendig hvis du planlegger litt. Men ja, 15 000 for enslige virker fornuftig. Det tilsvarer vel ca 300 000 i årslønn, altså betydelig mindre enn hva de fleste tjener i dag. Og da lever man meget godt. Men som XanonymXX sier så er det mulig å klare seg på enda mindre. Kanskje så lite som 180 000.  

 

Poenget er at vi ikke MÅ bruke 90% av livet på å springe rundt i hamsterhjulet for å klare å betale alle de unødvendige regningene. Mer fritid er mulig hvis man er villig til å planlegge og gjøre ting annerledes enn folk flest. Er det egentlig verdt 6 måneder av livet ditt å få litt finere finish på baderomsflisene og kjøkkenbenken?

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Mulighetene er mange for de som er villig til å gjøre ting litt annerledes. Finn noen likesinnede og bo i kollektiv! Da slipper du unna med under 5000 selv i nærheten av hovedstaden.

https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=117533108

Skjønte jo at du kom med kollektivfantasien igjen. Men folk skal jo ikke eie noen ting så da blir man kanskje ikke redd for å bli rundstjålet mens man er ute en tur.

Lenke til kommentar

Er jo mange som leier ut privat til 5K i mnd, er ikke kun studentboliger. Disse er gjerne under 5K. Men la oss ta meg da. Vi leier ut en leilighet på 70-ish m² til 6000kr i mnd til en som har 50% stilling, han kan godt bo der til han blir pensjonist for vår del.

 

WOW! Tenk, egen stor leilighet helt for deg selv til 6000 kr. Og han har 50% mer fritid enn folk i 100% stilling som leier for det dobbelte. For min del må gjerne folk jobbe 100% for å betale alle de unødvendige utgiftene sine, men jeg tror mange gjør det bare fordi "alle andre gjør det". Hvis man forsøker et liv med 50% stilling så tror jeg svært få vil angre. 

Lenke til kommentar

Mulighetene er mange for de som er villig til å gjøre ting litt annerledes. Finn noen likesinnede og bo i kollektiv! Da slipper du unna med under 5000 selv i nærheten av hovedstaden.

 

https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=117533108

mener du kollektiv er en permanent løsning og kan regnes som at man nå er etablert? De aller fleste bor i kollektiv fordi de ikke har rå til noe annet. 

Lenke til kommentar

 

Mulighetene er mange for de som er villig til å gjøre ting litt annerledes. Finn noen likesinnede og bo i kollektiv! Da slipper du unna med under 5000 selv i nærheten av hovedstaden.

 

https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=117533108

mener du kollektiv er en permanent løsning og kan regnes som at man nå er etablert? De aller fleste bor i kollektiv fordi de ikke har rå til noe annet. 

 

Er ferdig med studiene om ett år, gleder meg enormt til å komme meg ut av kollektivet og inn i egen bolig. Tviler på at noen annser kollektiv som en permanent løsning.

Endret av namelessghoul
Lenke til kommentar

Er jo mange som leier ut privat til 5K i mnd, er ikke kun studentboliger. Disse er gjerne under 5K. Men la oss ta meg da. Vi leier ut en leilighet på 70-ish m² til 6000kr i mnd til en som har 50% stilling, han kan godt bo der til han blir pensjonist for vår del.

Kommer an på hvor man har familie/slekt/venner osv.  Man kan jo flytte til dypeste bondelandet og muligens få lave levekostnader. Selv leier jeg 40 kvadrat for 9000kr. det er 2 mil utenfor storby. Man kan jo si at jeg kunne flyttet til Finnmark i en landsby med 400 mennesker og dermed få lavere levekostnader. Men man har tross alt et familie/sosialt liv også. og må gjerne bo hvor jobbene er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...