Gå til innhold

KOMMENTAR: Programvaren har blitt like viktig som selve mobilkameraet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat, produsenter har flere kameraer av en grunn. Det gir bedre resultat. Så du vedgår selv at de slår Sony. Det er jo ingen konkurranse om best bilde med 1 kamera. Det er konkurranse om best bilde. Har ingenting å si hvordan du oppnår det. Det forstår åpenbart ikke Sony.

 

Det har ingenting å si om kameraet har Android eller ikke. Vi snakker ikke om slike ting som å sette sammen forskjellige eksponeringen heller. Ikke hente data fra database heller.  

 

Det er ikke noe som heter "mindre teknologi". Jeg regner med du tenker på mindre bildebrikker? Selvfølgelig har mobiler mindre brikker.

 

 

Så du mener altså alle tester tar feil om Samsung og at de er faktisk dårlige, selv om alle sier de er gode? 

 

Jeg leste om et par av de du listet opp. Det å lage et kamera som du putter på mobilen kommer aldri til å slå ut mobiler. Beklager. Med treg kommunikasjon også. Du kan alltid gjøre noe nytt, men hva er poenget med nytt om det er dårlig? L16 så jeg eksempelvis var full av problemer. Igjen, tenke seg til, så er problemet med SW.

 

 

Du virker ikke til å forstå hvilken programvare som snakkes om i artikkelen og hvilken jeg snakker om. Det handler om behandlingen av bildene når de tas. Hvilke innstillinger som velges osv. Vi snakker ikke om å ha Android. Vi snakker ikke om funksjoner. Vi snakker om programvare som tar i bruk flere kamera med ulike versjoner og finne og produsere det beste bildet. Det er langt mer avansert og bak scenene enn å sete sammen flere eksponeringer eksempelvis. 

 

 

Nei problemet er ikke at folk ikke bryr seg om kamera. Tror du produsentene ville brukt så mye tid og penger for å gi best mulig bilder om folk ikke brydde seg? Hovedpunktet til både S9 og P20 er kamera. Det er hovedfaktoren de vil markedsføre med. Men om folk ikke bryr seg om det, hvorfor skulle de gjort det? Folk bryr seg definitivt. Problemet er at når du plukker opp et RX100 og bare tar et bilde og du tar en Pixel/Galaxy/P20 og tar et bilde så har mobilene utrolig mye bedre programvare og behandling, samt et helt annet omfang av sensorer. Så tross for at RX100 egentlig tar mye bedre bilder så vil ikke forskjellen da bli så stor at folk kan forsvare å kjøpe et kamera utenom. De fokuserer definitivt ikke på hvordan folk flest tar bilder, men vet du hva? Mobilprodusentene gjør. Overraskende nok så vinner den som fokuserer på hvordan folk faktisk tar bilder og forbedrer den opplevelsen kampen om forbrukerne.... Hvem skulle trodd. Jeg mener Sony lager og telefoner. Og selv om de er i alle segmenter, så taper de. Selv om konkurrentene kjøper alle sine sensorene fra Sony, så tar konkurrentene bedre bilder. Fordi Sony har ikke forstått hva som er viktig. Sony burde vært allmenn kjent som det merket som gir best bilder. Men, det er blitt Samsung. Nå får vi inn Google og Huawei. Apple som var helt i topp før har falt ut. 

 

De som gjør det best har samme satsingsområdet, gjør de samme tingene, og de vinner. Suksessen er åpenbar. Jeg ser ikke hvordan du kan benekte det? Sony klarer jo ikke å holde følge med disse tingene i det hele tatt. Disse selskapene tenker på hvordan du tar bilder på en helt annen måte. Artikkelforfatter kaller det "juks". Kall det hva du vil, men resultatene er ubestridelig bedre enn vanlig enkeltkamera som bare tar et bilde uten noe spesielt. Og alle som holder på med dette er sjanseløse.

Du skriver veldig mye smart som jeg er veldig enig i men bilder, kameraer osv virker ikke å være din sterkeste side.

 

Du rakker ned på Sony sine kameraer, som i og for seg er helt ok om du mener det men du kritiserer dem samtidig for dårlig software og å være dårlige på å lage / legge til nye ting til mobilkameraer "for folk flest". 

 

Men glemmer helt at det å lage bokeh / uskarp bakgrunn (portrett-modus) var noe som var tillgjengelig i flere år før f.eks Apple kom på banen med det ( og fikk stående ovasjoner og skryt i allslags nettsteder). Kanskje Apple har finjustert det litt, men sluttresultater er det uansett ikke så veldig stor forskjell på "for folk flest".  Om Sony var først vet jeg ikke, men de var ihvertfall mye tidligere ute enn de største produsentene med det.

 

Eller hva med super slow motion? Samsung skryter av det for alt det er verdt nå, men Sony var først.  Å leke med AR?  De har vært mulig på samtlige Xperiaer siden Z1 men er plutselig nå fantastisk pga Apple har begynt med det? (Joda, jeg skjønner selvsagt at det er forskjell på AR og at det Apple gjør er hakket mer avansert enn det man kunne gjøre på en Z1, men uansett).

 

Og det er mer.  3D-modellering.  Kun Sony har et fullverdig produkt til det idag, men du kan banne på at andre kommer til å følge etter ganske snart. Samsung har såvidt gjort det allerede, selv om deres modell knapt kan kalles 2D.

 

Så at du snakker om at Sony er dårlige/trege på software eller ikke kommer med ting som "folk flest" bruker så bommer du fullstendig. Forskjellen er at folk flest bruker det ikke før Apple eller Samsung kommer med det, da folk flest kjøper de merkene og da er det revnende likegyldig om Sony kom med det først (dessverre).

 

Og over til en helt annen ting.

 

Du (og dessverre altfor mange andre også) snakker også om gode og dårlige mobilkameraer.  Det er kun i dårlig lys ( mørkt) det er en vesentlig forskjell på toppmodeller idag, og jeg tør faktisk påstå at under optimale forhold (dagslys ute på en fin sommerdag) så skal du slite med å se forskjell på et bilde tatt med en Z1/Z5, S4/S6 eller Iphone 6/8 om fotografen faktisk vet hva han/hun driver med.

 

Og i dårlige forhold er stort sett samtlige bilder tatt med et mobilkamera ubrukelige uansett, disse fra Huawei medregnet.  Jeg ser fjarle skryter uhemmet av dette kameraet, men jeg sliter veldig med å se hvorfor det er sånn halleluja-stemning.  Tek sine mobilkamera-tester blir dårligere og dårligere for hver gang, og dessverre gjelder dette også svært mange internasjonale nettsteder også.  Å kun snakke om F-verdi f.eks men totalt ignorere brennvidde vitner om intet annen enn udugelighet.

 

Så til slutt, jeg utfordrer deg gjerne til å ta et bilde med en hvilken som helst mobiltelefon, og jeg kan garantere at jeg kan ta et minst like bra eller bedre bilde med en Sony-telefon.  Vi kan godt vedde om det også om du vil.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du snakker altså ikke om noe relevant altså... Hva er vitsen med å krangle da?

 

Som sagt, andre test metoder for de med to kamera, så ikke sammenlignbare resultater. Altså umulig å si at et er bedre enn et annet.

 

Hele artikkelen går ut på software... Om et kamera støtter denne software. Men du mener det ikke har noe å si om et kamera støtter dette?

 

Mindre teknologi = har ikke nyeste teknologien. Altså bsi, lsi, etc.

 

Samsung tar relativt dårlige bilder, ja.

 

Qx kamera var dårlige på iPhone. Ellers fungerte de perfekt.

Så klart er det problemer på prototyper som l16...

 

Som sagt, kamera har teknologien til å hente data fra servere for å bruke den i bildene sine.

 

Ingen mobilprodusent bruker tid på å lage best mulig kamera...

Panasonic cm1 er kanskje den eneste som har prøvd.

Det kan du lett se på hvor langt etter de henger i teknologien.

