Gå til innhold

KOMMENTAR: Programvaren har blitt like viktig som selve mobilkameraet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Jeg synes en ting er litt uklart formulert i artikkelen:

 

 

Er det faktisk AI-delen av Huaweis prosessor som belastes, og læres det noe for hvert bilde som knipses?

 

 

Nå bør en presisere at AI-delen av CPUen kan brukes uten at man lærer noe nytt hver gang (det er nesten skrevet mellom linjene, men blir litt uklart synes jeg).

 

Sannsynligvis har Huawei  "lært opp" kameraet i laben, og fra denne opplæringen får en et nevralt nett (en haug av matriser og et par smart utvalgte ikke-lineære funksjoner). Poenget er da at AI-CPUen gjør anvendelsen av det nevrale nettet på nye data veldig raskt, selv om det ikke innebærer at den lærer noe nytt. 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Huawei slapp akkurat sin P20 Pro-modell. Den nye toppmodellen har et kamera som er helt i særklasse sammenliknet med andre mobiltelefoner på markedet.

 

Dette er jo bare tull. S9+ tar i flere tilfeller bedre bilder, selv om P20 kommer bedre ut så vil jeg ikke si at det på noen måte er i en egen klasse. P20 Pro har heller ikke stabilisering i 4K og den tar dårligere "superslowotion" video sammenlignet med S9+.

 

Har fjarle hos TEK.no fått for mye møllers tran under denne testen?

 

Blir vanskelig å ta TEK.no sine tester seriøst når de hauser opp en mobil så til de grader, når den mangler flere "funksjoner" sammenlignet med S9/S9+

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Nattbildene tatt med p20 mangler detaljer, og ser ofte ut som de er tatt med eldre point and shoot kamera, så jeg ville ikke si software kan gjøre opp for manglende hardware.

Software kan hjelpe litt, men så langt får man bedre bilder om man selv lærer seg å bruke kamera.

 

Men tenk når dyre systemkamera får samme teknologi for eksponering med ekstrem stabilisering? Ser for meg meget spektakulære resultater, spesielt innen sport og panorering av bevegelige motiv.

Lenke til kommentar

 

Men tenk når dyre systemkamera får samme teknologi for eksponering med ekstrem stabilisering? Ser for meg meget spektakulære resultater, spesielt innen sport og panorering av bevegelige motiv.

 

Det er bevegelsene som gjør bildet dårlig... Altså stabiliseringen.

Høyere iso / lysere linser = bedre nattbilder.

Lukkertid kan ikke kompensere for dette når det er bevegelser.

Lenke til kommentar

 

Dette er jo bare tull. S9+ tar i flere tilfeller bedre bilder, selv om P20 kommer bedre ut så vil jeg ikke si at det på noen måte er i en egen klasse. P20 Pro har heller ikke stabilisering i 4K og den tar dårligere "superslowotion" video sammenlignet med S9+.

 

Har fjarle hos TEK.no fått for mye møllers tran under denne testen?

 

Blir vanskelig å ta TEK.no sine tester seriøst når de hauser opp en mobil så til de grader, når den mangler flere "funksjoner" sammenlignet med S9/S9+

 

Når det kommer til bilder er alle alltid uenige med hverandre. Det finnes tester som sier P20 er langt foran. Andre mener det er mer likt. Og når du tar bilder på auto som er hva folk bruker kan resultatene variere en del. P20 kan ta bilder i både en 10 MP og 40MP modus og jeg har sett tester som viser at om du manuelt velger en annen kan du i tilfeller få en del bedre bilde. Tilsvarende med S9 sitt valg av aperture. 

 

Tingen er at en test ikke vil gi deg rett svar. Du bør lese flere tester og se basert på det. Og om du kan noe om bilder så bør du bare la være å se på teksten, men heller se på bildene og bedømme selv. Med en gang folk ser en konklusjon de ikke liker angående foto så sier de at nettsiden som skrev det er bare tull. Kan du ikke heller se over bildene tek har tatt og påpeke hva du mener de gjør feil, hvorfor det er feil?

