Gå til innhold

[Løst] Oppgradering av gaming pc


Anbefalte innlegg

Skal oppgradere en gamingpc.. Har div deler, spørsmålet er.. 

 

Burde jeg gå for

 

1: GTX 1070TI med 4690K

Eller

2: GTX 970 med 8600K? 

 

 

 

( Ja 1070TI med 8600K ville vært best men det er ikke et alternativ) 

 

Takk for svar som kan begrunnes. 

Endret av Kjemid90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Garantert førstevalget, jeg kjører selv GTX 1080 TI på i7 4790K.
Prosessoren er fremdeles ingen flaskehals, jeg gamer ultra med alt på maks i FarCry 5 og får ganske bra FPS!

Nå husker jeg ikke helt hva snitt-fps ble, men jeg ligger ofte langt over 120 FPS.
Tror snittet mitt er rundt 100 FPS, det er da i 2560P (altså 2560x1080 piksler).

Har tidligere kjørt GTX 1080 på samme CPUen også, den er ca det samme som 1070 Ti i ytelse.

Det som er greien med de prosessorene i 4. generasjon, særlig da i7, er at de er veldig rask til gaming.
De har veldig høy hastighet, men de har bare 4 fysiske kjerner.
Så til veldig mange spill vil de være bedre enn nyere prosessorer med flere kjerner.

Klart at man kan snakke om en gang i fremtiden når alle 12 kjernene i en superprosessor blir brukt, men det er ingen vits å betale for mye for en prosessor nå, hvis pengene gir mer uttelling et annet sted. 


Ellers ville jeg sett om du finner et brukt 1080 kort fremfor et nytt 1070Ti, eventuelt om du finner et brukt 1070 Ti.
Du kan også vente til Power har sitt neste salg hvis du har eller kjenner noen som har DnB mastercard, de har ofte slike 20% avslags kampanjer flere ganger i året.

Jeg var så heldig at jeg var innom en Power når de hadde slik 20% kampanje, så hadde de i tillegg da inne et demokort som ikke var brukt. Var en som hadde åpnet emballasjen i kassen og sa han hadde bestilt feil. Så fikk jeg 1080 Ti for ca 6000kr :-P Solgte deretter mitt eget 1080 for 4000 til broren min, så jeg fikk jo en billig oppgradering.

Når du en eller annen gang i fremtiden skal oppgradere CPU, må du også oppgradere hovedkort og minnebrikker.
Det kan være du også må reaktivere Windowsen. Ofte bytter man også til en nyere/større SSD som har bedre  ytelse samtidig. (så det baller ofte på seg).

Men vær obs på at det snart kommer nye Nvidia kort igjen, da kan det tenkes de gamle går litt ned i pris.
I det minste vil bruktmarkedet plutselig få en del flere 1070 ti, 1080 ti, 1080 osv. når folk vil ha "det siste". De nye kortene blir nok kanskje enda dyrere, siden vi da snakker ny minneteknologi igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...