Hvor er Ibis? Bsi? Lsi? Variabel blender? Uendelig lukker? Variable ND filter? Etc.

 

Igjen. Resultatet fra telefoner med to kamera er ikke noe poeng å sammenligne med de med et. Med mindre du faktisk sammenligner kvaliteten på bildet med hovedkamera. Noe svært få gjør.

Beklager, men det er du som ikke har forstått hva artikkelen handler om. Hvilken programvare det er snakk om. Har du engang lest artikkelen?

 

Det har ingenting med hva software den støtter eller ikke....

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Back-illuminated_sensor

 

LSI som i 

https://en.wikipedia.org/wiki/Very-large-scale_integration ?

 

Altså kretsen Sony bruker? Sony LSI, Samsung LSI. De lager kretser. Det er ikke en teknologi. Variabel blender har faktisk S9....

 

Men ser du ikke at du bommer fullstendig? Du fokuserer kun på ting relatert til kamera. Ikke programvare. Nei en bitteliten mobilsensor kan umulig ha alt det et gigantisk kamera har. Men programvare er uavhengig av størrelse. Og her taper de. Helt klart.

 

Nesten alle mobilprodusenter prøver på best mulig kamera. Ser du ikke hvor mye de fokuserer på det? Og nei de henger ikke langt bak i teknologi. På ingen måte. Mobilsensorer er forskjellige, det betyr ikke at de ligger bak i teknologi. 

 

 

Du kan lett sammenligne bilder uansett hvor mange kamera mobilen har. Forstår du ikke? Folk bryr seg om hvor bra bildet på skjermen er. Ikke hvor mange kamera som ble brukt for å få det. Hvem bryr seg om Sony er ok på hovedkamera, om Huaweien tar mye bedre bilder når den bruker alle 3? Da er det Sony sin feil for å ikke bruke flere kamera og ha skikkelig programvare. Som er hvorfor de er bak. Så konservativ tankegang. Du bare beviser problemet. Konservativ tankegang for hva et kamera skal være. Teknologien er kun om å gjøre å implementere teknologi fra systemkamera. Men de nye kommer med helt nytt tankesett på hvordan du tar best bilder. Ser på det helt annerledes.  Og de vinner. 

 

Du misser helt artikkelen poeng. Programvare er nesten viktigere enn kamera. Men du snakker bare om kamera og å støtte SW. Det er ikke det artikkelen handler om. 

Lenke til kommentar

Du skriver veldig mye smart som jeg er veldig enig i men bilder, kameraer osv virker ikke å være din sterkeste side.

Du rakker ned på Sony sine kameraer, som i og for seg er helt ok om du mener det men du kritiserer dem samtidig for dårlig software og å være dårlige på å lage / legge til nye ting til mobilkameraer "for folk flest". 

 

Men glemmer helt at det å lage bokeh / uskarp bakgrunn (portrett-modus) var noe som var tillgjengelig i flere år før f.eks Apple kom på banen med det ( og fikk stående ovasjoner og skryt i allslags nettsteder). Kanskje Apple har finjustert det litt, men sluttresultater er det uansett ikke så veldig stor forskjell på "for folk flest".  Om Sony var først vet jeg ikke, men de var ihvertfall mye tidligere ute enn de største produsentene med det.

 

Eller hva med super slow motion? Samsung skryter av det for alt det er verdt nå, men Sony var først.  Å leke med AR?  De har vært mulig på samtlige Xperiaer siden Z1 men er plutselig nå fantastisk pga Apple har begynt med det? (Joda, jeg skjønner selvsagt at det er forskjell på AR og at det Apple gjør er hakket mer avansert enn det man kunne gjøre på en Z1, men uansett).

 

Og det er mer.  3D-modellering.  Kun Sony har et fullverdig produkt til det idag, men du kan banne på at andre kommer til å følge etter ganske snart. Samsung har såvidt gjort det allerede, selv om deres modell knapt kan kalles 2D.

 

Så at du snakker om at Sony er dårlige/trege på software eller ikke kommer med ting som "folk flest" bruker så bommer du fullstendig. Forskjellen er at folk flest bruker det ikke før Apple eller Samsung kommer med det, da folk flest kjøper de merkene og da er det revnende likegyldig om Sony kom med det først (dessverre).

 

Og over til en helt annen ting.

 

Du (og dessverre altfor mange andre også) snakker også om gode og dårlige mobilkameraer.  Det er kun i dårlig lys ( mørkt) det er en vesentlig forskjell på toppmodeller idag, og jeg tør faktisk påstå at under optimale forhold (dagslys ute på en fin sommerdag) så skal du slite med å se forskjell på et bilde tatt med en Z1/Z5, S4/S6 eller Iphone 6/8 om fotografen faktisk vet hva han/hun driver med.

 

Og i dårlige forhold er stort sett samtlige bilder tatt med et mobilkamera ubrukelige uansett, disse fra Huawei medregnet.  Jeg ser fjarle skryter uhemmet av dette kameraet, men jeg sliter veldig med å se hvorfor det er sånn halleluja-stemning.  Tek sine mobilkamera-tester blir dårligere og dårligere for hver gang, og dessverre gjelder dette også svært mange internasjonale nettsteder også.  Å kun snakke om F-verdi f.eks men totalt ignorere brennvidde vitner om intet annen enn udugelighet.

 

Så til slutt, jeg utfordrer deg gjerne til å ta et bilde med en hvilken som helst mobiltelefon, og jeg kan garantere at jeg kan ta et minst like bra eller bedre bilde med en Sony-telefon.  Vi kan godt vedde om det også om du vil.

 

 

Umm, når sa jeg Apple var noe flinke? Sier ikke tester at Apple ligger bak på kamera? Har jeg noengang skrytt av Apples kamera?

 

Jeg bryr meg heller ikke om AR.

 

Og det har ingenting å si hvem som gjorde hva før i tiden. Det som teller er nå. Hvem er best nå. Sony kan ha vært først med ting, men folk kjøper det som er best nå, ikke etter hvem som var først med noe før.

 

Super slow motion i Galaxy virker jo å være lisensiert fra Sony. Som jeg sier, Sony er ubestridt nr 1 på sensorer. Ingen lager bedre sensorer enn Sony. Så når det kommer til ting relatert til sensor er selvfølgelig Sony best. Og når de andre får det samme er det fordi de kjøper av Sony. Som er problemet. Alle har de samme sensorene tilgjengelig, så hvordan skiller du deg ut? Programvare.Kreativitet med setup.

 

Se du sier at forskjellen på mobilene ikke har så stor forskjell om fotografen vet hva han driver med. Folk, meg inkludert, har ingen anelse hva vi driver med. Du tar bildet og så blir det slik telefonen vil ha det. Og da får du større forskjeller. Om du har pro-modus og du er dyktig fotograf er jeg enig med deg. Men det er jo ikke slik folk tar bildet. Nettopp igjen derfor programvare er så viktig.

 

Jeg tror definitivt at du kan ta et bedre bilde med din Sony telefon enn jeg kan med min mobil selv om den ikke er noe dårlig på bilde ifølge tester. Men det er ikke poenget mitt. Sony kan selvfølgelig ta gode bilder siden de har like gode sensorer og sikkert like bra optikk. Det er på programvare de mangler. Så om jeg tar bilde med begge telefonene vil jeg stort sett få bedre resultat med en annen telefon.

Lenke til kommentar

Hele artikkelen spør om software kan gjøre opp for hardware.

Men det fikk du vel ikke med deg?

 

Bsi ja.

 

Lsi = ram innebygd i sensoren. Slik 2 telefoner har klart å fått, noen år etter det kom til kamera.

Det er teknologi.

Kamera har hatt variabel blender i langt over 50 år. Nå har endelig noen klart å få dette inn i en telefon, men den gir altså kun to alternativer...

 

Jeg har allerede tatt for meg programvare, men du mener det ikke har noe med saken å gjøre. Stacking av eksponeringer = akkurat det p20 som artikkelen handler om gjør...

Hente data fra servere = det andre ai telefoner gjør.