 

Du påpeker at P20 mangler funksjoner i forhold til S9 som ditt argument, men er ikke og det motsatte tilfellet? Begge har sine svakheter og styrker. Og det er hvor mye du vektlegger disse styrkene/svakhetene som avgjør hvordan du vurderer produktet. 

Lenke til kommentar

 

Men tenk når dyre systemkamera får samme teknologi for eksponering med ekstrem stabilisering? Ser for meg meget spektakulære resultater, spesielt innen sport og panorering av bevegelige motiv.

 

Bortsett fra at de ikke kommer til å få det med dagens situasjon. Produsentene av systemkamera sover i timen. De har ikke tro på programvaren og fokuserer heller på hardwaren. Bare se på Sonys mobilkamera. De er uten konkurranse nr. 1 produsent av sensorer for mobiler, men de ligger så langt bak på foto. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bortsett fra at de ikke kommer til å få det med dagens situasjon. Produsentene av systemkamera sover i timen. De har ikke tro på programvaren og fokuserer heller på hardwaren. Bare se på Sonys mobilkamera. De er uten konkurranse nr. 1 produsent av sensorer for mobiler, men de ligger så langt bak på foto. 

 

Sony ligger ikke langt bak på foto.

Når det gjelder kamera har de allerede kommet seg opp på andreplass, forran nikon.

Men jeg regner med du mente kamera på telefonene deres?

Du vil legge merke til at Sony ligger på 7 plass på dxo. Selv når de ble feiltestet.

 

Hva gjelder kamera og software så har vi stadig kraftigere software i kamera, og flere modeller som støtter applikasjoner.

Lenke til kommentar

 

Sony ligger ikke langt bak på foto.

Når det gjelder kamera har de allerede kommet seg opp på andreplass, forran nikon.

Men jeg regner med du mente kamera på telefonene deres?

Du vil legge merke til at Sony ligger på 7 plass på dxo. Selv når de ble feiltestet.

 

Hva gjelder kamera og software så har vi stadig kraftigere software i kamera, og flere modeller som støtter applikasjoner.

 

Kamera på telefon ja.

 

Jeg vet ikke hvilken versjon av DXOMark du bruker 

https://www.dxomark.com/category/mobile-reviews

 

Men 7. plass? Langt ifra. Tenker mer 18. plass. Feiltestet? Hvorfor er det slik når en tester bilder at om folk ikke konklusjonen så er det tull eller feil?

 

Men om de testet feil, kan du vise til et par som har testet "riktig" og funnet ut at Sony er best? Jeg har ikke sett noen slike tester. Tester sier Huawei, Google og Samsung er best av alle jeg har lest.

 

Hva mener du med at kameraer får stadig kraftigere software? Og mer enn noe annet er det viktigste hvor raskt det går. Mobilkameraer har raskere utvikling enn systemkameraer har. De som leder an på mobilkameraer er ikke de samme som leder an på systemkamera. Når forrige Pixel kom ut så fikk den mye skryt for kamera.  Mye sannsynlig at de igjen vi regnes som best av mange med ny Pixel. Et software selskap. 

 

Ingen bryr seg om du støtter applikasjoner. Det har ingenting med det artikkelen snakker om. 

 

Som et eksempel så benytter både Google og Huawei maskinlæring for bildene sine. Så eksempelvis Huawei sitt kamera er trent opp til å kjenne igjen objekter i bildet. 

 

Som PingEnt skriver har sannsynligvis Huawei trent opp kameraet på laben deres. Altså de har hatt noen til ta best mulig bilder i alle slags scenarioer og gikk dataen til nettverket. Det gjør at bildene tatt i automatisk modusen vil bli bedre da den kan gjenkjenne scenarier og gjøre det profesjonelle fotografer mener er riktig. Ideelt  sett vil du jo at telefonen også skal lære mens den tar bilder, men det er uklart om dette faktisk skjer. Uansett om dette blir utført godt nok så vil mobilen selv kunne velge innstillinger som vil være det samme som en profesjonell fotograf ville valgt. Dette er langt ifra lett siden en datamaskin selvfølgelig ser bilder veldig ulikt fra det vi gjør. Siden Huawei selv lager SoCer har de tom lagt inn en egen prosessor om du vil kalle det det for dette. Mens Google må ta seg til takke med mindre effektiv prosessering. Apple som har samme krets som Huawei har derimot ikke klart å bruke denne til bilder. Heller så bruker de den vel til AR...

