Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Livestreaming av kamp (juss og NIF-lov hjelp)


Jakke

Anbefalte innlegg

Hei! Vi streamer landsligakamper i bowling på hjemmebane.

 

Hvordan er det med lover og regler rundt dette? Man kan vel ikke bare streame en kamp som det ikke er medierettigheter på (altså at det ikke finnes en avtale med et medieselskap) uten lov fra spillerne? Hadde det vært medierettigheter i bildet hadde dette vært bestemt av NBF, at man som spiller godtok dette ved å spille.

 

Men som det er nå, så velger vi selv å streame, men kan en spiller nekte? Finner ingenting i NBF eller NIF sine lover, og lite på lovdata som matcher. Å søke etter "streaming" gir bare ulovlig streaming som resultat, så det er vanskelig å starte noen plass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi bruker webkamera, OBS-studio og Facebook eller YouTube (deles til Facebooksiden vår samt grupper av relevanse og private FB-kontoer).

 

Alt er mao live, vi har Google Sheets basert scoring på streamen, kampsponsorer som gjerne ønsker at streamen går live. Alt custom alt live, alt lagd for denne sammenhengen.

Lenke til kommentar

Den enkelte spiller kan ikke nekte livestreaming i kraft av åndsverksloven § 45c. Slike events faller under aktuell og allmenn interesse-unntaket.

 

Generelt sett reguleres medierettigheter i kraft av eiendomsretten - bowlingligaen holdes på privat eiendom og den som har eller låner eierretten forbyr kameraer/livestreaming av personer som de ikke har avtale med.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvordan kan bowlinghallen nekte når det er snakk om almenn interesse? Beklager sent svar, kampene våre er ferdige for sesongen, så det gikk jo bra.

 

Det er også det etiske da. Om en spiller sliter psykisk, vil han bli streama på Facebook? Mitt motargument  var ikke noe særlig, men det peker i rett retning: Spiller du f.eks en fotballkamp i 3. eller 2. divisjon, og lokalavisa vil streame, så er det ingen bønn, faktisk. Jeg mener det samme gjelder her, er du ikke sterk nok til å bli streama på Facebook, så er du ikke sterk nok til å bli sett av publikum heller, som faktisk også kan streame kampen på nett uten spillernes viten, eller iallefall ta bilder og film fra kampen.

Lenke til kommentar

Hvordan kan bowlinghallen nekte når det er snakk om almenn interesse? Beklager sent svar, kampene våre er ferdige for sesongen, så det gikk jo bra.

 

Det er også det etiske da. Om en spiller sliter psykisk, vil han bli streama på Facebook? Mitt motargument  var ikke noe særlig, men det peker i rett retning: Spiller du f.eks en fotballkamp i 3. eller 2. divisjon, og lokalavisa vil streame, så er det ingen bønn, faktisk. Jeg mener det samme gjelder her, er du ikke sterk nok til å bli streama på Facebook, så er du ikke sterk nok til å bli sett av publikum heller, som faktisk også kan streame kampen på nett uten spillernes viten, eller iallefall ta bilder og film fra kampen.

 

Bowlinghallen er ikke et offentlig område, og kan derfor nekte deg å filme mens du oppholder deg der inne.

 

Det andre avsnittet ditt er jeg enig i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...