Dette mener du ikke har noe med artikkelen å gjøre?

 

En mobiltelefon sensor er akkurat det samme som en kamera sensor. Men de mangler mye av det nye som er i kamera. Altså henger de etter.

Har du i det heletatt lest noe om sensorene i kamera? Eller tenker du på film?

 

Du forstår ikke sammenhengen mellom flere kamera og tester... Da testes ikke bare hovedkamera utifra hvor bra det er. Men også hvor mye zoom telefonen har, for eksempel. Noe som ikke gir bedre bilder, men bedre testresultater.

En telefon med to kamera kan ta langt dårligere bilder, men fortsatt få høyere resultater.

Dette sier dxo selv. Det bør du lese deg opp på.

 

 

Herregud... Software = programvare... Vet du ikke det engang?

Lenke til kommentar

Prøv å skill mellom "dårlige bilder" og "dårlige bildekvalitet".

Man blir ikke bedre fotograf fordi om mobilen har software som driver å jaller og mekker på bildene.

Donald DxO sine tester, sier heller ikke en dritt om bildekvalitet, den forteller om 3 målbare ting, alle kameraer består av mer enn en sensor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du artikkelen om BSI fra Wikipedia? Det sto det allerde var i telefoner for lenge siden.

 

Så du mener stacked CMOS sensor med DRAM er LSI? Forklar gjerne hva LSI står for. Initialene. 

 

Hente data fra servere er ikke AI..... Hvis du ikke vet hva AI er, hvordan mener du at du skal vite hvilken programvare det er snakk om? 

 

Ingen benekter at en sensor i en mobil ikke er like bra som i kamera, hele poenget er at programvare i mobiler er langt bedre enn kamera. Og noen mobiler har mye bedre programvare enn andre. Hvor ny teknologien er handler om når teknologien ble utviklet, ikke hvor mange teknologier du bruker. Du snakker om hvor mange teknologier som blir brukt.

 

Mobilsensorer henger etter på funksjoner, ikke teknologi.

 

Jeg er sikker på at du er klar over at kamera er store av en grunn? De trenger liksom plass til å få til alle disse greiene. Det er ikke plass i mobiler. Derfor tar de dårligere bilder, selv om de har state-of-the-art teknologi. 

 

 

Og ja artikkelen sier at software delvis kan gjøre opp for dårligere hardware, og de som er flinkest til dette får mest skryt og best bilder i tester. Og de som lager kamera ligger bak i mye av denne teknologien for hvordan du tar og behandler bilder. Ikke så viktig for proffe da de vil styre alt selv, og få bedre resultat med det. Derimot for det store forbrukermarkedet er det.

Lenke til kommentar

 

Du skriver veldig mye smart som jeg er veldig enig i men bilder, kameraer osv virker ikke å være din sterkeste side.

Du rakker ned på Sony sine kameraer, som i og for seg er helt ok om du mener det men du kritiserer dem samtidig for dårlig software og å være dårlige på å lage / legge til nye ting til mobilkameraer "for folk flest". 

 

Men glemmer helt at det å lage bokeh / uskarp bakgrunn (portrett-modus) var noe som var tillgjengelig i flere år før f.eks Apple kom på banen med det ( og fikk stående ovasjoner og skryt i allslags nettsteder). Kanskje Apple har finjustert det litt, men sluttresultater er det uansett ikke så veldig stor forskjell på "for folk flest".  Om Sony var først vet jeg ikke, men de var ihvertfall mye tidligere ute enn de største produsentene med det.

 

Eller hva med super slow motion? Samsung skryter av det for alt det er verdt nå, men Sony var først.  Å leke med AR?  De har vært mulig på samtlige Xperiaer siden Z1 men er plutselig nå fantastisk pga Apple har begynt med det? (Joda, jeg skjønner selvsagt at det er forskjell på AR og at det Apple gjør er hakket mer avansert enn det man kunne gjøre på en Z1, men uansett).

 

Og det er mer.  3D-modellering.  Kun Sony har et fullverdig produkt til det idag, men du kan banne på at andre kommer til å følge etter ganske snart. Samsung har såvidt gjort det allerede, selv om deres modell knapt kan kalles 2D.

 

Så at du snakker om at Sony er dårlige/trege på software eller ikke kommer med ting som "folk flest" bruker så bommer du fullstendig. Forskjellen er at folk flest bruker det ikke før Apple eller Samsung kommer med det, da folk flest kjøper de merkene og da er det revnende likegyldig om Sony kom med det først (dessverre).

 

Og over til en helt annen ting.

 

Du (og dessverre altfor mange andre også) snakker også om gode og dårlige mobilkameraer.  Det er kun i dårlig lys ( mørkt) det er en vesentlig forskjell på toppmodeller idag, og jeg tør faktisk påstå at under optimale forhold (dagslys ute på en fin sommerdag) så skal du slite med å se forskjell på et bilde tatt med en Z1/Z5, S4/S6 eller Iphone 6/8 om fotografen faktisk vet hva han/hun driver med.

 

Og i dårlige forhold er stort sett samtlige bilder tatt med et mobilkamera ubrukelige uansett, disse fra Huawei medregnet.  Jeg ser fjarle skryter uhemmet av dette kameraet, men jeg sliter veldig med å se hvorfor det er sånn halleluja-stemning.  Tek sine mobilkamera-tester blir dårligere og dårligere for hver gang, og dessverre gjelder dette også svært mange internasjonale nettsteder også.  Å kun snakke om F-verdi f.eks men totalt ignorere brennvidde vitner om intet annen enn udugelighet.

 

Så til slutt, jeg utfordrer deg gjerne til å ta et bilde med en hvilken som helst mobiltelefon, og jeg kan garantere at jeg kan ta et minst like bra eller bedre bilde med en Sony-telefon.  Vi kan godt vedde om det også om du vil.

 

 

Umm, når sa jeg Apple var noe flinke? Sier ikke tester at Apple ligger bak på kamera? Har jeg noengang skrytt av Apples kamera?

 

Jeg bryr meg heller ikke om AR.

 

Og det har ingenting å si hvem som gjorde hva før i tiden. Det som teller er nå. Hvem er best nå. Sony kan ha vært først med ting, men folk kjøper det som er best nå, ikke etter hvem som var først med noe før.

 

Super slow motion i Galaxy virker jo å være lisensiert fra Sony. Som jeg sier, Sony er ubestridt nr 1 på sensorer. Ingen lager bedre sensorer enn Sony. Så når det kommer til ting relatert til sensor er selvfølgelig Sony best. Og når de andre får det samme er det fordi de kjøper av Sony. Som er problemet. Alle har de samme sensorene tilgjengelig, så hvordan skiller du deg ut? Programvare.Kreativitet med setup.

 

Se du sier at forskjellen på mobilene ikke har så stor forskjell om fotografen vet hva han driver med. Folk, meg inkludert, har ingen anelse hva vi driver med. Du tar bildet og så blir det slik telefonen vil ha det. Og da får du større forskjeller. Om du har pro-modus og du er dyktig fotograf er jeg enig med deg. Men det er jo ikke slik folk tar bildet. Nettopp igjen derfor programvare er så viktig.

 

Jeg tror definitivt at du kan ta et bedre bilde med din Sony telefon enn jeg kan med min mobil selv om den ikke er noe dårlig på bilde ifølge tester. Men det er ikke poenget mitt. Sony kan selvfølgelig ta gode bilder siden de har like gode sensorer og sikkert like bra optikk. Det er på programvare de mangler. Så om jeg tar bilde med begge telefonene vil jeg stort sett få bedre resultat med en annen telefon.

Angående Apple så var det ikke direkte hintet til deg, mer generelt mot halleluja-stemningen hos mange journalister (Dinside f.eks) og i kommentarfelt rundtomkring.

 

Jeg synes AR var kult de første 4-5 gangene jeg prøvde det, men har vel egentlig ikke brukt det siden så jeg er ikke noen stor fan av det jeg heller.