 

 

Samsung har lenge vært best på prosessering av bilder. Mye fordi de lager kretsen for dette selv samt SW. Men de er nå ikke lengre alene om å være gode på det og aktører som Google og Huawei har i tillegg kommet med nye og kreative nyvinninger. Her er ikke de tradisjonelle produsentene nærme på noen måte. Og vil sannsynligvis heller ikke komme dit. Profesjonelle vil alltid brukte skikkelig utstyr, men se på vanlige folk. Kjøper de kamera? Mindre og mindre. Hvorfor? Mobilene tar bedre bilder år etter år med store forbedringer. Forskjellene for alle som ikke er skikkelig fotofile blir mindre og mindre.

 

Og folk vil heller ikke ta bilder og redigere dem etterpå. De vil ha "ferdigredigerte" bilder. Selvfølgelig så vil en proff ha et best mulig originalbilde fordi det er bra å jobbe med senere for bra resultat, men de fleste bruker ikke så lang tid på bildene sine. Problemet er at de tradisjonelle fokuserer på sensorer, optikk slikt som er tradisjonelt viktig for best mulig kamera. Men bildebehandling og spesielt kreativitet henger de langt bak på. Bare se på all slags forskjellige løsninger som kommer på mobiler. Alle fungerer ikke bra, men alle prøver alt de kan å skille seg ut og være best i et marked der alle kjøper de samme sensorene. Og selv om ikke alle lykkes, så er det de som lykkes også. Men digitalkamera, systemkamera? De ser ut som de alltid har gjort. Jeg mener Sony tjener jo uansett bra med penger da :p

 

Jeg mener bare se på markedet. Forbrukermarkedet for kameraer er jo nesten helt over på mobiler allerede. Tenk bare for litt siden hvor utrolig mange flere folk som kjøpte kamera? Selvfølgelig for folk som kan ta bilder, liker å ta bilder osv vil ingen mobilkamera kunne erstatte systemkamera noensinne. Men for alle andre så kan de lett. Og det er mye penger det. Mye tapt omsetning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal vi se...

 

Dxo tester kamera med et eller flere kamera på forskjellige måter (beskrevet i deres tester) og mener selv at man ikke kan sammenligne resultater gitt telefoner med flere kamera mot de med et.

Sony ligger på syvende plass av telefoner med et enkelt kamera.

 

Sony sin telefon ble derimot testet med samme grunnlag som en telefon med to kamera, og dette trakk ned resultatet. I tillegg valgte de å ikke bruke software som de selv mente at skulle brukes i alle tester. Software som gir uskarp bakgrunn. Dette har de brukt på andre modeller, og dermed gitt dem høyere resultater, men de overså dette på sony.

 

Om du så ser på bildene tatt med Sony sin telefon så vil du se at hele testen er utført i en matpause, og altså ikke under de vanlige forholdene til dxo.

 

 

Kamera har i lengre tid vært mulig å skaffe med android. Vi har kamera som kan sette sammen eksponeringer. Vi har kamera som kan hente informasjon fra databaser for å få bedre bilder.

 

Selve kamera på mobilene henger etter. De har mindre teknologi enn større kamera. Men noen har software som hjelper.

 

Samsung er kjent for gode bilder, hvilket er meget merkelig. Bildene deres har unaturlige farver, og er oftest uten detaljer. Spesielt i mørket bruker de alt for kraftig støyreduksjon, som får det til å se ut som noen har smurt vaselin på linsen.

 

Om du synes digitalkamera og systemkamera ser ut slik de alltid har gjort, så ber jeg deg lese om qx serien til Sony, lytro, x1d, light l16, osv.

