Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Strømkursfordeling på nytt kjøkken, ovn og platetopp


Anbefalte innlegg

En oppgradering blir det nok etterhvert når penger og tid strekker til, men akkurat nå må jeg bare få det ferdig. Hvor går grensa på hva som er tillatt i 16mm rør? For da er det lett å trekke opp igjen til komfyr/topp senere

For et lengre strekk med 16mm fleksirør med noen bend vil du slite med å trekke mer enn 3x4mm2 (2+J). Da kan du sikre med max 20 A.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

husk at når man renoverer kjøkkenet,så må man montere vannstopp og komfyrvakt,det er påbudt.

Vannstopp er det forskjellige regler om. Nok til at selv en erfaren og godt oppdatert rørlegger kan bli forvirra :p

 

 

ok,driver og pusser opp kjøkken selv,men har kjøpt inn waterguard sin med 2 ventiler

 

Det er en billig forsikring ja :)

Lenke til kommentar

 

En oppgradering blir det nok etterhvert når penger og tid strekker til, men akkurat nå må jeg bare få det ferdig. Hvor går grensa på hva som er tillatt i 16mm rør? For da er det lett å trekke opp igjen til komfyr/topp senere

For et lengre strekk med 16mm fleksirør med noen bend vil du slite med å trekke mer enn 3x4mm2 (2+J). Da kan du sikre med max 20 A.

Strekket fra sikringsskap blir toppen en 4-5 meter uten noe særlig svinger, så det skal jeg alltids få til, men er det lov?

Endret av JaxSpacyyy
Lenke til kommentar

Du har altså et 16 mm rør med 2x2,5 mm2 PN + J, og vil trekke ut gamle ledninger, og trekker 2x4 mm2 + J? I teorien bør det gå fint, men rør har lett for å bli trange i "svinger", så man må nesten bare prøve. Med så kort strekk kan du kanskje også klare 6 mm2, for 25 A sikring, men det blir nok ingen lett jobb. Det er lovlig, men du kan ikke gjøre det selv (med mindre du har en installatør som står ansvarlig for det du gjør (der du gjør "læregutt-jobben").

Lenke til kommentar

Du har altså et 16 mm rør med 2x2,5 mm2 PN + J, og vil trekke ut gamle ledninger, og trekker 2x4 mm2 + J? I teorien bør det gå fint, men rør har lett for å bli trange i "svinger", så man må nesten bare prøve. Med så kort strekk kan du kanskje også klare 6 mm2, for 25 A sikring, men det blir nok ingen lett jobb. Det er lovlig, men du kan ikke gjøre det selv (med mindre du har en installatør som står ansvarlig for det du gjør (der du gjør "læregutt-jobben").

Takk, det var svaret jeg trengte :)

Edit: kom dessuten på at jeg får tilgang til hele dette strekket når jeg skal ta rommet ved siden av kjøkkenet, så da tar jeg vel å oppgrader med nytt rør da

Endret av JaxSpacyyy
Lenke til kommentar

Dersom du skal ha induksjonsplatetopp bør du legge 25A med det samme...

Jeg har hatt induksjonstopp i over 10 år på 20 A, og sikringen har aldri løst ut. Husk at en sikring (riktignok gammel standard) kan levere inntil 1,43 ganger merkestrøm i en periode. Men dersom man har muligheten til å legge 6 mm2 kabel og 25 A er det best.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...