 

Men: Med Sony sin 3D modellering fikk AR plutselig litt mer mening, da du faktisk kan legge inn deg selv eller venner i en "AR-verden". Ikke så veldig nyttig, men for snapchattere og tenåringer er det helt sikkert gøy.

 

Jeg snakker ikke om full manuell styring og kluring med oppsett når jeg mener man kan ta bedre eller like bra bilder med en Xperia som med en annen telefon. Det holder å bruke lyset rundt deg for det er verdt, være stødig på hånden og vite hvordan du skal plassere et motiv inn i et bilde.

 

Det med å være stødig på hånden er faktisk ganske viktig, spesielt med en Xperia da du har en dedikert kameraknapp og vil kunne ta bilder med kun en hånd i flere sammenhenger enn med andre telefoner. Jeg har sett flere ganger folk ikke få det til, der jeg selv (og andre) nailer det på første forsøk.

 

Og det med kreativitet med setup har jeg allerede kommet med mange eksempler på hvor Sony var tidlig ute med mye nytt. Men det finnes mange andre også. Hva med "lyd i bilde"? Eller connecte to eller flere Xperia'er til å ta samme bilder fra to forskjellige telefoner? Eller (skikkelig) burst mode der du kan lage en kortfilm ut av alle bildene ( en tidlig variant av slow motion kan man kanskje si)? det finnes mange flere.

 

Problemet er at hverken du eller andre vet om dette da Sony har en altfor liten markedsandel til at det synes. Og at kameraappen deres ikke er den mest brukervennlige. Men stort sett samtlige ting de har kommet først med (eller vært tidlig ute med) har de store fulgt etter med i senere tid. Selvsagt gjelder det andre veien også, men jeg tror faktisk eksemplene denne veien er flere.

 

Men vis meg gjerne hva slags kreative setup's det er du kan få med en Huawei, Samsung eller Iphone som du ikke får til med en Xperia? Selv for folk flest? Eller programvare for den del.

 

Uansett: Filter i ettertid via Snapchat, Snow, Instagram etc (som 80% bruker virker det som) gjør at du garantert ikke ser forskjell uansett på hva slags telefon bildet er tatt med.

 

 

 

Og jeg ser dere snakker fortsatt om at Sony er blitt parkert av konkurrentene og det merkes blant annet hos DxOMark. Men har du tenkt på at det snart er et år siden Sonys siste skikkelige toppmodell kom ut? XZ Premium altså. Som scoret stort sett jevnt med samtlige telefoner som kom ut rundt samme tid (eller fra samme generasjon) som Iphone 7 og Galaxy S7 etc? Og at siden den gang har det kommet splitter nye telefoner fra Huawei, Iphone og Samsung?

 

Hos DxOMark ligger det flere varianter av det som stort sett er samme telefon listet flere ganger ( som Iphone 8 og 8plus osv), så at Xz Premium ligger på 18 plass pdd er vel strengt tatt revnende likegyldig.

 

De har ikke engang testet Sonys nyere telefoner (som ikke er toppmodeller men som garantert hadde kommet inn på topp 10 eller ihvertfall topp 15 listen her) som XZ2 etc, så da bør vi vel egentlig bare legge ballen dø hva gjelder DxOMark gjør vi ikke?

Lenke til kommentar

Du har virkelig ikke lest deg opp på moderne sensorer, og begrep...

Men artikkelen handler ikke om sensorer gjør den vel? Det er jo hele problemet. Du snakker om sensor sensor sensor. Artikkelen handler om programvare. Sensorer er irrelevant her.

 

Jeg kan ikke mye om sensorer nei. Ingen problem med at jeg ikke vet noe om noe. Derfor skriver jeg ikke noe i saker med den slags. Men jeg vet ting om programvare, og det er det artikkelen er om.

 

Ikke overraskende at folk blir fornærmet når jeg sier Google og Huawei er bedre er systemkameraprodusentene da. Så kommer du her med sensorene dine. Men til tross for artikkelen og alt jeg har skrevet har du enda ikke forstått at dette handler om programvare altså. Og det er utvilsomt at Huawei og Google er bedre. Likevel prøver du å fornekte dette og kommer med eksempler som at å hente data fra en database skal være AI. Det står for Artificial Intelligence Tror du det er intelligent å hente ut dokumenter fra et arkiv? Det ligger i selve navnet at det ikke regnes som å være relatert til AI. Maskinlæring er et eksempel på kunstig intelligens. Altså et kamera som klarer å lære basert på data. Og muligens kan lære uten hjelp mens du bruker det. 

Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om full manuell styring og kluring med oppsett når jeg mener man kan ta bedre eller like bra bilder med en Xperia som med en annen telefon. Det holder å bruke lyset rundt deg for det er verdt, være stødig på hånden og vite hvordan du skal plassere et motiv inn i et bilde.

Det med å være stødig på hånden er faktisk ganske viktig, spesielt med en Xperia da du har en dedikert kameraknapp og vil kunne ta bilder med kun en hånd i flere sammenhenger enn med andre telefoner. Jeg har sett flere ganger folk ikke få det til, der jeg selv (og andre) nailer det på første forsøk.

 

Og det med kreativitet med setup har jeg allerede kommet med mange eksempler på hvor Sony var tidlig ute med mye nytt. Men det finnes mange andre også. Hva med "lyd i bilde"? Eller connecte to eller flere Xperia'er til å ta samme bilder fra to forskjellige telefoner? Eller (skikkelig) burst mode der du kan lage en kortfilm ut av alle bildene ( en tidlig variant av slow motion kan man kanskje si)? det finnes mange flere.

 

Problemet er at hverken du eller andre vet om dette da Sony har en altfor liten markedsandel til at det synes. Og at kameraappen deres ikke er den mest brukervennlige. Men stort sett samtlige ting de har kommet først med (eller vært tidlig ute med) har de store fulgt etter med i senere tid. Selvsagt gjelder det andre veien også, men jeg tror faktisk eksemplene denne veien er flere.

 

Men vis meg gjerne hva slags kreative setup's det er du kan få med en Huawei, Samsung eller Iphone som du ikke får til med en Xperia? Selv for folk flest? Eller programvare for den del.

 

Uansett: Filter i ettertid via Snapchat, Snow, Instagram etc (som 80% bruker virker det som) gjør at du garantert ikke ser forskjell uansett på hva slags telefon bildet er tatt med.

 

 

 

Og jeg ser dere snakker fortsatt om at Sony er blitt parkert av konkurrentene og det merkes blant annet hos DxOMark. Men har du tenkt på at det snart er et år siden Sonys siste skikkelige toppmodell kom ut? XZ Premium altså. Som scoret stort sett jevnt med samtlige telefoner som kom ut rundt samme tid (eller fra samme generasjon) som Iphone 7 og Galaxy S7 etc? Og at siden den gang har det kommet splitter nye telefoner fra Huawei, Iphone og Samsung?

 

Hos DxOMark ligger det flere varianter av det som stort sett er samme telefon listet flere ganger ( som Iphone 8 og 8plus osv), så at Xz Premium ligger på 18 plass pdd er vel strengt tatt revnende likegyldig.

 

De har ikke engang testet Sonys nyere telefoner (som ikke er toppmodeller men som garantert hadde kommet inn på topp 10 eller ihvertfall topp 15 listen her) som XZ2 etc, så da bør vi vel egentlig bare legge ballen dø hva gjelder DxOMark gjør vi ikke?

 

Ja hvis du mener du kan ta bedre bilder enn meg fordi du er en bedre fotograf, så er svaret selvfølgelig ja. Jeg tror deg, men jeg ser ikke hvordan det er relevant? Det handler om at du er flink til å ta bilder, ikke at Sony telefonen er bra til å ta bilder med. Det som er et bra produkt er et produkt som lager best mulig bilder ut av situasjonen. Selv om folk tar et elendig bilde sånn sett så gjør mobilen kvaliteten så bra som mulig. Da blir gjerne ikke det dårlige bildet like dårlig. Det er det folk trenger.