 

 

Kamera selskapene har skjønt dette. De lager ikke lengre kompaktkamera for folk flest. De lager kamera som fortsatt utkonkurrerer telefoner.

For eksempel har Sony begynt med "profesjonelle" kompakt kamera, slik som rx100.

Fuji har presset aps-c sensorer i sine kompaktkamera.

Etc.

 

Det største problemet for kameraprodusentene er at folk flest ikke bryr seg om bildekvalitet, og dette er et stort pluss for telefon markedet.

Lenke til kommentar

Akkurat, produsenter har flere kameraer av en grunn. Det gir bedre resultat. Så du vedgår selv at de slår Sony. Det er jo ingen konkurranse om best bilde med 1 kamera. Det er konkurranse om best bilde. Har ingenting å si hvordan du oppnår det. Det forstår åpenbart ikke Sony.

 

Det har ingenting å si om kameraet har Android eller ikke. Vi snakker ikke om slike ting som å sette sammen forskjellige eksponeringen heller. Ikke hente data fra database heller.  

 

Det er ikke noe som heter "mindre teknologi". Jeg regner med du tenker på mindre bildebrikker? Selvfølgelig har mobiler mindre brikker.

 

 

Så du mener altså alle tester tar feil om Samsung og at de er faktisk dårlige, selv om alle sier de er gode? 

 

Jeg leste om et par av de du listet opp. Det å lage et kamera som du putter på mobilen kommer aldri til å slå ut mobiler. Beklager. Med treg kommunikasjon også. Du kan alltid gjøre noe nytt, men hva er poenget med nytt om det er dårlig? L16 så jeg eksempelvis var full av problemer. Igjen, tenke seg til, så er problemet med SW.

 

 

Du virker ikke til å forstå hvilken programvare som snakkes om i artikkelen og hvilken jeg snakker om. Det handler om behandlingen av bildene når de tas. Hvilke innstillinger som velges osv. Vi snakker ikke om å ha Android. Vi snakker ikke om funksjoner. Vi snakker om programvare som tar i bruk flere kamera med ulike versjoner og finne og produsere det beste bildet. Det er langt mer avansert og bak scenene enn å sete sammen flere eksponeringer eksempelvis. 

 

 

Nei problemet er ikke at folk ikke bryr seg om kamera. Tror du produsentene ville brukt så mye tid og penger for å gi best mulig bilder om folk ikke brydde seg? Hovedpunktet til både S9 og P20 er kamera. Det er hovedfaktoren de vil markedsføre med. Men om folk ikke bryr seg om det, hvorfor skulle de gjort det? Folk bryr seg definitivt. Problemet er at når du plukker opp et RX100 og bare tar et bilde og du tar en Pixel/Galaxy/P20 og tar et bilde så har mobilene utrolig mye bedre programvare og behandling, samt et helt annet omfang av sensorer. Så tross for at RX100 egentlig tar mye bedre bilder så vil ikke forskjellen da bli så stor at folk kan forsvare å kjøpe et kamera utenom. De fokuserer definitivt ikke på hvordan folk flest tar bilder, men vet du hva? Mobilprodusentene gjør. Overraskende nok så vinner den som fokuserer på hvordan folk faktisk tar bilder og forbedrer den opplevelsen kampen om forbrukerne.... Hvem skulle trodd. Jeg mener Sony lager og telefoner. Og selv om de er i alle segmenter, så taper de. Selv om konkurrentene kjøper alle sine sensorene fra Sony, så tar konkurrentene bedre bilder. Fordi Sony har ikke forstått hva som er viktig. Sony burde vært allmenn kjent som det merket som gir best bilder. Men, det er blitt Samsung. Nå får vi inn Google og Huawei. Apple som var helt i topp før har falt ut. 