 

Leste du ikke artikkelen? Se det er akkurat det kamera-fikserte folk ikke skjønner. Hvorfor trenger du å være stø på hånden om mobilen klarer å prosessere bildet slik at det blir helt fint til tross for at du ikke var stå på hånden? Huawei har kommet med AIS som angivelig bruker AI til å stabilisere bildet. Fordi Huawei er ikke dumme. De skjønner at folk kommer til å være ustø på hånden. Så hjeller enn å si at selvfølgelig må du være stø på hånden for å få bra bilder så jobber de med å få bra bilder på tross av ustø hånd. 

 

"Men det som ser ut til å skje er at telefonen først tar et bilde, før den filmer i samme oppløsning i et antall sekunder. Deretter legges tilsynelatende detaljene og lyset fra opptaket gradvis til, som puslespillbrikker der det opprinnelige bildet er prikkene i tegneboka som resten av prosessen fyller ut.

 
Det er nærliggende å tenke at dette er litt juks. Samtidig er resultatet udiskutabelt. Spesielt når løsningen også er smart nok til å fjerne objekter som surrer seg inn foran telefonen når den eksponerer, eller å beholde objekter som var der i starten, men flytter på seg i løpet av eksponeringen. I noen få tilfeller feiler dette, men som regel går det bra."
 
 
Dette var for nattmodusen da.Tingen er at Huawei kan bruke flere sensorer og ta inn store mengder informasjon og prosessere dem og få et resultat som er bra. Mens de tradisjonelle tenker på at de har et kamera og så skal de få best mulig bilder fra det kameraet.  Bare se på andre personen her som mener det er "urettferdig" å sammenligne telefoner som har mer enn ett kamera med de som har et og du må bare sammenligne hovedkamera. Nei. Nei, du må ikke. Det finnes ingen regler for fotografi. Det viktigste er å få et bra bilde. Og det er ca ingen som bryr seg HVORDAN. Ingen som bryr seg om all dataen er fra samme millisekund. Ingen bryr seg. Så lenge Huaweien gir bedre sluttresultat så velger folk den. Så enkelt. 
 
Om folk skjelver på hånden og dermed ta dårlige bilder med Sonyen, hva tror du de kommer til å gjør. Enten jobbe med å bli flinkere til å ta bilder, eller kjøpe en Huawei som med overlegen programvare kan redusere de negative effektene ved dette til et svært lavt nivå? Selvfølgelig velger folk det siste.
 
 
Selskaper bør ta utgangspunkt i hvordan folk tar bilder, ikke hvordan du burde ta bilder.
 
 
 
Med kreativt tenkte jeg bare til mobil her, og ikke funksjoner og fancy effekter til bilder osv. Jeg tenkte på kreativitet i forhold til å ta helt vanlige bilder på en bedre måte. Det innebærer å bruke flere ulike sensorer og putte sammen informasjon. Gjøre ting som å bruke maskinlæring ol. Ikke ting som synes, er flashy eller fancy. Ikke funksjoner. Ikke apper. Rett og slett bare bedre bilder. Kreativitet til å bruke nye metoder for å få høyere bildekvalitet enn andre.
 
Altså du vet Huawei begynte med mobiler for ikke lenge siden? Det er kun nå nylig at de engang har hatt en toppmodell. De har vel hatt 1-2 generasjoner med toppmodeller egentlig. Og så kommer de ut og banker Sony på kamera. Og de er blitt nr 2 i verden i mobilsalg. De har kommet dit av en grunn. Huawei vet hva kundene vil ha, og de lager gode produkter. Sony gjør beviselig ikke, da folk ikke kjøper dem. Har du kanskje tenkt over at Sonys problem ikke er at de ikke er kjent nok, heller at de ikke er så bra lengre? Sony er fortsatt et utrolig kjent merke. Sannsynligvis langt mer enn Huawei. Men det er ikke kun på mobiler de faller tilbake, det er de fleste områder innenfor elektronikk. 
 
 
Google får masse oppmerksomhet rundt sine kameraer, og de selger heller ikke mye telefoner. Vet du hvorfor de får mer oppmerksomhet enn Sony? De har kanskje ikke masse kule men ubrukelige funksjoner som Sony, men mobilen tar rett og slett bare gode bilder. Det er slik du får oppmerksomhet. Ved å ta gode bilder. Det er ikke så vanskelig. Men det er vanskelig om du ikke vet hva du skal gjøre for å ta gode bilder. Om du ikke har kreativiteten til å utforske nye måter å ta bilder på for å øke kvaliteten.  Det klarer Samsung, Google og Huawei.
 
 
 
 
Ikke jeg som nevnte DXoMark. Ikke i denne tråden. Ikke i forrige heller. Det var du. Jeg bare påpeker at det folk hevder om Sonys ranking på nettsiden er feil. Den er rank 18. Kanskje den kommer litt opp om du slår sammen like modeller, men likevel langt nede.
 
Jeg bare lurer, sier det ikke litt når de ikke engang gidde å teste nyere Sony telefoner, men tester massevis av kinesiske? Kan det være fordi Sonys telefoner er kjedelige og de ikke forventer noe spesielt fra dem i det hele tatt mens kineserne kommer med mye nytt og overrasker med gode resultater?
 
 
Fotofolk elsker å forsvare Sony, men hvor er resultatene? Jeg ser ikke alle testene som skryter av Sony? Jeg ser bare masse tester som skryter av Samsung, Google og Huawei. Jeg ser masse tester som viser at de som har best programvare er best. Akkurat som artikkelen sier. Men jaja, det er ikke jeg som taper massevis av penger på at folk mer og mer går over til disse for kamera.
 
Tenk om Google eller Huawei om 5-10 år kommer med et systemkamera basert på en eksisterende modell som tar langt bedre bilder pga overlegen maskinvare? Det hadde vært morsomt det :)
 
Akkurat som Amazon konket bokhandler og når har begynt å åpne selv, tenkt om Huawei og Google kommer tilbake med digitalkamera og selger i store volum?
 
 
Jeg bare sier det, se på historien til de som lager kamera. Og fortell meg at også kamera ikke blir enda en kategori innenfor nylige massive tilbakeganger innen elektronikk med store tap av markedsandeler til USA, Sør-Korea og Kina. Det er det som har vært og er trenden. Helt siden svekkelsen av Keiretsuene etter 1990 har jo de dramatiske resultatene av dette også økt.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når du prater om sensor teknologi så er det jo helt naturlig av meg å svare på dette...

Spesielt når artikkelen spør om software og hardware.

 

Det er du selv som mener at sensorne i telefonene holder følge med de i kamera. Du brånekter hver gang jeg nevner at de henger etter.

Men nå mener du altså at du ikke vet?

 

Du vil også merke deg at jeg kom og snakket om software, det er du som blandet inn andre ting...

 

Ai på Google sine bilder henter informasjon fra en database for å se hva du tarbilder av, dette for å forbedre bildet. Det er akkurat det det gjør. Hentet informasjon om bildet.

Les deg opp på ting før du skal krangle om alt...

Lenke til kommentar

Jeg snakket ikke om sensorteknologi, du misforstod meg å begynte å skrive om sensorer av en eller annen grunn.

 

Igjen, har du lest artikkelen?

 

Nei, jeg sier ikke sensorene i mobiler henger med de i kamera. Det er bare du som ikke forstår forskjellen på teknologi og ytelse. 

 

Si at du tar en 15 år gammel Intel prosessor. Så yter den kanskje likt som en prosessor i en mobil i dag.

 

Så basert på den logikken er den helt nyutviklede mobile prosessoren 15 år bak i teknologi. Men den er ikke det. Den er helt ny og bruker alt det nyeste av teknologi. Det finnes derimot en del begrensninger for mobiler som gjør at den aldri  vil bli like kraftig. Det betyr ikke at teknologien henger etter. 

 

Du kan fint ha mobile sensorer som er foran kamera med flere år, men kamera vil fortsatt være bedre. Det har ingenting med teknologi å gjøre. Det har med fysiske begrensninger å gjøre. 

 

Så du mener Google går inn i en database, finner det du tar bilde av og "forbedrer" bildet basert på bildet de fant? Og at dette er AI? Kan du da linke til kilden for dette utsagnet?

 

 

Kanskje det er du som bør lese opp på ting før du sier noe?

https://www.techradar.com/news/huawei-mate-10-pro-ai-and-instagram-photography

https://www.androidauthority.com/intelligent-photos-ai-huawei-834098/

https://technave.com/gadget/Understanding-Huawei-Mate-10-Pro-A-I-Photography-11314.html

 

Også denne:

https://en.wikipedia.org/wiki/Artificial_intelligence

Lenke til kommentar

Du har selv skrevet at sensorne i telefonene er på samme nivå som dem i kamera.

 

Det er en forskjell på å bruke ny tek, og det å ikke gjøre det.

Teknologi som er fult mulig å ha på telefoner, men som ikke blir brukt der, da selskapene ikke bryr seg nok om god bildekvalitet.

 

Det er ingen fysiske begrensninger som stopper variable blendere, større sensorer, bsi, lsi, etc.

 

Alle linkene dine leder til samme svar. Telefonen ser på bildet du skal ta, sammenligner det med en database, og så stiller det inn rette instillinger for å få et bedre bilde. Altså det jeg har forklart flere ganger allerede...

Lenke til kommentar

Merket OnePlus, selges det i Norge? Model 6 høres litt artig ut. Et par dager sine ryktelekkasje om snarlig lansering.

 

Det skal visst komme en rimeligere utgave som har kun 64 Gig lagring, hva blir den hetende og hva vil den koste eventuellt?

Endret av G
Lenke til kommentar

Du har selv skrevet at sensorne i telefonene er på samme nivå som dem i kamera.

 

Det er en forskjell på å bruke ny tek, og det å ikke gjøre det.

Teknologi som er fult mulig å ha på telefoner, men som ikke blir brukt der, da selskapene ikke bryr seg nok om god bildekvalitet.

 

Det er ingen fysiske begrensninger som stopper variable blendere, større sensorer, bsi, lsi, etc.

 

Alle linkene dine leder til samme svar. Telefonen ser på bildet du skal ta, sammenligner det med en database, og så stiller det inn rette instillinger for å få et bedre bilde. Altså det jeg har forklart flere ganger allerede...

Du forstår fortsatt ikke forskjellen på ytelse og teknologi? Jeg sier de bruker nyeste teknologi. Jeg sier ikke de er på samme nivå. De kan begge bruke samme teknologi og mobil sensor er dårligere pga begrensninger i forhold til størrelse og varme.

 

Prøv du, bare prøv. Ta et systemkamera og putt sensoren i en mobil. Du hadde aldri klart det.  Aldri. Hvorfor tror du selv blant kamera at små kompakte kamera er dårligere enn store? 

 

"The S9 only supports switching between f/1.5 and f/2.4 – I suspect that having a more fine-grained control to allow for a more variable aperture would vastly increase complexity of the camera module and the aperture blade actuators."

 

Ser du virkelig ikke det fysisk umulige? Selv barn har leker der de har en firkantet åpning og en kloss de skal få gjennom. Gjett hva som skjer om du har en altfor store klosse? Den passer ikke. De har problemer med å få plass til sensorene i dagens mobiler. Derfor er det alltid en bulk for kamera. Prøv å være litt seriøs da. Jeg vet ikke mye om kamera, men selv jeg skjønner at det er plass og varmebegrensninger i mobiler som gjør at det blir dårligere i mobiler selv med lik teknologi. Det gjelder for alle komponenter i hele mobilen. En mobil kan bruke 64-layer 3D NAND lagring, men få en fraksjon av ytelsen til en Samsung 960 Pro. Hvorfor, når det er samme teknologi? Masse begrensninger i mobilen som gjør at ytelsen må skaleres ned. Velkommen til mobil 101. Dette er basic prinsipp for mobiler. 

 

Du har enda ikke forklart hva LSI står for.

 

Ikke overraskende klarte du ikke støtte opp om dine latterlige utsagn om AI og databaser, fordi de er feil. Du bare skrev noe du trodde var riktig. Ikke kan du engang lese kildene jeg linket til deg. 

 

"It’s much more efficient at AI tasks than flagships from companies like Samsung, LG, and Apple, all of which rely on remote servers for AI related tasks."

 

Og her er det ikke snakk om databaser engang, kun ekstern prosessering. Huawei sjekker ikke noe mot noen database. Den kan gjenkjenne basert på sin egen prosessering. Det er dette  som er intelligens. Huawei har  sittet i laben med Kirin 970. Og så har de trent den til å kjenne ting igjen. Det er som å ta en unge og vise den forskjellige bilder. Så forteller du ungen hva som er hva. Så tar du ungen med på tur, peker noe og spør ungen hva det er. Det er det som er kunstig intelligens. Den finner ut der og da hva dette  skal være. Ingen sammenligning mot database. Jeg vet du har skrevet om det flere ganger, problemer er at det er alltid feil. Jeg gav deg artikler som skrev hvordan det fungerte. Og du insisterer fortsatt på at din egen feilaktige versjon som du selv ikke har noen kilder for er riktig. 

 

Hvordan kan du si kameraprodusentene ikke ligger bak på programvare, om du ikke vet hva det er snakk om engang?

 

Et annet sitat:

 

"Using its dual-lenses and incredible AI smarts, the phone can understand depth in any given scene, thereby blurring out your background to create impactful shots.
 
So while Instagram offers a generic effect, the Mate 10 Pro’s bespoke blur makes shots taken on it look like they were taken on a DSLR. "
 
"Thankfully, the Huawei mate 10 Pro has the intelligence to be the brains of the operation. Not only does it pick the perfect length of time for your light trail to flourish, it also composites multiple shots to reduce exposure in bright areas, something even top-end DSLRs don’t do.
 
The results? Ethereal pictures that will wow and excite your followers and make citiescapes, waterfalls and bonfire night snaps look like the works of a master."
 
Jeg tror jeg må gi opp å linke artikler altså. Det er så få som faktisk leser dem. Og jeg er fortsatt usikker på om du leste originalartikkelen? Du virker ikke å ha å ha problemer med å kommentere noe som står i direkte kontrast til hva en artikkel sier og hevde det er det som står i artikkelen så...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merket OnePlus, selges det i Norge? Model 6 høres litt artig ut. Et par dager sine ryktelekkasje om snarlig lansering.

 

Det skal visst komme en rimeligere utgave som har kun 64 Gig lagring, hva blir den hetende og hva vil den koste eventuellt?

Usikker på om det er gråimport eller ikke, tror det er, men ja OnePlus selges i Norge. ProShop og Multicom selger OnePlus 5T.

 

Dagens priser er henholdsvis 5500 kr og 6300 kr for 64/128 solgt i Norge. Utvilsomt billigere om du kjøper fra Kina, spesielt om selger kommer seg unna importavgifter ved sending.

 

Så sannsynligvis havner OnePlus 6 64GB nær 5500 kr i Norge også.

Lenke til kommentar

 

Jeg snakker ikke om full manuell styring og kluring med oppsett når jeg mener man kan ta bedre eller like bra bilder med en Xperia som med en annen telefon. Det holder å bruke lyset rundt deg for det er verdt, være stødig på hånden og vite hvordan du skal plassere et motiv inn i et bilde.

Det med å være stødig på hånden er faktisk ganske viktig, spesielt med en Xperia da du har en dedikert kameraknapp og vil kunne ta bilder med kun en hånd i flere sammenhenger enn med andre telefoner. Jeg har sett flere ganger folk ikke få det til, der jeg selv (og andre) nailer det på første forsøk.

 

Og det med kreativitet med setup har jeg allerede kommet med mange eksempler på hvor Sony var tidlig ute med mye nytt. Men det finnes mange andre også. Hva med "lyd i bilde"? Eller connecte to eller flere Xperia'er til å ta samme bilder fra to forskjellige telefoner? Eller (skikkelig) burst mode der du kan lage en kortfilm ut av alle bildene ( en tidlig variant av slow motion kan man kanskje si)? det finnes mange flere.