 

De som gjør det best har samme satsingsområdet, gjør de samme tingene, og de vinner. Suksessen er åpenbar. Jeg ser ikke hvordan du kan benekte det? Sony klarer jo ikke å holde følge med disse tingene i det hele tatt. Disse selskapene tenker på hvordan du tar bilder på en helt annen måte. Artikkelforfatter kaller det "juks". Kall det hva du vil, men resultatene er ubestridelig bedre enn vanlig enkeltkamera som bare tar et bilde uten noe spesielt. Og alle som holder på med dette er sjanseløse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette er jo bare tull. S9+ tar i flere tilfeller bedre bilder, selv om P20 kommer bedre ut så vil jeg ikke si at det på noen måte er i en egen klasse. P20 Pro har heller ikke stabilisering i 4K og den tar dårligere "superslowotion" video sammenlignet med S9+.

 

Har fjarle hos TEK.no fått for mye møllers tran under denne testen?

 

Blir vanskelig å ta TEK.no sine tester seriøst når de hauser opp en mobil så til de grader, når den mangler flere "funksjoner" sammenlignet med S9/S9+

 

Når det kommer til bilder er alle alltid uenige med hverandre. Det finnes tester som sier P20 er langt foran. Andre mener det er mer likt. Og når du tar bilder på auto som er hva folk bruker kan resultatene variere en del. P20 kan ta bilder i både en 10 MP og 40MP modus og jeg har sett tester som viser at om du manuelt velger en annen kan du i tilfeller få en del bedre bilde. Tilsvarende med S9 sitt valg av aperture.

 

Tingen er at en test ikke vil gi deg rett svar. Du bør lese flere tester og se basert på det. Og om du kan noe om bilder så bør du bare la være å se på teksten, men heller se på bildene og bedømme selv. Med en gang folk ser en konklusjon de ikke liker angående foto så sier de at nettsiden som skrev det er bare tull. Kan du ikke heller se over bildene tek har tatt og påpeke hva du mener de gjør feil, hvorfor det er feil?

 

Du påpeker at P20 mangler funksjoner i forhold til S9 som ditt argument, men er ikke og det motsatte tilfellet? Begge har sine svakheter og styrker. Og det er hvor mye du vektlegger disse styrkene/svakhetene som avgjør hvordan du vurderer produktet.

P20 Pro mangler følgende sett opp mot S9+:

 

Trådløs lading

Iris scanner

IP68

Stabilisering i 4K

AUX inngang

 

S9+ er også raskere og har en bedre skjerm. Superslowmotion filming er også bedre på Samsungen.

 

Så da kan du liste opp hva P20 er bedre på? :)

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Så du snakker altså ikke om noe relevant altså... Hva er vitsen med å krangle da?

 

Som sagt, andre test metoder for de med to kamera, så ikke sammenlignbare resultater. Altså umulig å si at et er bedre enn et annet.

 

Hele artikkelen går ut på software... Om et kamera støtter denne software. Men du mener det ikke har noe å si om et kamera støtter dette?

 

Mindre teknologi = har ikke nyeste teknologien. Altså bsi, lsi, etc.

 

Samsung tar relativt dårlige bilder, ja.

 

Qx kamera var dårlige på iPhone. Ellers fungerte de perfekt.

Så klart er det problemer på prototyper som l16...

 

Som sagt, kamera har teknologien til å hente data fra servere for å bruke den i bildene sine.

 

Ingen mobilprodusent bruker tid på å lage best mulig kamera...

Panasonic cm1 er kanskje den eneste som har prøvd.

Det kan du lett se på hvor langt etter de henger i teknologien.

Hvor er Ibis? Bsi? Lsi? Variabel blender? Uendelig lukker? Variable ND filter? Etc.

 

Igjen. Resultatet fra telefoner med to kamera er ikke noe poeng å sammenligne med de med et. Med mindre du faktisk sammenligner kvaliteten på bildet med hovedkamera. Noe svært få gjør.

Lenke til kommentar

Lara Isaksen: "Snakker ikke om noe relevant", er det meg du mener? Isåfall, utdyp.

 

"Samsung tar relativt dårlige bilder" ja akkurat. Det vil da si at samtlige mobiler på markedet idag tar dårlige bilder.

 

Jeg mente lunaris, da personen ikke svarer på artikkelen eller det som kommenteres.

 

Hva gjelder dårlige bilder, så og si alle telefoner tar dårlige bilder ja.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...