 

Problemet er at hverken du eller andre vet om dette da Sony har en altfor liten markedsandel til at det synes. Og at kameraappen deres ikke er den mest brukervennlige. Men stort sett samtlige ting de har kommet først med (eller vært tidlig ute med) har de store fulgt etter med i senere tid. Selvsagt gjelder det andre veien også, men jeg tror faktisk eksemplene denne veien er flere.

 

Men vis meg gjerne hva slags kreative setup's det er du kan få med en Huawei, Samsung eller Iphone som du ikke får til med en Xperia? Selv for folk flest? Eller programvare for den del.

 

Uansett: Filter i ettertid via Snapchat, Snow, Instagram etc (som 80% bruker virker det som) gjør at du garantert ikke ser forskjell uansett på hva slags telefon bildet er tatt med.

 

 

 

Og jeg ser dere snakker fortsatt om at Sony er blitt parkert av konkurrentene og det merkes blant annet hos DxOMark. Men har du tenkt på at det snart er et år siden Sonys siste skikkelige toppmodell kom ut? XZ Premium altså. Som scoret stort sett jevnt med samtlige telefoner som kom ut rundt samme tid (eller fra samme generasjon) som Iphone 7 og Galaxy S7 etc? Og at siden den gang har det kommet splitter nye telefoner fra Huawei, Iphone og Samsung?

 

Hos DxOMark ligger det flere varianter av det som stort sett er samme telefon listet flere ganger ( som Iphone 8 og 8plus osv), så at Xz Premium ligger på 18 plass pdd er vel strengt tatt revnende likegyldig.

 

De har ikke engang testet Sonys nyere telefoner (som ikke er toppmodeller men som garantert hadde kommet inn på topp 10 eller ihvertfall topp 15 listen her) som XZ2 etc, så da bør vi vel egentlig bare legge ballen dø hva gjelder DxOMark gjør vi ikke?

 

Ja hvis du mener du kan ta bedre bilder enn meg fordi du er en bedre fotograf, så er svaret selvfølgelig ja. Jeg tror deg, men jeg ser ikke hvordan det er relevant? Det handler om at du er flink til å ta bilder, ikke at Sony telefonen er bra til å ta bilder med. Det som er et bra produkt er et produkt som lager best mulig bilder ut av situasjonen. Selv om folk tar et elendig bilde sånn sett så gjør mobilen kvaliteten så bra som mulig. Da blir gjerne ikke det dårlige bildet like dårlig. Det er det folk trenger.

 

Leste du ikke artikkelen? Se det er akkurat det kamera-fikserte folk ikke skjønner. Hvorfor trenger du å være stø på hånden om mobilen klarer å prosessere bildet slik at det blir helt fint til tross for at du ikke var stå på hånden? Huawei har kommet med AIS som angivelig bruker AI til å stabilisere bildet. Fordi Huawei er ikke dumme. De skjønner at folk kommer til å være ustø på hånden. Så hjeller enn å si at selvfølgelig må du være stø på hånden for å få bra bilder så jobber de med å få bra bilder på tross av ustø hånd. 

 

"Men det som ser ut til å skje er at telefonen først tar et bilde, før den filmer i samme oppløsning i et antall sekunder. Deretter legges tilsynelatende detaljene og lyset fra opptaket gradvis til, som puslespillbrikker der det opprinnelige bildet er prikkene i tegneboka som resten av prosessen fyller ut.

 

Det er nærliggende å tenke at dette er litt juks. Samtidig er resultatet udiskutabelt. Spesielt når løsningen også er smart nok til å fjerne objekter som surrer seg inn foran telefonen når den eksponerer, eller å beholde objekter som var der i starten, men flytter på seg i løpet av eksponeringen. I noen få tilfeller feiler dette, men som regel går det bra."

 

 

Dette var for nattmodusen da.Tingen er at Huawei kan bruke flere sensorer og ta inn store mengder informasjon og prosessere dem og få et resultat som er bra. Mens de tradisjonelle tenker på at de har et kamera og så skal de få best mulig bilder fra det kameraet.  Bare se på andre personen her som mener det er "urettferdig" å sammenligne telefoner som har mer enn ett kamera med de som har et og du må bare sammenligne hovedkamera. Nei. Nei, du må ikke. Det finnes ingen regler for fotografi. Det viktigste er å få et bra bilde. Og det er ca ingen som bryr seg HVORDAN. Ingen som bryr seg om all dataen er fra samme millisekund. Ingen bryr seg. Så lenge Huaweien gir bedre sluttresultat så velger folk den. Så enkelt. 

 

Om folk skjelver på hånden og dermed ta dårlige bilder med Sonyen, hva tror du de kommer til å gjør. Enten jobbe med å bli flinkere til å ta bilder, eller kjøpe en Huawei som med overlegen programvare kan redusere de negative effektene ved dette til et svært lavt nivå? Selvfølgelig velger folk det siste.

 

 

Selskaper bør ta utgangspunkt i hvordan folk tar bilder, ikke hvordan du burde ta bilder.

 

 

 

Med kreativt tenkte jeg bare til mobil her, og ikke funksjoner og fancy effekter til bilder osv. Jeg tenkte på kreativitet i forhold til å ta helt vanlige bilder på en bedre måte. Det innebærer å bruke flere ulike sensorer og putte sammen informasjon. Gjøre ting som å bruke maskinlæring ol. Ikke ting som synes, er flashy eller fancy. Ikke funksjoner. Ikke apper. Rett og slett bare bedre bilder. Kreativitet til å bruke nye metoder for å få høyere bildekvalitet enn andre.

 

Altså du vet Huawei begynte med mobiler for ikke lenge siden? Det er kun nå nylig at de engang har hatt en toppmodell. De har vel hatt 1-2 generasjoner med toppmodeller egentlig. Og så kommer de ut og banker Sony på kamera. Og de er blitt nr 2 i verden i mobilsalg. De har kommet dit av en grunn. Huawei vet hva kundene vil ha, og de lager gode produkter. Sony gjør beviselig ikke, da folk ikke kjøper dem. Har du kanskje tenkt over at Sonys problem ikke er at de ikke er kjent nok, heller at de ikke er så bra lengre? Sony er fortsatt et utrolig kjent merke. Sannsynligvis langt mer enn Huawei. Men det er ikke kun på mobiler de faller tilbake, det er de fleste områder innenfor elektronikk. 

 

 

Google får masse oppmerksomhet rundt sine kameraer, og de selger heller ikke mye telefoner. Vet du hvorfor de får mer oppmerksomhet enn Sony? De har kanskje ikke masse kule men ubrukelige funksjoner som Sony, men mobilen tar rett og slett bare gode bilder. Det er slik du får oppmerksomhet. Ved å ta gode bilder. Det er ikke så vanskelig. Men det er vanskelig om du ikke vet hva du skal gjøre for å ta gode bilder. Om du ikke har kreativiteten til å utforske nye måter å ta bilder på for å øke kvaliteten.  Det klarer Samsung, Google og Huawei.

 

 

 

 

Ikke jeg som nevnte DXoMark. Ikke i denne tråden. Ikke i forrige heller. Det var du. Jeg bare påpeker at det folk hevder om Sonys ranking på nettsiden er feil. Den er rank 18. Kanskje den kommer litt opp om du slår sammen like modeller, men likevel langt nede.

 

Jeg bare lurer, sier det ikke litt når de ikke engang gidde å teste nyere Sony telefoner, men tester massevis av kinesiske? Kan det være fordi Sonys telefoner er kjedelige og de ikke forventer noe spesielt fra dem i det hele tatt mens kineserne kommer med mye nytt og overrasker med gode resultater?

 

 

Fotofolk elsker å forsvare Sony, men hvor er resultatene? Jeg ser ikke alle testene som skryter av Sony? Jeg ser bare masse tester som skryter av Samsung, Google og Huawei. Jeg ser masse tester som viser at de som har best programvare er best. Akkurat som artikkelen sier. Men jaja, det er ikke jeg som taper massevis av penger på at folk mer og mer går over til disse for kamera.

 

Tenk om Google eller Huawei om 5-10 år kommer med et systemkamera basert på en eksisterende modell som tar langt bedre bilder pga overlegen maskinvare? Det hadde vært morsomt det :)

 

Akkurat som Amazon konket bokhandler og når har begynt å åpne selv, tenkt om Huawei og Google kommer tilbake med digitalkamera og selger i store volum?

 

 

Jeg bare sier det, se på historien til de som lager kamera. Og fortell meg at også kamera ikke blir enda en kategori innenfor nylige massive tilbakeganger innen elektronikk med store tap av markedsandeler til USA, Sør-Korea og Kina. Det er det som har vært og er trenden. Helt siden svekkelsen av Keiretsuene etter 1990 har jo de dramatiske resultatene av dette også økt.

Dette var for langt til at jeg kan svare på alt, men joda. Selvsagt har Sony en del å gå på hva gjelder brukervennlighet, kameraapp, innstillinger osv. Men igjen: Forskjellene er minimale i 99% av tilfellene selv blant folk som aldri har tatt et bilde før og jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så viktig at telefon A er 6% bedre enn telefon B i enkelte situasjoner.

 

Jeg har ennå til gode å se en test som faktisk er tatt på 100% likt sammenlignsgrunnlag, både de uten og de med Sony. Det blir heller aldri tatt høyde for forskjeller på brennvidde osv som gjør at ens telefon sitt bilde kanskje blir klippet etc. Uvesentlig kanskje sier du, men da bør det ihvertfall nevnes i artikkelen og vise til positive og negative sider med begge alternativene.

 

Den kreativiten du snakker om er jeg 100% uenig i, og ser absolutt ikke hvordan f.eks Galaxy-kameraet er så veldig mye bedre enn Xperia der. Og ubrukelige funskjoner? Som sagt, mange av de er i senere tid kopiert av stort sett samtlige andre så helt på jordet kan det vel ikke ha vært?

 

DxOMark var det en annen i forumet som nevnte først, og jeg heiv meg ikke på det før du begynte å snakke om det så der bommer du. Og igjen: Du sammenligner en 1 år gammel telefon med splitter nye, og blåser en lang i det jeg sa om akkurat det forrige gang så det er uvesentlig.

 

Hvorfor DxOMark ikke tester flere Sonyer? Kan det være pga DXOmark er amerikansk? Og Sony ikke har markedsandeler der pga de store aktørene ikke kan selge Sony? Det har absolutt ingenting å si på kvalitet, og er kun gjort av markedsmessige hensyn. Se gjerne tilbake på toppmodellene fra Sony de siste 4-5 årene og du finner en Xperia blant topp 5 eller topp 3 stort sett hver eneste syklus så det du sier om "kjedelige" kameraer stemmer ikke.

 

Sony selger mindre telefoner på verdensbasis enn Huawei, Oppo, Xiaomi eller Vivo selger på et par måneder bare i Kina så selvsagt tjener DxoMark mer på å teste slike telefoner enn en Sony? Det er ren markedsøkonomi.

 

Det du sier om Huawei og Google kommer til å ta over for systemkameraer sa de også for 10 år siden. Død over kameraene osv. Men takket være speilløse kameraer har vel aldri flere hatt et systemkamera enn det folk har nå, og salget bare øker og øker. Det kommer aldri til å forsvinne i vår levealder av den grunn at samtlige bilder du ser i avisen, ukebladet, t-banen osv er tatt av fotografer med skikkelige objektiver og aldri i verden at de kommer til å bytte det ut uansett hvor godt alternativet kommer til å være. Om 50 år kanskje vil ting være annerledes men å snakke om 5-10 år er ren utopi.

 

Og hvorfor skulle japanske fotoselskap tape andeler til USA,Korea og Kina? Kodak er allerede konk, Samsung måtte dra slukøret hjem med halen mellom beina da deres kamera-satsning kollapset og det eneste som fortsatt lager gode kameraer for folk flest utenom japanerne er tyskerne.

 

Uten at det er relevant her? Jeg har selv et par Huawei-produkter, PC fra Lenovo, monitorer fra LG og Samsung og til og med en Macbook Air til jobbreiser? Jeg er ikke frelst til et produkt eller til et lands produkter om det var det du prøvde å insinuere.

 

Selvsagt har japanske merker tapt andeler siden gullalderen rundt 1980-1990, men det skulle vel bare mangle da land som Kina, Korea og Taiwan har utviklet seg enormt siden den gang på alle områder. Det hadde vært utopi å trodd de kunne fortsette å dominere slik de gjorde.

 

Men kvalitet? Selv her på TEK finner du merker som Panasonic, Yamaha og Sony stort sett øverst eller i toppen på bortimot samtlige produktkategorier. Spesielt TV og Lyd. Vaskemaskiner, kjøleskap osv blir ikke testet her men du hadde blitt overrasket over hva slags produkter som finnes i de kategoriene på det japanske markedet.

 

Pris og markedsføring er hovedgrunnene til at japanske selskaper ofte sliter internasjonalt disse dager. Panasonic f.eks lager noe av det ypperste innen hjem og velvære elektronikk men blir knapt markedsført utenfor Japan.

 

Men akkurat Sony bommer du på. De tjener faktisk penger i motsetning til 90% av konkurrentene sine. Playstation står selvsagt for en god del av det, men selv mobilavdelingen tjener penger nå. Og TV og lyd er det såvidt jeg vet også stor profitt på.

Lenke til kommentar

 

 

Et annet sitat:

 

"Using its dual-lenses and incredible AI smarts, the phone can understand depth in any given scene, thereby blurring out your background to create impactful shots.

 

So while Instagram offers a generic effect, the Mate 10 Pro’s bespoke blur makes shots taken on it look like they were taken on a DSLR. "

 

 

Haha, nå må jeg nesten le litt. Et sitat ja. Fra markedsavdelingen til Huawei.

 

Det blir som å si at om du kjøper de nyeste Adidas-skoene så blir du like god som Beckham til å skru ballen.

Lenke til kommentar

Igjen. Bsi, lsi, blender, etc. Er teknologi. Ikke kraft. Det er fysiske forandringer på en sensor. Fult mulig på mobiltelefoner.

 

Vi har allerede en telefon med en sensor fra et systemkamera. Den heter panasonic cm1. Så det trenger jeg ikke prøve engang.

For ikke å nevne pentax q sin sensor...

 

Små kompakte kamera er ikke dårligere enn store... Bare se på sony a9 mot Canon 1dx mk2.

 

Sensorne i dagens telefoner er 1/2.55" store. (samsung)

Sony bruker 1/2.3"

Huawei bruker nå en 1/1.7"

Mens telefoner før hadde større sensorer.

Dette handler ikke om plass, men pris. Ikke fysisk størrelse, men pris.

Telefonselskapene ønsker ikke å ha bedre kamera i telefonene, selv om det er fult mulig.

 

Lsi er Sony sitt ord for å plassere en ram brikke direkte inn i logic delen på en sensor, slik at den ikke må laste ut data gjennom prosessoren før den kan ta neste bilde.

 

Ifølge dine egne linker ser huawei gjennom en database med 13 bilder...

Så om du kommer med linker, uten å engang lese det som står der... Det er ditt problem, ikke mitt.

 

"Using its dual-lenses and incredible AI smarts, the phone can understand depth in any given scene, thereby blurring out your background to create impactful shots." ...dette klarer systemkamera helt fint med en sensor. Kalles focus stacking. Det har vært mulig i flere tiår...

 

" Thankfully, the Huawei mate 10 Pro has the intelligence to be the brains of the operation. Not only does it pick the perfect length of time for your light trail to flourish, it also composites multiple shots to reduce exposure in bright areas, something even top-end DSLRs don’t do." ...dette har kamera gjort siden 1940... Og det å legge sammen eksponeringer er heller ikke nytt...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...